Mi se pare că am început să
înţeleg ceva despre seriozitate :) Mulţumită unor prieteni de preocupări. Aşa că mă grăbesc să le pun pe masa de
discuţie. Are consecinţe asupra a ce vrem şi am putea vrea de la clasa
politică.
Trepte ale seriozităţii în procesul de dezvoltare
intelectuală:
·
neseriozitatea. Dezacord între scopuri şi
mijloace, fuşăreală, veleiterism. Pe plan intelectual amestec de limbaje ale
unor domenii diferite. Să propui o teză cu titlul Peratologia analitcă a biologiei.
Baţi câmpii, amesteci limbajul tehnic al lui Liiceanu cu filosofia ştiinţei.
·
seriozitatea care se ia în serios. Există acord
regional între scopuri şi mijloace, dar lipsind imaginea corectă a contextului
global crezi că se poate extrapola conţinutul de cunoaştere şi metoda. Sau că peste tot găseşti acelaşi nivel de
certitudine. Sau că dacă nu este acelaşi atunci acel domeniu e inferior celui
de care te ocupi. Scientismul, de exemplu. Biologul care crede că ştie că ce se
poate spune în mod serios despre om este în primul rând ce spune el. Ecologul
care proiectează dezvoltarea durabilă a omenirii. Filosoful de sistem; nu că
n-ar avea sens să construieşti sisteme ca încercări de reconstrucţie
conceptuală a lumii, dar nu ca produse pretins definitive, investite cu
autoritatea definitivă în faţa neiniţiaţilor. Gândirea nu curge, n-are
fluiditate, nu joacă şi nu se joacă. E un deficit epistemic aici, supralicitezi
ce şti. Din ambiţie poate. Miza e morală, pentru că inevitabil faci rău.
Seriozitatea care se ia în serios duce la construirea unor paturi ale lui
Procust nu doar pentru sine, ci şi pentru alţii. E sursa autoritarismelor şi
totalitarismelor. E anti-politică, dacă politica e arta compromisului şi a ceea
ce se poate face. Este o seriozitate incompletă, un rigorism, un fariseism bine
intenţionat poate, dar ale cărui scopuri bune vor fi ratate. În fond este o
manifestare a mândriei.
·
seriozitatea
care nu se ia în serios. Pune înţelegerea regională şi locală într-o navă care
pluteşte pe un râu existenţial real, cu turbulenţe şi necunoscute. Cosmosul e
un efort permanent de a structura haosul. Este o explorare serioasă a lumii
văzută ca niciodată reprezentabilă complet cu propria minte. Este adaptativă.
Ludicitatea e un mijloc pentru detensionare. Neputinţa cognitivă şi practică a
omului este recunoscută ca o dimensiune firească a omului, nu un defect. Este
o manifestare a smereniei.
Ce fel de oameni sunt cei din clasa politică a României ? Exemplul
paradigmatic de neserios pare a fi Ponta. Dar Băsescu a fost serios ? Mai
degrabă un neserios care trage de el să fie serios. Să credem că e un serios
care nu se ia în serios e o interpretarea binevoitoare ? Serioşi care se
iau în serios par a fi Iliescu, dar şi Monica Macovei, sau Iohannis. Nu ştiu
dacă MRU se ia în serios, s-ar putea să pară doar aşa din declaraţiile publice,
pentru că oamenii cer pe cineva serios.
E capabil electoratul să ceară pe cineva serios care nu se ia în
serios ? N-are nevoie o parte din el mai degrabă de lideri
neserioşi ? Iar cealaltă parte nu vrea mai degrabă oameni serioşi, fără să
sesizeze riscul rigidităţii gândirii ? Seriozitatea care nu se ia în
serios e înţelepciune. Câţi vrem să ne conducă un om înţelept ? Termenul “înţelept” mi se pare evitat în discursurile publice. Din ruşine, din neînţeleger, nu ştiu, ca şi cum ar avea
conotaţii negative.
Este sistemul nostru de educaţie
construit în aşa fel încât să încureze atitudinea de tip socratic, seriozitatea
care nu se ia în serios, gândirea contextulă, gândirea ca inseparabilă de viaţă,
înţelepciunea ? Sau mai degrabă ambiţia cognitivă decuplată de viaţă,
teoretică, liste de adevăruri definitive, rigiditatea limitelor cunoaşterii
personale, lipsa lor de permeabilitate epistemică şi prin asta un soi autism
grupal ? Dacă societatea e spartă şi manipulabilă nu este şi din acest mod de a
gândi, din degradarea publică a valorilor echilibrului, negocierii interioare
cu propriul sine, deliberării cu alţii, renunţării ludice la ambiţiile prea
mari când complexitatea situaţiei depăşeşte bagajul cultural pe care îl deţinem,
dar fără să renunţăm la bunele practici
locale care ne menţin ordinea în barca existenţială comună ?
A nu se lua
(prea) în serios :)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu