(pe contributors aici http://www.contributors.ro/fara-categorie/demnitatea-libertatea-con%C8%99tiin%C8%9Ba-%C8%99i-dreptatea-unui-popor-se-construiesc-prin-educa%C8%9Bie-%C8%99i-cultura/ )
“Acum este momentul să construim o Românie puternică", a urat dl Victor Ponta ziua națională în 2013. Iar dl Antonescu a completat la rândul său că “numai împreună putem construi România”. În acest text susțin că unii lideri români au un capital uman personal precar: deși declară la ocazii că vor să construiască, să lase ceva în urmă, nu au, ei și echipa lor, cunoștințele manageriale și mentalitățile necesare să o facă și ca urmare subminează toate valorile din titlul acestui articol.
“Acum este momentul să construim o Românie puternică", a urat dl Victor Ponta ziua națională în 2013. Iar dl Antonescu a completat la rândul său că “numai împreună putem construi România”. În acest text susțin că unii lideri români au un capital uman personal precar: deși declară la ocazii că vor să construiască, să lase ceva în urmă, nu au, ei și echipa lor, cunoștințele manageriale și mentalitățile necesare să o facă și ca urmare subminează toate valorile din titlul acestui articol.
Mai susțin afirmația că între investițiile
disproporționate în capital fizic, în particular în infrastructură (ilustrată
de obsesia autostrăzilor din guvernarea actuală) și starea conflictuală a
societății există o legătură organică. Ura și disprețul sunt la cote înalte
pentru că mulți dintre noi sunt incapabili de cunoaștere reciprocă și
toleranță, iar asta se întâmplă pentru că statistic vorbind trăsăturile umane
medii rămase în acest spațiu geografic sunt destul de aproape de ceea ce am
putea numi ignoranță, proastă educație, perenizate prin faptul că majoritatea
cetățenilor au modele de succes inadecvate, lideri politici care adună în jurul
lor oameni cu un capital cultural personal subțire. Bădărăniile și
mahalagismele din media care îi reprezintă pe cei care ne duc media statistică
spre situația de mai sus nu fac decât să ilustreze starea acestor oameni.
Ce înseamnă a construi un stat ?
Să construim, dar cum? Are sens să ridicăm
clădiri de institute și în același timp să încurajăm indirect toți oamenii
tineri capabili să facă cercetare să plece din țară? Are sens să dăm drumul la
puzderie de șantiere bisericești, dar cunoștințele de greacă, latină și ebraică
al tinerelor generații de slujitori să nu le permită să citească textele sacre
și patristice în original?
Orice manager de proiect sau de organizație
știe că este o eroare gravă să aloce dezechilibrat resursele, știe că procesul
de producție depinde tocmai de relațiile subtile dintre diferitele forme de
capital necesare. Atunci de ce întreținem un astfel de dezechilibru în mod
sistematic? De ce facem datorii publice tot mai mari pentru infrastructură și
consum pe care nu le vom putea plăti niciodată pentru că nu vom fi niciodată
capabili să producem ceva în absența unei resurse umane și a unui capital
cultural de calitate ?
Dezechilibrul actual este continuarea
modelului comunist neechilibrat de dezvoltare. Dl. Alexandu Cabuz a analizat în
detaliu caracteristicile modului mangerial comunist de gândire într-un text
recent aici
. Eroarea sa în acest text nu este la nivelul analizei, ci la nivelul
strategiei argumentative, și anume căderea într-un argument de tip slippery
slope (pantă alunecoasă). Nu pune o graniță conceptuală atunci când
caracteristicile unor entități, politicieni în cazul acesta, variază relativ
continuu, dar foarte mult între niște extreme. Nu poți să alegi extrema cea mai
departe de modelul comunist, în cazul nostru Traian Băsescu, și să o pui
într-un titlu în care cel mai potrivit nume propriu ar fi fost Ion Iliescu.
Discernământul ne obligă să facem o diferențiere de gen între cele două
categorii în care plasăm astfel de oameni politici, iar aici metoda analitică
nu ne ajută prea mult, avem nevoie și de o metodă de construcție conceptuală.
Din punct de vedere al unei metode de cercetare pur științifică asta ar reveni
la o analiză multivariată a unor caracteristici ale politicienilor actuali
evaluate pe o scară ordinală. Mă îndoiesc că grupul (clusterul, în termeni de
analiză multivariată) de oameni din jurul lui Băsescu nu va fi discriminat
foarte puternic de clusterul de oameni din jurul lui Iliescu dacă descri corect
spațiul de stare alegând toate variabilele relevante, dacă incluzi de exemplu și
opțiunile de politică externă, nu doar pe cele de politică internă, precum și
variabile care reflectă conținutul discursurilor publice. Poate un comunist să
fie un aliat solid al SUA și să țină conferințe libertariene la UCL ? Poate un
comunist să se lupte cu urmașii lui Ion Iliescu ? După părerea mea nu. Din
punct de vedere managerial văd la dl Cabuz o eroare strategică asemănătoare cu
cea a reformei d-lui Funeriu: în încercarea de a reforma cât mai mult ne
îndepărtăm de la noi pe prea multă lume care ne-ar putea susține ideile de
reformă într-un context social și istoric dat, cu are caracteristicile sale
obiective. O lipsă de realism social. Dar asta se va corecta cu siguranță la
următorul mandat Funeriu. Experientia docet.
Revenind, în modelul comunist contau
fabricile și uzinele, țelurile mărețe, nu oamenii. Oamenii nu aveau de ales,
mergeau unde li se spunea, nu puteau pleca de acolo, aveau rolul pe care șefii
lor li-l acordau. Acest mod de abordare nu mai poate fi practicat cu succes în
condiții de libertate politică, de democrație fie și formală.
În condițiile libertății politice nu mai
poți fi sigur de stabilitatea resursei umane educată în țara ta dacă nu
investești masiv în crearea unui sistem de stimulente pozitive care să ridice
stima de sine a celor care fac poporul dintr-o țară, să le inducă preferința de
a vrea să lucreze pentru țara lor, să se identifice cu țara lor nu doar prin
apel la mituri și o istorie ideologizată, pe criterii strict emoționale, ci
datorită succesului unor oameni din țara lor în domenii bine precizate și încrederii că ei înșiși pot avea succes aici.
Țara înseamnă oamenii ei, liderii ei
autentici și instituțiile private și publice, publicul care recunoaște acești
lideri și consumă cultura produsă de ei, în toate formele acestei culturi –
teoretice, artistice, spirituale. Când aceste elite legitime ale țării sunt
subminate țara intră în disoluție, indiferent de satisfacerea nevoilor
economice ale oamenilor. Pentru că aceste nevoi pot fi satisfăcute oriunde,
poate chiar mai bine. Dacă Ubi bene, ibi
patria ajunge să fie doar Ubi panis,
ibi patria atunci patria este acolo unde pleacă toți cei care se duc la
muncă peste hotare. Brain drain-ul
care face ca investițiile în infrastructură în România să pară făcute fără nici
o gândire managerială.
A construi un stat înseamnă a gestiona în
mod echilibrat, direct și indirect producția tipurilor de capital privat și
public necesare pentru dezvoltarea sa în condițiile particulare interne și
externe ale acelui stat.
Mentalitățile decidenților și ale cetățenilor obișnuiți
După câte văd în media și cunosc personal există
la nivelul decidenților din România o inadecvare la modul de funcționare al
unui stat democratic. Ei uită că oamenii au libertate de gândire și de mișcare,
că nu mai sunt captivi nici mental și nici măcar economic marea majoritate. De ce
uită? În opinia mea pentru că decidenții sunt prinși în încrengătura strânsă a
unui sistem de relații cu originea în comunism, ușor și militarizat pe alocuri
pe linie de securitate și structurile care au urmat ei - pentru cei rămași
activi în aceste structuri, un sistem care te ține sus în piramida socială, dar
care îți frânează evoluția mentală.
Unii ar putea spune că se preferă
investițiile în capital fizic, în particular înfrastructură pentru că de acolo
se poate fura mai mult. Nu cred că acesta e factorul determinant, el poate
explica doar unele cazuri punctuale (laboratoare pline de aparate care zac de
ani de zile în timp ce oamenii care le puteau utiliza ți-au plecat, etc). Cred
că pur și simplu este comportamentul adolescentului îmbătrânit care și-a dorit,
dar n-a avut blugi originali la tinerețe și, ca urmare, se zbate să-i obțină și
îi poartă când ținuta adecvată vârstei lui este alta. Este o fixație a
săracului comunist manifestată la scară mare prin faptul că acești oameni iau
decizii relevante la nivel de țară. Un comportament rezultat din complexe de
inferioritate și compensat pentru echilibrare prin declarații cu atât mai
idealiste și/sau spirituale cu cât faptele arată un dezinteres mai pregnant
față de oameni în termenii resurselor financiare direcționate pentru formarea
lor.
Un om care psihanalitic vorbind se simte
inferior aflat în poziție de decident nu dorește să producă decât ceva măreț, ceva
care să îi ridice statutul personal în proprii ochi și/sau ai celorlalți (după
caracter). Avem de a face cu niște mici dictatori care vor mica lor măreție, mica lor casă a poporului lor. Numai că
poporul „lor” se degradează pe zi ce trece, oamenii obișnuiți pleacă unde văd
cu ochii. Iar dacă stau încă aici nu mai fac copii, iar când ar putea să îi
facă ucid pe bandă rulantă prin avorturi.
La aceste mecanisme psihice individuale se
alătură presiunea socială a grupului lor, a elitei politice de 5%
post-gorbacioviste, fesiniste (un articol edificator de Ioan Stanomir cu
privire la asta poate fi citit aici).
Un fel de univers paralel unde oamenii vorbesc pe limba lor, total decuplați de
realitatea socială și juridică a țării. Cea juridică nu li se aplică niciodată,
ontologic vorbind, nu pentru asta a fost creată, de unde și inadecvarea
reacțiilor când sunt scoși din aceast lume rarefiată a puterii, mergând până la
tentative de sinucidere. O lumea a nomenclaturii comuniste, care perpetuează
vechile valori și metode în noile împrejurări democratice, gata oricând să
revină la tipul de societate abandonat doar tactic, nu și strategic.
Doar aparent pardoxal, în condițiile
libertății politice cetățenii nedecidenți s-au transformat mental mult mai
repede decât par a se fi transformat decidenții. Mulți dintre cei de vârstă
medie au suferit mutații culturale prin contact cu occidentul, au învățat, au
imitat, au internalizat valori și comportamente. Mutațiile culturale le-au
schimbat identitatea de comuniști (nu că n-ar fi rămas sechele), iar tinerele
generații s-au format în alt sistem de valori fie și numai datorită
internetului. Cu toții vor altceva decât ceea ce era înaionte și decât vor decidenții
actuali, pentru că știu că asta le va aduce o viață mai bună. Cu toții vor altă
țară decât decidenții în același spațiu geografic.
Decidenții actuali se mai bazează acum
doar pe masa celor care nu au putut sau nu au vrut să aibă o schimbare mentală
datorită diferitelor circumstanțe ale vieții personale. Această masă de oameni
ar putea să fie suficientă pentru o putere perpetuă dacă s-ar putea pune niște
garduri electrificate României. Cum ele nu se pot pune, se apelează la un gard
de ură, creat prin mass-media controlată de puterea economică din spatele
decidenților politici actuali. Din banii rezultați în urma devalizării țării o
parte sunt investiți în crearea de ură, pentru buna controlare a cetățenilor
(iar printr-un mecanism pervers o parte din păcate în ctitorii spirituale,
pentru a primi iertare de la Dumnezeu – ce fel de iertare când iertare de la
oameni nu le trebuie ?).
După 24 de ani de politică de stat
deliberată de distrugere sistematică a educației și culturii românești prin
subfinanțare și încurajarea imposturii suntem în situația de a avea o țară
plină de șantiere a căror viteză de terminare va scădea permanent datorită
banilor tot mai puțini generați de țară. Eventual cu o infrastructură publică
finalizată a cărei șansă de utilizare la potențialul ei real scade permanent în
condițiile scăderii calității și cantității resursei umane. Indiferent că
vorbim despre institute de cercetare sau despre biserici.
La anul 2014 România este un șantier prea
mare în raport cu plapuma noastră, corespunzător fuduliei noastre, și greu de
finalizat datorită corupției majorității cetățenilor și al conflictelor cronice
dintre ei (multe din motive prostești). În conformitate cu educația noastră, valorile
care domină spațiul public și liderii care ne reprezintă.
Totuși, eu nu cred că decidenții despre
care am vorbit mai sus sunt rău intenționați. Cred că pur și simplu sunt
blocați în proiect în sensul d-lui Liiceanu. Manifestă prostie ca încremenire
în proiect. În forme declarate, ca dl Iliescu, sau în forme mascate discursiv,
ca dl Ponta. Lor li se opun mutanții culturali care pot fi caracterizați ca
autentici pe baza faptelor lor politice, ca dl Băsescu. La care se adaugă oportuniști
politici care nu au vreun interes de stat real, cum sunt domnii Blaga și
Antonescu.
La nivelul țării am avea așadar trei categorii
de decidenți (comuniști blocați în proiect, mutanți culturali autentici și
oportuniști) și două categorii de cetățeni activi politic obișnuiți (mutanți
culturali occidentalizați în mentalitate, și votanți captivi ai
post-comuniștilor).
Proiectul de schimbare politică
Înlocuirea acestor categorii de decidenți
de la toate nivelurile în societate cu oameni care nu mai au mentalități
comuniste explicite sau neconștientizate este proiectul de schimbare politică a
României. Este un proces care în privința instituțiilor democratice va dura mai
puțin, iar în privința instituțiilor tradiționale mai mult. Este un proces care
va întâmpina o rezistență acerbă din partea rețelelor post-comuniste de putere transorganizaționale
și a maselor blocate mental pe care le manipulează mediatic. Este un proces
care trebuie să înceapă cu post-comuniștii declarați și cu democrații
impostori. Dacă această eliminare nu va avea loc România va fi dusă către un
sistem de tip rus (cu o ancoră și în cel chinez), singurul care poate garanta
proiectul de țară al rețelelor de putere post-comuniste. Cei care vrem altă fel
de țară va trebui să plecăm din acest spațiu geografic.
Mutanții culturali sinceri grupați în
jurul d-lui Băsescu și oportuniștii politici liberali și pedeliști (scuze celor
cu valori autentice din aceste partide, dar așa se vede de la nivelul
cetățeanului neimplicat politic pe baza faptelor din ultimii zece ani) ar fi de
dorit să se alieze pentru a putea ține țara pe traiectoria libertății politice.
Dar nu cred că putem aștepta nimic de la liderii partidelor care au arătat
comportament oportunist, ei sunt deja în capcana unor înțelegeri politice
declarate (dl Antonescu) sau nu (dl Blaga) cu PSD-ul. Oamenii care vor să țină
țara în zona valorilor politice și civice occidentale trebuie să lucreze
individual cu membri obișnuiți ai acestor partide, cu cei cu funcții mici sau
fără funcții. Abia sub amenințarea pierderii bazei din partidele lor poate că
vor face și liderii o schimbare de direcție.
Dacă se va reuși eliminarea de la putere a
post-comuniștilor în topul listei de priorități pe care ar trebui să o aibă noii
guvernanți după ce vor lua puterea ar trebui să se afle finanțarea procentuală
consistentă a educației și culturii, eventual cu praguri bugetare minimale
stipulate în Constituție. Să nu îmi spuneți că nu este posibilă sub nici o
formă creșterea la 1% la cercetare, 6 % a educație și o multiplicare la cultură
față de infimul de acum, că nu cred. Vrem viitor, sau nu vrem viitor? Viitor
fără investiții în resursă umană și cultură nu există viitor, oricâtă capital
fizic, oricâtă infrastructură am avea. Este o eroare enormă să investești în
infrastructură fără să investești echilibrat și în oameni, bani aruncați pe
fereastră, construiești o țară din care toată lumea capabilă să producă
emigrează. În fond asta au făcut comuniștii, a distrus capitalul uman, cultural
și social al țării, creativitatea, diversitatea și încrederea, iar urmașii lor
se mențin pe aceeași linie.
Prin astfel de măsuri nu s-ar mai putea
reveni ușor la o politică de distrugere acestui popor, fie și din prostie. În
ce mod să fie reprezentate echilibrat valorile occidentale și valorile
tradiționale românești în politica de educație și de cultură, asta e o
chestiune separată. Oricum, așa zisul război cultural occident – ortodoxie este
doar o fumigenă a dușmanilor României (scopul final: discordie și ură, adică
exact ce servește mai bine post-comuniștilor).
Pentru a nu sări din lac în puț cum ar putea
să tenteze pe cei cu opțiuni libertariene precizez că renunța la mentalitatea
comunistă nu înseamnă în mod necesar a renunța complet la metodele top-down de
management (nicăieri în lume nu s-a dovedit funcțional așa ceva):
-
Nu
trebuie trecut de la un sistem de principii dominant top-down (t-d) centrat pe
mari obiective la unul dominant bottom-up (b-u) centrat pe obiective
realizabile la scară mică ca regulă generală, ci trebuie găsită soluția
adecvată de cuplare a celor două abordări în funcție de regulile informale (în
sensul D.C. North) respectate de grupurile de cetățeni la nivel bottom. Pentru
aceste reguli ale oamenilor, o dată cunoscute, să avem reguli formale potrivite,
programe publice adaptative, și cu cele două seturi de reguli să fie conceput
un co-management adecvat.
-
ponderea
celor două abordări t-d și b-u este preferabil să fie adaptată în politicile
publice în funcție tipul de problemă publică și de regiunea din țară, pentru că
structura stake-holder-ilor și implicit valorile lor informale variază în
funcție de sector și geografic. Pe anumite zone sau tipuri de probleme se poate
merge pe un co-management cu rol major al cetățenilor, pe alte zone și tipuri
de probleme se poate menține în un comanagement cu un rol major al
autorităților. Lucrurle astea sunt banalități în orice carte occidentală de
management al resurselor naturale.
-
Posibilitatea
de a pune în practică în România cele de mai sus ține de un corp de cunoaștere
ștințifică socio-umană pentru care sunt necesare resurse în programele
guvernamentale de finanțare a cercetării (capitalul social și cultural).
Evident că pentru reacția rapidă politică se va merge pe intuiții și ipoteze,
dar strategic identificarea soluțiilor bune trebuie susținută și prin politici
publice adecvate. Asta pentru că acum suntem cu o mentaliate dominantă top-down
ca popor în acest spațiu geografic, iar procesul de trecere la mentalitatea
antreprenorială în mod organic va fi foarte lent.
-
Pe
plan teoretic observațiile de mai sus țin de recunoașterea faptului că între
holism politico-social și individualism politico-social există numeroase
variante posibile teoretic și practic. Adecvate în plan practic într-o țară
sunt cele care permit construirea de
organizații, de echipe, private și publice funcționale, productive. Construirea eficientă a lor depinde și
de un mediu extern favorabil (reglementări de ex., climatic politic, social,
capital natural public), nu doar de calitățile de lider ale oamenilor care au
inițiativa construcției (care
firește că sunt determinante). Și iată-ne astfel înapoi la problema
construcției, cu care am început acest articol...
A construi
un stat care servește cetățenii săi înseamnă ceea ce încearcă echipa care are
ca lider charismatic pe Traian Băsescu să facă de nouă ani încoace. Este
nerelevant la acest nivel politic că pe plan cultural Traian Băsescu pare din
prestația publică modest ca persoană, atâta vreme cât valorile sale sunt utile
pentru această țară și capitalul cultural al echipei pe care o adună în jur
este adecvat unei astfel de construcții, atâta vreme cât a transformat
Președinția într-o instituția care poate fi carismatică și după plecarea sa,
folositoare construcției țării în această etapă de dezvoltare a ei. Cu sistemul
de justiție construcția a reușit. Cu alte sisteme s-au făcut erori tactice. Dar
direcția strategică este cea bună.
Dacă vrem ca România să reziste procesului
final din tranziția de la comunism la democrație în condițiile internaționale
date trebuie să ne mobilizăm. Un stat puternic și democratic aici nu este decât
în interesul câtorva lideri deocamdată atipici, al cetățenilor români obișnuiți
care au ajuns la un nivel de autonomie economică și mentală, și doar contingent
al unor state occidentale aflate departe de noi. Interesul majorității
politicienilor actuali, al cetățenilor captivi ei, al unor state mai mult sau
mai puține vecine, și al unor organizații occidentale care beneficiază de brain-drain este să rămânem cum suntem,
sau să ajungem chiar mai rău.
Eu personal cred că vom reuși. Atâta vreme
cât în țara asta mai trăiește măcar o singură persoană demnă, liberă, cu conștiința că trebuie să lupte până la capăt și cu
simțul dreptății totul se poate schimba. Și nu suntem doar unul, suntem
mulți.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu