O modalitate de a discuta despre minuni
este în raport cu structura triadică a semnului : un purtător de înțeles
trimite la un un înțeles din minte și în mod indirect la un referent, se referă
la ceva din minte sau din afara minții despre care știu ceva prin acel înțeles din minte.
În gândirea de tip magic, caracteristică
societăților primare, pot acționa asupra purtătorului de înțeles pentru a
determina o schimbare în ce privește referentul, în prinvița ceva-ului din
afara minții (fără să înțeleg neapărat, în minte, cum ar putea avea loc acest
fenomen). Dacă înțep cu un ac păpușa care întruchipează dușmanul, acesta va
suferi, sau chiar va muri. Nu este nici o minune din perspectivă subiectivă în
această schemă, este ceva predictibil și așteptat în gândirea de tip magic.
În gândirea de tip științific modern
există niște regularități în ce privește relația dintre purtătorul de înțeles
și minte, sau între cele din minte și referent. Faptul că aceste regularități
se modifică în timp e supus unor alte regularități, ale felului cum se schimbă
primele reguli. Dacă nu mai înțep cu un ac păpușa ca să sufere altcineva nu e
printr-o minune, ci pentru că am învățat că a gândi magic este neadecvat în
raport cu realitate (n-o să sufere nimeni când înțep), iar învățarea a avut loc
după anumite regularități ale procesului de învățare. Dacă se schimbă și teoria
despre cum se face învățarea (prin progresul științei) e pentru că există niște
legi ale evoluției culturale, iar dacă se schimbă și teoria evoluției culturale
sunt alte fenomene caracterizabile științific care explică asta (chiar dacă nu
le știm, le vom ști), ș.a.m.d. “Minunile” au loc prin cuplarea unor procese de
diferite scări spațiale,
temporale, culturale pe care le cunosc sau sunt sigur că le voi cunoaște
cândva.
În gândirea de tip creștin unii purtători
de înțeles privilegiați aduc din trecut în prezent, în actual, niște evenimente
istorice într-un mod real. Într-o reprezentare geometrică asupra acestei
gândiri am spune că discursul determină o buclă a traiectoriei omului în
spațiul-timp 4-dimensional prin care se suprapune un interval de acum două mii
de ani cu intervalul în care are loc discursul acum. Această analogie
minkovskiană nu e potrivită, pentru că nu e nimic geometric în gândirea
creștină. Evenimentele trecute devin actuale în cel mai propriu sens, nu
printr-o suprapunere cu prezentul. Avem de a face cu un alt concept de timp
decât cel metrizat obiectiv din gândirea științifică. Nici o astfel de “suprapunere”
nu este o minune, ci ține de
logica internă a felului de a trăi creștin în timpul Sf. Liturghii, sau chiar
tot “timpul” de către cine a ajuns la asta prin
rugăciune. Creștinul iese pe cât poate și i se dă din axa trecut-prezent-viitor
în ceva foarte real și extra-lumesc, fără a fi supra-natural (pentru că natura
și supra-natural sunt categorii lumești). Nu e nici o minune în asta.
Minunile nu sunt inteligibile în
discursuri generalizate despre feluri de a gândi magic, științific sau creștin.
Nu poate exista o teorie a minunilor, așa cum există un concept matematic de
singularitate. Ele sunt despre o unicitate absolută, neteoretizabilă. O
unicitate care se tot repetă (faptul că e contradictoriu că ceva unic se repetă
arată tocmai imposibilitatea discursului de a da seamă de acest fenomen).
Nu avem unde să le căutăm, ele sunt pur și
simplu când dăm de ele, ni se întâmplă. Unii filosofi s-au gândit la această
chestiune în felul următor: de ce există ceva, mai degrabă decât nimic ? A
încerca un răspuns printr-un text, printr-un purtător de înțeles, e
contradictoriu, dar e un eroism de care avem nevoie (o să arăt mai încolo de
ce). Unii au pus onestitatae ca valoare supremă și au spus că despre ce nu se
poate vorbi e mai bine să taci. Dar onestitatea există numai într-o lume în
care se vorbește. Tăcerea e pereche cu netăcerea.
Se vorbește de “minunism” și sunt
disprețuiți cei care caută minuni. Să acuzăm de minunism oamenii din interese
instituționale este un atentat la cele mai profunde structuri ale omului, la
ființa lui. Oamenii trebuie lăsați să fie, dacă tot li s-a întâmplat să fie.
Ascultarea o poți face fiind, dacă nu ești nu mai poți face nimic. Un om
desființat e o resursă, nimic mai mult. Memoria unui om devine tot o resursă și
vorbim despre ea că ne aparține în timp ce, dacă suntem creștini, acel om ne
privește în duh de undeva când vorbim.
Minunea e ceva cu totul personal, nu se
întâmplă la grămadă. Și nu se face de către oameni. Ea doar vine prin oameni,
cum vine a fi. Se vorbește despre ea în viața personală, între prieteni, nu se
clamează public, nu se face bani cu ea. Se tace despre ea în afara cercului de
prieteni, nu se aruncă mărgăritare înaintea porcilor. Orice altfel de
împrejurare arată că e vorba de o impostură sau de o suferință psihologică, o
nevoie de atenție. Suferința psihologică trebuie abordată cu dragoste, nu cu
dispreț. Mângâierea suferinței e mai importantă decât buna funcționare a
instituțiilor.
Într-un sens propriu al cuvintelor
minunile nu există. Minune e un substantiv comun gol de orice referent, dacă
prin referent înțelegem o mulțime de entități cu mai mult de un element. Dacă prin
referent înțeleg opțional și mulțimea mulțimilor care au doar un singur element
atunci minunile există. Persoanele sunt unice, fără să existe o clasă a
persoanelor. Tot ce e clasificabil în privința omului e de un nivel mai
superficial ontologic decât minunea că este.
Din punct de vedere științific nu există
persoane, nici nu ar avea cum. De ce ar exista ceva despre care nu se pot
extrage regularități ?
De ce nu ar exista ceva despre care nu se
pot extrage regularități ? E posibil ca în funcție de ce suntem dispuși să
acceptăm cu privire la astfel de întrebări să depindă și ce fel de societate
suntem capabili să avem.
Toți oamenii pot fi prietenii noștri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu