Nu locul ci modul

Nu locul ci modul

duminică, 3 martie 2024

Ce are de făcut Biserica pentru binele public

De la bun început trebuie spus că mântuirea nu este un bine public deoarece nu este relevantă pentru toți cetățenii, unii fiind credincioși, iar alții nu. Mântuirea, ca orice alt scop din orice spiritualitate, este de interes grupal într-o democrație funcțională, este limitată la grupul celor care împărtășesc acea spiritualitate. Pe de altă parte, există o relație indirectă între democrațiile funcționale și spiritualitatea creștină prin faptul că istoric democrațiile funcționale moderne depind de niște condiții sociale și culturale generate de spiritualitatea creștină. Dacă aceste condiții dispar, dispar și democrațiile funcționale. Ce are de făcut Biserica pentru binele publice este să continue să livreze condițiile necesare democrației funcționale ca efecte secundare, lumești, ale funcționării ei, fără să preseze spre asumarea unor obiective spirituale de genul mântuirii pe nimeni, nici personal, nici social.

 

 

 

Discursul public despre claritate morală în politică și societate este este o astfel de presiune. Ne folosim de noțiunea spiritualà de claritate moralā ca sā penalizām ortodoxismul rus și al adepților lui din România ca sā nu ne taie statul banii instituționali și să fim frecventabili în lumea (mai) liberā în care ne-am integrat recent. Claritatea moralā nu ajutā la nimic lumesc, numai la ceresc, iar libertatea civicâ și politicā e pentru toatā lumea, credincioși sau nu, nu pentru ceresc. Dacā vrem sā facem ceva de substanțā lumeascā atunci sā susținem condițiile necesare democrației: accent echilibrat pe persoanā și colectivitate, un minim de meritocrație cu circulația elitelor, încredere și comunicare cu cei diferiți de noi. Acestea sunt servicii publice ale instituțiilor religioase de interes general în democrații funcționale. Fārā acestea vom avea ca Biserică numai funcții sociale similare celor care își semnalizeazà virtuțile lor în sistemele lor de valori seculare.

 

 

 

Natura claritāții morale din perspectivā umanā, nu a omului Dumnezeu Hristos, este asimptotică mai degrabă decât un bun deținut, e un dar mai degrabă decât un rezultat meritat, e de felul acțiunii și se judecā dupā roade. Dacā vorbim despre ea și rezultatul acțiunii de vorbire e rāu, atunci claritatea moralā când s-a vorbit a lipsit. Riscul teologiei academice și al instituțiilor etice și morale aici e mai mare ca al altora. Existā și curajul de a o tācea și cel de a o rosti, dar mai des primul. Nu se aruncā cu claritatea înaintea oricui, a lumii întregi, ci la momentul potrivit cui o poate primi.

 

 

 

Într-o democrație funcțională politicile publice nu sunt nici morale, nici imorale, sunt niște servicii făcute la o cerere a cetățenilor. Când un brutar îți vinde pâine nu e nimic moral în asta, e un schimb. Există exigențe morale subiacente schimbului, de a nu trișa, de a nu abuza de poziția de client sau de vânzător, dar schimbul ca atare nu are vreo dimensiune morală. Există un amoralism rezonabil, anume că în situații lumești alegerile pot fi și pe orizontalā, ghidate de un interes lumesc, nu numai duhovnicești verticale. Alegerile politice dintr-o democrație sunt pe orizontala lumească. Pe cât posibil urmăm standardele morale religioase sau secularizate și când avem roluri publice, dar interesele nu pot fi sacrificate pentru standardele morale ale acțiunii ca atare. Pentru ca alegerile lumești să nu ducă la conflict și ură avem nevoie de accent echilibrat pe persoanā și colectivitate, un minim de meritocrație cu circulația elitelor, încredere și comunicare cu cei diferiți de noi, toate acestea să preexiste în societate și aici este rolul esențial al Bisericii. Niciun sistem de educație publică nu poate livra singur așa ceva, numai un grup de oameni care urmăresc scopuri nelumești, iar sistemele publice de educație doar în măsura în care corpul social din care provin oamenii are și o viață religioasă cât de cât. Nu e vorba de educația religioasă ca parte din sistemul de educație, ci de ce se întâmplă în afara lui, în mod natural, asumat existențial.

 

 

 

În rezumat, ce au de făcut instituția Bisericii și exponenții ei este să fie rezonabili pe plan lumesc și să respecte libertatea de decizie a oamenilor. Să bată, nu să pună piciorul în prag, să acționeze indirect, nu să împingă lumea spre mântuire prin intermediul politicului, inclusiv a educației publice. Hristos n-a predat la universitate sau în școli publice. E nerezonabil sā vrei sā salvezi lumea prin politicā, după cum este autodistructiv să sacrifici pentru interese standardele morale de profunzime socială, care dau condițiile pentru orice acțiune eficace într-o democrație funcțională. Nu e nimic special cu această concluzie, eficacitatea primează în fața eficienței în orice entitate organizațională care nu vrea să iasă de pe piață, dar a neglija complet eficiența nu te duce decât la faliment. Biserica dă condițiile lumești pentru eficacitate socială de ansamblu și le poate submina pe cele pentru eficiență când insistă pe claritate morală unde și când nu e cazul.

 

Din punct de vedere teologic chestiunea relevanței pentru politici publice sau nu a clarității morale e legată de până unde se poate aplica tăierea voii în societate ca recomandare pentru o viețuire creștină. Dacă există relevanță, tăierea voii se aplică și în instituțiile statului și soluția simfonică e imediată. Dezbaterea va fi dacă există sau nu claritate morală autentică, de ex. putiniștii și dl Putin și duhovnicii lor nu o au, deși pretind că o au, în timp ce cei care li se opun o au, așa cum zic că o au și toți pro-occidentalii suntem de acord că stau lucrurile. Dar toată dezbaterea e în schema de teologie politică simfonică. Alternativa sugerată e ieșirea din schema simfonică, adică o altă teologie politică, mai bottom-up, în care tăierea voii nu ar fi relevantă eclezial pentru spațiul politicilor publice cu argumente teologice ce țin de exigența dragostei în condițiile heterogenității sociale contemporane. Rămâne o tăiere a voii personală direct față de Hristos față de poruncile evanghelice în faza din-ainte de fapte, iar după fapte publice în funcție de consecințe pe filiera standard cu duhovnic. Adică dintr-o evaluare instituționalizată ex-ante și ex-post de tip simfonic s-ar merge numai cu o evaluare instituționalizată ex-post, care nu e nici protestantă, nici soluția clasică de teologie politică.

 

Limitele unei abordări de felul celei din acest text sunt cele ale înțelegerii relației dintre științe sociale și teologie în sensul ei patristic. E foarte posibil ca într-un context de realitate socială neconflictuală prioritățile să pară a fi altele, mereu țintind scopul final și eficacitatea, nu mijloacele viețuirii decente, civilizate, de zi cu zi lumești. Dar acum pare că și lucrarea Martei merită un pic de atenție.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu