Am putea spune de
la bun început că a nu fi nici de dreapta, nici de stânga în România înseamnă a
nu fi implicat și a nu tolera în nici un fel fraudarea alegerilor, indiferent
de mizele geopolitice aflate în joc. Mai înseamnă a nu vota persoane aflate în
închisoare sau anchetate și a nu propune astfel de candidați. Înseamnă, dacă
vreți, a face orice fel de politici publice în care crezi doar pentru a susține
interesul general al concetățenilor tăi.
A nu fi nici de
dreapta, nici de stânga în România înseamnă, pe scurt, a-ți asuma o claritate
morală în actul politic. Acea claritatea morală pe care și-o permit doar
oamenii care stau pe picioarele lor, maturi intelectual și relativ autonomi
matierial în raport cu nevoile pe care și le formulează singuri.
Acste afirmații greu
de acceptat în general pot descrie, totuși, realitatea într-un context
socio-cultural în care partidele existente au aruncat în derizoriu semnificația
publică a noțiunilor de dreapta și stânga prin instrumentalizarea lor
sistematică în vederea profitului grupal și personal.
Mecanismele acestei
aruncări în derizoriu sunt manageriale, țin de decuplarea dintre valorile și
scopurile politice formulate la nivel strategic și faptele publice efective la
nivel operațional. Agenda declarată este alta decât agenda reală.
Am să explicitez în
câteva cuvinte ce am în vedere prin ce am spus din paragraful anterior:
- identificarea ideologică de dreapta
sau de stânga se face la nivel strategic pe baza unor valori prioritare,
să zicem:
◦ libertatea tuturor persoanelor de formulare a scopurilor lor fără a
avea garantate de nimeni mijloacele (o libertate principială de acțiune
concretă și discursivă), pentru dreapta și
◦ libertatea anumitor personae de a putea acționa efectiv având garantat
un anumit nivel al mijloacelor de atingere a anumitor scopurilor private de
către stat prin resurse luate de la alte persoane fizice și juridice, pentru
stânga
- la nivel operațional politicile
publice și proiectele de genul pus țevi de apă caldă sau tras curent sau
făcut autostradă nu sunt de dreapta sau de stânga, ele pot fi catalogate
așa într-un program doar prin prisma surselor de finanțare.
- dacă libertatea în sensul dreptei e
garantată din exterior prin apartenența la NATO, parteneriatul strategic
cu SUA, apartenența la UE, iar libertatea în sensul stângii pentru
proiecte publice majore e garantată parțial prin fonduri nerambursabile UE
existența unor partide care să susțină libertatea de dreapta e redundantă
pe termen scurt cu factorii de comandă externi ai României. Adică pe
termen scurt nu există o utilitate în acest sens, ci doar strategic,
pentru a asigura stabilitatea valorilor liberale în condiții de decuplare
de organizațiile menționate (perspectivă pur teoretică acum).
- generațiile tinere ajunse în clasa de
mijloc au internalizat ca presupoziție în proiectele lor de viață
existența de facto a libertății de dreapta pe un termen suficient
de lung ca să nu aibă nici o utlilitate pentru ele susținerea prin
investiții personale a acestei valori strategice. Ea e prioritară pentru
cei care au investit anterior pentru ea, cum ar fi oamenii din societatea
civilă a anilor 90, oameni care au o gândire și un interes pe termen lung
cu privire la România care rezultat al unor proiecte de viață de nivel mai
înalt, neconsumiste.
- pentru generațiil tinere din clasa de
mijloc libertatea de dreapta are caracterul unui bun public gratuit, creat
cu investiții ale altora, din țară și din exterior. Autoconstruiți pe
model consumist pe ele le interesează maximizarea utilității la nivel
operațional, din proiecte publice, direct perceptibilă la scara de timp a
efortului făcut ca să obțină ceva. Utilitatea pe termen scurt e ceva care
interesează și pe cei cu viziuni de viață mai spiritualizate, chiar dacă
se pot debarasa de ea într-o anumită măsură în caz de nevoie, de unde o
susținere mai largă a USB.
- în acest sens poate exista un cu
succes pe un termen scurt și mediu în condiții de stabilitate strategică a
valorilor fundamentale asigurată de alții un partid fără interese
strategice, concentrat doar pe eficiența proiectelor pe termen scurt,
operaționale.
- în acest sens USB poate fi un partid
autoperceput ca apolitic din punct de vedere strategic, adaptat la
contextul de minorat cultural al României în raport cu valorile
fundamentale ale civilizației occidentale.
Din perspetiva
societatății civile care susține libertatea de dreapta USB apare ca un free -
rider în ce privește această valoare, nu face nimic să o țină vie, deși se
bazează pe ea, dar din din punct de vedere social de ansamblu este complementar
cu această societate civilă prin insistența pe nivelul operațional al politicilor
publice. Apărătorii libertății de dreapta nu se ocupă în general cu proiecte
tehnice urbane, cel mult cu chestiuni din domeniul culturii și educației.
Oportunitatea USB
este cu atât mai mare cu cât exact nivelul operațional e cel mai neglijat de
actorii politici majori de pe piața politică. În numele unor valori
fundamentale strategice acești actori au
jefuit efectiv România și implicit pe cetățenii ei la nivel operațional.
Cum s-ar spune, diavolul a stat în detalii. Aceasta este sursa disprețului
generalizat pentru ceea ce se percepă ca politică (indiferent că e de dreapta
sau de stânga) în rândul susținătorilor USB.
Dar între
susținătorii USB se află și oameni care conștientizează importanța valorilor
cadru necesare pentru orice succes operațional al politicilor publice.
USB vrea să elimine
diavolul din detalii, adică să cupleze viziunile strategice de orice culoare
ideologică ar fi ele cu o abordare corectă, clară moral, a măsurilor concerte.
Evident că a vrea
să faci binele doar în particular fără să susții binele în general sugerează o
anumită naivitate. E ca și cum ai crede că poți avea curat în casă mereu doar
dâns cu aspiratorul și dereticând, fără să te îngrjești de acoperiș niciodată. Fie
și ca simple resurse culturale valorile generale sunt necesare pe termen lung
unei societăți care vrea să poată face bine în fiecare caz concret, ale ne
apără de intemperiile autoritarisemelor și totalitarismelor.
Susținătorii
avizați ai acestor oameni le-ar putea arăta că dacă vor ca răul să nu intre
mereu și mereu la loc în deciziile mici și concrete, ca o picăturăc
chinezească, e nevoie și de o susținere
explicită a valorilor fundamentale ale civilizației apusene.
Notă
Noțiunile libertate
de dreapta și libertate de stânga nu sunt teoretice, ele sunt însă suficiente
cred pentru utilizarea publică pe termen scurt a acestui text. Pentru o abordare riguroasă se poate începe
de către cine este interesat cu Isaiah Berlin, disponibil aici.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu