Am evaluat publicistica
preoţilor-ziarişti, am urmărit declaraţiile oficiale ale instituţiilor, m-am
racordat la atmosfera din comunitate şi mi-am format convingerea că nu există
nici o şansă ca reprezentanţii instituţionali ai BOR să accepte într-un orizont
de timp relevant pentru acţiunile civice şi politice vreo schimbare în modul de
concepere a relaţiei sale cu statul.
Întreaga resursă umană este
formată pe direcţia simfoniei bizantine, tot corpul profesoral acţionează
monolitic top-down în această direcţie şi antrenează şi toată studenţimea şi
organizaţiile neguvernamentale satelite într-o acţiune de izolare defensivă faţă
de restul societăţii. Tolerarea credincioşilor cu alte opinii e doar un pas
tactic, de aplicare iconomică a canoanelor în duh pastoral. Pentru aceşti
oameni astfel de opinii sunt în afara credinţei, iar la momentul oportun ar fi
eliminate din corpul Bisericii. Dezvoltarea unor centre de etică seculară
lezează direct interesele instituţionale ale BOR, ceea ce explică inclusiv o
parte din reacţia disproporţionată în cazul Singer.
În aceste condiţii ideea de a
susţine pe bază de argumente convergenţa dintre valorile unei societăţi
deschise capitaliste şi ortodoxie în România are o valoare pur filosofică, cred
că este sortită eşecului practic deoarece principalul public ţină nu-şi poate schimba opiniile. Ideile politice de tipul celor propuse de
lideri ca domnul Mihail Neamţu nu cred că sunt în aceste condiţii operaţionalizabile.
Ce cred că se putea face este motivarea clerului BOR să menţină pe termen nedefinit de timp atitudinea sa iconomică faţă de credincioşii favorabili valorilor libertăţii civice şi politice prin acţiuni de consolidare a societăţii deschise de către persoanele credincioase.
1) Pornind de la numărul mare de
persoane compatibile practic cu valorile societăţii deschise şi care au o viaţă religiosă ortodoxă se
poate dezvolta un proiect politic care să susţină atât valorile societăţii
deschise cât şi o competiţie între BOR şi alte abordări de constituire a capitalului
social naţional. Decidenţii din BOR nu îşi vor permite eliminarea acestor
oameni din corpul Bisericii. din cauza numărului lor foarte mare. Pe de altă parte aceşti oameni nu au nici
un interes în slăbirea rolului spiritual al BOR, ci doar în controlarea de
facto a tendinţelor autoritariste.
2) Dezvoltarea unei alternative de formare a moralităţii seculare (pe linia
eticii). BOR are o poziţie dominantă pe piaţa de formare a comportamentului
moral în România, acesta e principalul său rol de interes public, şi trebuie să
existe o alternativă. Când cineva are un competitor serios disponibilitatea la
dialog şi toleranţă faţă de terţi creşte semnificativ. Una posibilitate mi se
pare instituţionalizarea profesiei de etician şi introducerea eticii în şcoli,
nu ca alternativă la religie, ci simultan cu religia.
3) consolidarea producţiei
intelectuale a ortodocşilor independent de editurile şi platformele girate de
ierarhi, asimilarea şi dezvoltarea temelor lansate de gânditorii ortodocşi din
societăţile deschise, cum sunt cele din
opera lui Engelhardt, https://scholar.google.ro/scholar?hl=en&q=Engelhardt+bioethics&btnG=&as_sdt=1%2C5&as_sdtp= . Aceste produse culturale pot genera în timp o alternativă la ideile promovate
pe căi instituţionale sau sub puternica influenţă a acestora.
4) Crearea unui dialog între teologi şi restul, dar în sens
empatic faţă de ceea ce BOR asumă că protejează, astfel încât, cei ce critică
corpul dogmatic şi atitudinile derivate de aici, să se asigure că înţeleg ceva,
totuşi, din ceea ce BOR numeşte Sfânta Tradiţie (punct formulat de domnul Eduard Barbu la care subscriu).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu