Nu locul ci modul

Nu locul ci modul

marți, 7 iunie 2016

Ce poate însemna că USB e un partid nici de dreapta, nici de stânga ?


Am putea spune de la bun început că a nu fi nici de dreapta, nici de stânga în România înseamnă a nu fi implicat și a nu tolera în nici un fel fraudarea alegerilor, indiferent de mizele geopolitice aflate în joc. Mai înseamnă a nu vota persoane aflate în închisoare sau anchetate și a nu propune astfel de candidați. Înseamnă, dacă vreți, a face orice fel de politici publice în care crezi doar pentru a susține interesul general al concetățenilor tăi.

A nu fi nici de dreapta, nici de stânga în România înseamnă, pe scurt, a-ți asuma o claritate morală în actul politic. Acea claritatea morală pe care și-o permit doar oamenii care stau pe picioarele lor, maturi intelectual și relativ autonomi matierial în raport cu nevoile pe care și le formulează singuri.

Acste afirmații greu de acceptat în general pot descrie, totuși, realitatea într-un context socio-cultural în care partidele existente au aruncat în derizoriu semnificația publică a noțiunilor de dreapta și stânga prin instrumentalizarea lor sistematică în vederea profitului grupal și personal.

Mecanismele acestei aruncări în derizoriu sunt manageriale, țin de decuplarea dintre valorile și scopurile politice formulate la nivel strategic și faptele publice efective la nivel operațional. Agenda declarată este alta decât agenda reală.

Am să explicitez în câteva cuvinte ce am în vedere prin ce am spus din paragraful anterior:

  • identificarea ideologică de dreapta sau de stânga se face la nivel strategic pe baza unor valori prioritare, să zicem:
     libertatea tuturor persoanelor de formulare a scopurilor lor fără a avea garantate de nimeni mijloacele (o libertate principială de acțiune concretă și discursivă), pentru dreapta și
     libertatea anumitor personae de a putea acționa efectiv având garantat un anumit nivel al mijloacelor de atingere a anumitor scopurilor private de către stat prin resurse luate de la alte persoane fizice și juridice, pentru stânga

  • la nivel operațional politicile publice și proiectele de genul pus țevi de apă caldă sau tras curent sau făcut autostradă nu sunt de dreapta sau de stânga, ele pot fi catalogate așa într-un program doar prin prisma surselor de finanțare.

  • dacă libertatea în sensul dreptei e garantată din exterior prin apartenența la NATO, parteneriatul strategic cu SUA, apartenența la UE, iar libertatea în sensul stângii pentru proiecte publice majore e garantată parțial prin fonduri nerambursabile UE existența unor partide care să susțină libertatea de dreapta e redundantă pe termen scurt cu factorii de comandă externi ai României. Adică pe termen scurt nu există o utilitate în acest sens, ci doar strategic, pentru a asigura stabilitatea valorilor liberale în condiții de decuplare de organizațiile menționate (perspectivă pur teoretică acum).

  • generațiile tinere ajunse în clasa de mijloc au internalizat ca presupoziție în proiectele lor de viață existența de facto a libertății de dreapta pe un termen suficient de lung ca să nu aibă nici o utlilitate pentru ele susținerea prin investiții personale a acestei valori strategice. Ea e prioritară pentru cei care au investit anterior pentru ea, cum ar fi oamenii din societatea civilă a anilor 90, oameni care au o gândire și un interes pe termen lung cu privire la România care rezultat al unor proiecte de viață de nivel mai înalt, neconsumiste.

  • pentru generațiil tinere din clasa de mijloc libertatea de dreapta are caracterul unui bun public gratuit, creat cu investiții ale altora, din țară și din exterior. Autoconstruiți pe model consumist pe ele le interesează maximizarea utilității la nivel operațional, din proiecte publice, direct perceptibilă la scara de timp a efortului făcut ca să obțină ceva. Utilitatea pe termen scurt e ceva care interesează și pe cei cu viziuni de viață mai spiritualizate, chiar dacă se pot debarasa de ea într-o anumită măsură în caz de nevoie, de unde o susținere mai largă a USB.

  • în acest sens poate exista un cu succes pe un termen scurt și mediu în condiții de stabilitate strategică a valorilor fundamentale asigurată de alții un partid fără interese strategice, concentrat doar pe eficiența proiectelor pe termen scurt, operaționale.

  • în acest sens USB poate fi un partid autoperceput ca apolitic din punct de vedere strategic, adaptat la contextul de minorat cultural al României în raport cu valorile fundamentale ale civilizației occidentale.

Din perspetiva societatății civile care susține libertatea de dreapta USB apare ca un free - rider în ce privește această valoare, nu face nimic să o țină vie, deși se bazează pe ea, dar din din punct de vedere social de ansamblu este complementar cu această societate civilă prin insistența pe nivelul operațional al politicilor publice. Apărătorii libertății de dreapta nu se ocupă în general cu proiecte tehnice urbane, cel mult cu chestiuni din domeniul culturii și educației.

Oportunitatea USB este cu atât mai mare cu cât exact nivelul operațional e cel mai neglijat de actorii politici majori de pe piața politică. În numele unor valori fundamentale strategice acești actori au  jefuit efectiv România și implicit pe cetățenii ei la nivel operațional. Cum s-ar spune, diavolul a stat în detalii. Aceasta este sursa disprețului generalizat pentru ceea ce se percepă ca politică (indiferent că e de dreapta sau de stânga) în rândul susținătorilor USB.

Dar între susținătorii USB se află și oameni care conștientizează importanța valorilor cadru necesare pentru orice succes operațional al politicilor publice.

USB vrea să elimine diavolul din detalii, adică să cupleze viziunile strategice de orice culoare ideologică ar fi ele cu o abordare corectă, clară moral, a măsurilor concerte.

Evident că a vrea să faci binele doar în particular fără să susții binele în general sugerează o anumită naivitate. E ca și cum ai crede că poți avea curat în casă mereu doar dâns cu aspiratorul și dereticând, fără să te îngrjești de acoperiș niciodată. Fie și ca simple resurse culturale valorile generale sunt necesare pe termen lung unei societăți care vrea să poată face bine în fiecare caz concret, ale ne apără de intemperiile autoritarisemelor și totalitarismelor.

Susținătorii avizați ai acestor oameni le-ar putea arăta că dacă vor ca răul să nu intre mereu și mereu la loc în deciziile mici și concrete, ca o picăturăc chinezească, e nevoie și de o susținere explicită a valorilor fundamentale ale civilizației apusene.



Notă

Noțiunile libertate de dreapta și libertate de stânga nu sunt teoretice, ele sunt însă suficiente cred pentru utilizarea publică pe termen scurt a acestui text.  Pentru o abordare riguroasă se poate începe de către cine este interesat cu Isaiah Berlin, disponibil aici.






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu