Primul pas e încercarea fierului în foc, apoi vorbirea
din cunoștință practică, apoi răstignirea.
Ca să fie creștinii ca pe vremea Sf. Apostol Andrei ar
trebui să nu mai existe instituții creștine, așa cum era pe vremea lui. Să fim
izgoniți din loc în loc, să ne ascundem, să nu deținem nimic. Chiar și
mănăstirile oferă azi mai mult, o viață mai ușoară, prea ușoară. Mănăstirile
însele sunt instituții.
Instituțiile creștine apărute și consolidate de atunci
sunt o resursă, au capital fizic, natural, buget, îl controlează parțial pe cel
spiritual istoric acumulat, care poate fi folosit în politică, și atunci atrag
interese personale și grupale.
Ca la orice resursă, în jurul instituției se adună multă
lume cu gânduri și intenții diferite. Unii sunt deturnați de îngerii buni din
plasa dracilor ca să slujească realmente lui Hristos, alții nu. Semnele bunei
așezări se știu: suferința, tăcerea, umilința, bucuria. E cineva supărat și
înverșunat? Nu e de urmat. E cineva model de success lumesc? E ne-firesc.
Cum este imposibil să nu mai existe instituții creștine,
și probabil nici dezirabil, altfel Hristos le-ar fi terminat de mult, atunci
trebuie să ne gândim ce înseamnă îndemnul ca să fim creștini acum ca pe vremea
Sf. Andrei.
Pentru că înseamnă să nu ne pese pe cât de mult posibil
de interesele instituțiilor creștine. Se taie curentul? Domnul a dat, domnul a
luat, fie numele Domnului binecuvântat.
Cum slujbele, tainele, nu se pot ține decât în
instituții, situația e delicată, dar nu imposibilă. Pentru că ce nu e cu
putință la oameni, e cu putință la Dumnezeu. Bogați în ce am moștenit, bogați
în tradiție, în viață liturgică, cu greu vom trece prin urechile acului.
Deci să fim toți ca pe vremea Sf. Apostol Andrei. Primul
pas e încercarea fierului în foc, apoi vorbirea din cunoștință practică, apoi
răstignirea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu