Pe scurt, creştinii trebuie să-şi urmeze poiectele lumeşti fără să le
pericliteze pe cele spirituale. E important să fie foarte clare priorităţile şi
scara de timp la care pot fi atinse, cât durează până le atingi.
Ceea ce gândim ca prioritar este un scop sau un obiectiv al unui proiect, a
unui mod organizat prin care acţionăm. Proiectele lumeşti personale se derulează la o scări de timp mai scurte decât a vieţii
unui om, iar cel spiritual, de mântuire, acoperă întreaga viaţă a unui om.
Proiecte lumeşti publice au cei
care îşi asumă roluri de conducere în instituţii sau, posibil doar într-o
democraţie liberală, roluri active în societatea civilă. Scara de timp a
acestor proiecte e mai mare decât viaţa lor personală, e de câteva generaţii.
E mai puţin cunoscută în societatea noastră scara de timp la care se
evalueză intern acţiunile publice
ale Biserici. Mireanul nu are treabă direct cu asta, dar e important să o ştie.
Care e această scară se poate vedea din exterior de exemplu dintr-un
evanghelistar (programarea în timp a slujbelor). Pentru unul publicat în 2012 programarea
Sf. Paşti e până în 2118, şi a citirii Sf. Evanghelii pe săptămâni până atunci
la fel. Adică scara de timp e de circa 100 de ani în privinţa cărţilor. Acesta
a fost o decizie de nivel operarţional. O decizie de nivel strategic are scară
de timp de ordinul a o mie de ani.
Mireanul angajat în proiecte personale şi publice nespirituale trebuie să
nu pericliteze pe cele personale şi publice spirituale.
Pare ridicol să vorbim despre evaluarea impactului deciziilor oamenilor cu
privire la guvernarea actuală asupra unor interese spirituale asociate unui
proiect cu durată multi-milenară. Şi din punct de vedere lumesc chiar este.
În 100 de ani de acum încolo putem avea războaie mondiale, ridicări şi
căderi de dictatori. Putem să avem noi teorii fizice, noi tehnologii cu impact
enorm în toate domeniile. Toate acestea sunt procese cu scară de timp mai mică
şi parţial independente de funcţionarea Bisericii. Toată istoria asta arată,
dinamica mai accentuată a politicului, socialului şi economicului în raport cu
spiritualul.
Biserica asigură un mediu de capital social, nişte factori de comandă
externi favorabili libertăţii de gândire şi acţiune în lume. Ea susţine
proiectele de cele mai diverse feluri care se pot desfăşura într-o democraţie
liberală. Numai în spaţiul civilzaţional unde a existat Biserică a apărut prin
evoluţie culturală firească democraţia liberală.
De aceea a fi loial Bisericii e ceva diferit de a fi loial unor proiecte cu
durată mai scurtă de timp. Un creştin caută să evalueze cu discernământ ce se întâmplă şi pentru asta urmăreşte
atitudinile publice ale ierarhilor şi liderilor lumeşti, e atent, face un
efort, gândeşte pe cont propriu.
Şi se roagă, fără asta efortul de gândire e zero pe plan spiritual. Nu cred
că-şi imaginează cineva că poate prezice raţional ce va fi peste 100 de ani, ce
e de făcut acum pentru ca să fie mai bine atunci.
Într-o situaţie normală nu se pune problema unei prioritizări extreme la un
mirean între interesele spirituale şi cele lumeşti. Asta e specific poate
călugărilor şi în particular ierahilor. Dar ce trăim astăzi nu e o situaţie
normală. Poate fi un mirean creştin moderat
în chestiunea guvernării actuale ?
Pentru orice oameni de stil totalitar opiniile moderaţilor, rezonabililor,
sunt doar un ciocan cu care dau în capul opozanţilor fermi: vedeţi că voi
sunteţi exageraţi ?
Cei care au acum puterea nu vor decât bani şi slugi, au renunţat la
ideologii, e pe faţă. E ca în junglă. Daca n-au agresat manifestanţii public
prin interpuşi, dacă nu au procedat ca în Rusia lui Putin, e din calcul, ar fi
pierdut bani. Dar o fac pe la spate. Mimează bunăvoinţa şi lucrează.
Cand ai un răpitor în faţă a fi rezonabil inseamna moartea.
În acest context poziţia domnului Liiceanu si altele asemenea sunt
singurele raţionale din perspectivă seculară.
Dar un creştin nu poate să aibă o astfel de poziţie, deşi o înţelege. Creştinii
trebuie sa găsim un echilibru cu discernământ. Echilibrul nu poate fi tăcerea
sau a te pune la dispoziţia celor care vor să fie stapani de sclavi. Nu poate
fi o poziţie rezonabilă monotonă.
Cred că în primul rând poate fi una a adevărului. Adevărul trebuie spus. Fie că pare rezonabil, fie că nu pare.
Dar ce e e adevărul ? Pentru creştin în primul rând e persoana lui Hristos.
Spunerea lui susţine proiectul personal de mântuire şi implicaţiile lui
publice.
Apoi este adevărul asociat altor tipuri de proiecte, nespirituale. Acel
adevăr prin care dăm seamă de realitatea lumii din jur. Trebuie el spus tot ?
Ce fel de adevăr este acesta ? M-am uitat puţin pe un studiu al Noului
Testament pentru seminariile de teologie din 1981. Dincolo de specificitatea
unor linii de interpretare, tip-antitip, se lucrează cu un realism tare al
referentului, similar celui al omului de ştiinţă naiv si al cunoasterii comune,
nespecializate.
Cu o astfel de presupozitie nu e posibilă decat încercarea unui cuplaj
direct intre ştiinţă si religie, sau conflictul standard ireconciliabil pentru
cine refuza schemele de cuplare.
La fel este şi în cazul relaţiei cu politicul. Mireanul spune ce vede, tot,
adevărat, realitatea accesibilă oricui. Nu ţine cu o parte, nu lucrează cu două
standarde. Că e plagiat sub 4% şi nu e peste. Etc. Dacă nu, mai bine tace.
Adevărul factual, empiric, trebuie spus tot.
Apoi mai este şi situaţia mireanului intelectual. Un cuplaj indirect între
religie şi celelalte discursuri, un cuplaj filosofic, slăbeşte realismul
ambelor discursuri, fără a relativiza. Sunt n variante de realism, mai modeste
sau mai tari, unul dintre ele ar putea fi contextualizat în funcţie de tipuri
de proiecte, cu scări existenţiale diferite, iar la aceeaşi scară cu probleme
de rezolvat diferite (cazul disciplinelor stiintifice).
Pentru teologia academică e probabil inacceptabilă orice slabire a
realismului tare din considerente dogmatice si de eficienţă a vieţii Bisericii
intr-o lume dominata numeric de realişti naivi. O susţinere sus şi tare pubică
în faţa oamenilor needucaţi a punctului filosofic de vedere e împotriva
intereselor publice pe termen lung ale Bisericii.
Demersul de cuplare indirectă (si eliminare a disputelor) e consumabil doar
pentru o nişă foarte îngustă de oameni cu cunoştinte relevante înţelegerii sale.
Nu va putea atenua distincţiile tari care dau identitatea vizibilă cu uşurinţă
cultural si social a corpurilor de cunoaştere respective. Şi nu va avea nici un
impact asupra disputelor politice pe termen scurt, în viitorul previzibil, câtă
vreme omul este fiinţa pe care o vedem, educată aşa cum vedem.
Un mirean intelectual nu va insista
pe a spune tot adevărul teoretic la care are acces. Deşi indumnezeirea personală
nu mai presupune nici un discurs, treptele intermediare fiind lăsate în urma,
ea e primejduită de ignorarea nevoilor altora. Biserica e comunitară şi
treptele trebuie să rămână disponibile celor care vin din urmă. Cei mai mulţi
oameni au nevoie ca de aer de un realism tare. Iubirea de Dumnezeu e numai
împreună cu iubirea de oameni.
Adevărul factual, a ceea ce vedem cu toţii şi poate pricepe oricine trebuie
spus în mod nepartizan. E o laşitate să nu spui şi să te preocupi egoist de
mântuirea ta. Adevărul teoretic trebuie spus cu discreţie şi fără emfază, e
dinamic, evoluează cultural şi poate sminti. Rostul lui într-un astfel de
context e de detensionare a relaţiilor dintre oameni cu minţi puternice, sau de
prevenire a tensionării lor. Nu trebuie insistat pe adevărul teoretic care
tensionează. Adevărul Hristos trebuie mărturisit.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu