Stiința respectuoasă
își cunoaște limitele și le spune și altora.
Limitele cunoașterii științifice sunt multe. În primul rând sunt limite ale felului cum măsurăm ce măsurăm. Uneori
putem ști care e incertitudinea asociată măsurătorii, alteori nici această
incertitudine nu e prea clară. Oamenii de ștință se străduiesc să precizeze
incertitudinea, dar în domenii de mare complexitate ca biologia, ecologia,
științele socio-umane nu reușesc mereu. Și se acceptă ceea ce pot face pentru
că nu există altceva mai bun deocamdată. În al doilea rând sunt limite legate de faptul dacă am măsurat tot ce
trebuie. Uneori trebuie să renunțăm la anumite feluri de măsurători pentru că
nu avem destule resurse, alteori pur și simplu nu știm sigur tot ce trebuie
măsurat. Folosind ce am măsurat cum am putut construim niște modele. Al treilea fel de limite e legat de aceste
modele. Ele pot fi și sunt foarte diverse. În științele care se ocupă cu
procese relativ mai simple ca fizica și chimia modele sunt mai puțin diverse, iar
oamenii mai caută teorii unitare. În științele care se ocupă cu procese tot mai
complicate ca biologia, economia, modelele devin tot mai diverse, până la
punctul în care speranța că poate exista o teorie unitară cu bază empirică e
abandonată complet.
Un om de știință știe că discuția din paragraful de mai sus e ea însăși o
simplificare, că în realitate dificultățile cu care se confruntă știința sunt
mult mai multe și mai diverse. Fiecare tip de limită poată să fie detaliat, și
apar și probleme legate de relațiile dintre cele trei feluri de limite.
Cu toate acestea știința are multe succese. Ce face ne permite să citim
acest text pe un ecran de exemplu, și
multe altele pe care le știm cu toții. Știința este foarte puternică.
Și cu toate acestea tindem să îi ascundem limitele. De obicei un om
puternic nu simte nevoia să facă asta. Care ar fi motivația ?
Când cineva ascunde limitele față de alți oameni de știință este dintr-o
competiție pentru resurse. Construiești un model sau o teorie într-un mod
netransparent, pentru ca alții să nu poată porni cu ușurință de la ceea ce ai
făcut tu. Această competiție există atât din orgoliul oamenilor de știință, cât
și din interesele celor care finanțează producerea cunoașterii științifice,
interese economice și militare. Cunoașterea științifică e în principiu
universală, dar până ajunge așa există o etapă de monopol și oligopol asupra
ei.
Când cineva ascunde limitele față de oamenii care nu se pricep la știință e
vorba fie de gândul că oamenii trebuie să cunoască doar rezultatele, nu și cum
au fost ele , fie dorința deliberată de a păcăli oamenii printr-o popularizare
lipsită de discernământ.
Primul caz este ilustrat de programul iluminist de educare a oamenilor. Folosim
cunoștințele științifice cum folosim obiecte cumpărate de la magazin, aparate
despre care nu știm cum au fost produse. Totuși aparatele vin cu o garanție și
un instructaj de folosire: cum să nu te curentezi, ce să nu înghiți, și altele.
Programul iluminist nu a livrat până acum și aceste servicii.
Al doilea caz apare când urmărim interese economice sau legate de puterea
politică folosind instrumental niște rezultate ale unor teorii științifice. Nu
poți face asta decât dacă toți oamenii acceptă ca adevăruri tari,
indiscutabile, acele rezultate, adică doar atunci când tratăm adevărurile
științifice ca pe un fel de pseudo-dogme.
Iluminarea prin știință a oamenilor e cu adevărat folositoare dacă le sunt
livrate alături de cunoștințe în școli și instrucțiunile de utilizare a
științei, iar acest efort național și global nu riscă să ducă la auto-distrugere
numai când nu are mize politicianiste, ci este doar în interesul oamenilor,
adică are un rost politic autentic: întărește comunitatea și ne permite să ne
dezvoltăm. Știința respectuoasă nu poate decât să ne fie de folos.
Aș vrea să închei punând știința într-un context mai larg. Este relevant
pentru că de multe ori știința nu devine nerespectuoasă singură, ci pentru că
pornind de la ea se ajunge la niște generalizări filosofice de nesusținut, cum
a fost și materialismul dialectic. Când o astfel de pseudo-teorie filosofică
devine un instrument pentru puterea politică s-ar putea ca știința să devină
nerespectuoasă nu din interes, ci de frică, din lașitate.
Este legitim să căutăm structuri generale pornind de la cunoașterea
științifică. Cu asta se ocupă între altele filosofia. Aceste structuri generale
ale lumii și rațiunii există, dar deoarece noi folosim pentru a le găsi materia
primă care vine din știință ce știm noi despre ele va avea limite inevitabile.
Ce știm filosofic se va schimba în timp, odată cu teoriile științifice. Și se
schimbă.
O filosofie respectuoasă știe care îi sunt limitele asta și le spune și
altora. Poate că nu a fost atât de evident care a fost situația până în secolul
trecut, dar astăzi e un loc comun între filosofi. Filosofia cu speranțe de
științificitate are propria ei evoluție.
În acest context, ce vede un om de știință ?
Daca se uită dinspre fapte, măsurători, către structurile generale din
teoriile filosofice vede că nu știe mai nimic.
Daca a ajuns să înțeleagă, depășindu-și situația de a fi doar om de
știință, structurile rațiunii și ale lumii, i se pare ca vede ceva sigur. Dar acel
ceva structureaza chiar si lumea sa emiprică și a gandirii sale. Nu deține
propriuzis această cunoaștere, nu o are în proprietate, ea un mod de a vorbi
despre cum e structurată ființa lumii. Dacă are o bună cunoaștere cu privire la toate
modelele intermediare dintre fapte și teorile de maximă generalitate, diversitatea și slaba lor coerență îl uimesc
și poate chiar înspăimântă. E cunoaștere acolo, dar și semn de neputință în
același timp.
Ce ști despre ființă și rațiune nu e al tău, ce e al tău e inevitabil
precar, iar peste toate astea lumea exterioară vine mereu cu ceva nou, cu noi
fapte de observație, cu noi fenomene, generând instabilitatea relativă a cunoașterii
umane mai larg sau mai îngust specializate, de mijloc.
Cum poți fi
mândru într-o astfel de situație ? Un om de știință serios nu se poate mândri
cu ce face. Cel puțin atâta vreme cât îl intereseaza cunoașterea, nu recompensa
socială, mica putere față de semeni câștigată cu folositoarele, dar precarele sale rezultate.
Un om de știință serios e mai degrabă respectuos cu cei care au nevoie de el.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu