În acest text propun o perspectivă de interpretare a reacțiilor sociale din
ultimele zile, iar apoi sugerez consecințe asupra modului cum s-ar putea
schimba țara noastră în bine.
La sfârșitul cărții sale “Scrisori despre logica lui Hermes” Constantin
Noica spune: “Dar individual-generalul reprezintă, în inerția lumii și a gândului, tocmai acel
individual care a intrat în accelerație (ca exemplarul privilegiat al lui
Darwin). Cine nu este în accelerație nu este – la lucruri, la oameni, ca și la
gânduri. Sau “este” în proasta ontologie a inerției, pentru
care s-au scris acum mai multe logici decât avea nevoie cultura omului.” Extazul în fața monstruozității manifestat ca delimitare
violentă a persoanei de ceea ce califică drept monstruos este o formă de
manifestare a proastei ontologii.
Monstruosul poate fi negativ valoric, dar și pozitiv. Cine protestează
vehement în fața răului neînțelegând că principial ar putea oricând să îl facă
se va manifesta în oglindă, de exemplu, în fața unei inteligențe monstruoase.
Se va regrupa, va refuza să accepte că joacă în aceeași ligă omenească, va
construi o bulă fictivă confortabilă psihic. Acest comportament este tipic
mentalității comuniste, egalitariste, stângiste și, pe planul teoretizării,
unei proaste doctrine a dreptății.
Cultivarea publică a extazului în fața monstruozității împiedică adevărata
compasiune, responsabilă, perenă, manifestată prin fapte sistematice, organizate,
eficiente, dar și capacitatea de admira persoanele care se manifestă superior
nouă.
O societate care cultivă extazul în fața monstruozității sub forma
isteriilor naționale în fața răului și a osanalelor naționale în fața geniilor
este incapabilă de evoluție, nu se poate transforma în altceva decât este: o icoană vie a mediocrității
instituționalizate.
Dacă vrem altceva trebuie lucrat la instituționalizarea idelurilor negative
și pozitive ca tangibile, dar primele de neurmat, iar celelalte de urmat.
Atitudinea corectă a mediocrului, adică a oricăruia dintre cei mai mulți dintre
noi, este următoarea: și eu aș putea fi un criminal, dar nu voi fi niciodată, pentru
că nu vreau, și deși înțeleg posibilitatea căderii, nu încurajez pe cei care au
făcut-o să o mai facă. Și eu aș m-aș putea manifesta ca un om de elită, cu mari
merite într-un domeniu, dar chiar dacă nu o voi face efectiv niciodată, din
varii motive, admir și susțin pe cei care au ajuns să facă asta, pentru că,
iată, sunt frate cu el, el e asemenea mie. Diferența există, nu ne tragem de șireturi,
dar nu are o natură esențială. E o diferență dată de stadiile, de treptele pe
care ne aflăm, dar nu jucăm pe scări diferite.
Societățile în care acest mod de a gândi e dominant, e mainstream, sunt
cele ale lumii civilizate. Toți oamenii sunt la la fel în ceea ce au mai
profund, o imagine locală a generalului om, dar toți sunt și diferiți și
ierahizabili în privința determinațiilor prin care diferă. Acest mod de a gândi
reflectă modul creștin de a gândi despre oameni.
Dacă luăm autobiografia relatată ucenicilor de un sfânt aproape analfabet
și total incult, cum este Porfirie Cavsocalivitul și o comparăm cu lucrarea
Roma bizantă a autorilor Baconschi și Bernea vom vedea pe viu gradienții
culturali enormi care pot conviețui cu folos sub o unică umbrelă generală, tipic
creștină.
Extazul are sens, într-o astfel de societate, corespunzând în formalizarea
nicasiană ontologiei devenirii întru ființă, doar în fața Ființei, a cu totul
și cu totul generalului. Pentru un creștin are sens numai în fața persoanelor
Sfintei Treimi. Pentru un om cu mentalitate creștină internalizată în mod
secular prin delimitare de Biserică, dar nu și de tiparele de gândire ale ei, va
avea sens în fața unor principii, valori, reprezentări generale indiscutabile.
Piața la scară națională va cere în continuare extazierea în fața
monstruozităților de diferite feluri, furnizorii de informații și cultură vor
livra ce cere piața, mecanismele capitaliste produse în societăți civilizate nu
au cum să scoată România din această stare. Antreprenoriatul public pentru
schimbare nu se poate adresa direct pieței naționale, persoanele cu astfel de
roluri trebuie să servească în primul rând cererea de pe piețe locale mai mici.
Stucturarea clară, conștientă, a acestor zone este decisivă pentru schimbarea
României către altceva decât este. O reformă a statului pentru ieșirea din
mediocritate instituționalizată va putea să aibă loc numai după ce va există la
scări locale și regionale o masă critică de susținere deja auto-reformată.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu