În acest mic text prezint un model al timpului şi câteva interpretări ale
lui.
În schema de mai jos am schiţat un model grafic al timpului. Timpul simplu
este unul în care nu există nici o reprezentare depre timp. Timpul nominal este
unul în care se face deosebirea calitativă între timp şi netimp, între ceea ce
este măsurabil şi ce este nemăsurabil în mod principial. Timpul ordinal este un
timp măsurabil în care se poate face numai o ordonare a momentelor observate
sau măsurate, fără ca distanţa dintre observaţii să aibă vreo semnificaţie. Prin
timp metric înţelegem o
variabilă în care fie distanţa dintre momentele de timp are sens (adică un timp
în care raportul dintre intervalele de timp are un înţeles), fie există în plus
şi un zero fixat, o origine faţă de care începe măsurarea timpului sau faţă de
care în modelul reconstruit al realităţii aplicăm unitatea de măsură a timpului
cu care se calculează lungimile intervalelor de timp.
Observaţii:
·
Timpul
metric este folosit în ştiinţele moderne ale naturii, vieţii, pământului şi
sociale. În diferitele teorii se foloseşte un timp cu zero absolut sau un timp
raport, fără zero absolut. Ceasul (procesul natural) care dă lungimea
intervalului cu care se face metrizarea diferă de la o teorie la alta şi se
schimbă în timpul asociat teoriilor de evoluţie culturală. Ceasul natural este
obiectiv numai la o anumită scară de timp cultural. Lungimea totală a
intervalului în care e necesară măsurarea diferă de la o teorie la alta, în funcţie
de scara de timp a procesului descris. De exemplu, în teoriile cosmologice
poate fi sau nu nevoie de un zero absolut, iar ceasul este ales dintre procese
fizice. În teoria selecţiei naturale nu este nevoie de un zero absolut, ceasul
este ciclul de viaţă al organismelor din specia respectivă, iar intervalul de
timp necesar pentru explicaţia prin această teorie este un număr mare de
cicluri de viaţă. În teoriile despre apariţia vieţii şi evoluţia dintr-un
ancestor comun prin cuplarea multor procese de selecţie naturală şi de
dezvoltare ontogenetică e nevoie de un interval mai mare de timp şi de o
metrică independentă de ciclurile de viaţă, preluată din fizică. În teoriile
istorice intervalul de timp necesar este mult mai restrâns, iar teoriile din
ştiinţele moderne evoluează conform teoriilor de tip istoric.
·
Timpul
ordinal este folosit în psihologie, nu există un ceas al proceselor mentale
care să furnizeze o metrică obiectivă. Cronologia evenimentelor din minte se
stabileşte convenţional prin cuplajul lor cu evenimente din exteriorul minţii.
·
Timpul
nominal este folosit în teologie, netimpul este veşnicia, iar timpul are una
dintre formele ordinale sau metrice. Timpul simplu se poate insera oricând în
timpurile derivate din el, direct sau prin entităţi ce ţin de veşnicie, de
exemplu prin actualizare liturgică, prin pronie, alte procese descrise în
limbaj teologic. Timpul infinit poate fi gândit în termeni metrici sau ordinali
prin intermediul obiectelor matematice folosite în aceste contexte şi este o
noţiune diferită de veşnicie (netimp), care nu depinde de obiecte matematice.
·
În
limbajul comun se folosesc toate tipurile de timp, cu excepţia celui simplu.
·
În
viaţă se folosesc toate tipurile de timp. Identitatea persoanei face să existe
o nevoie de coerenţă a tipurilor de timp, care se obţine cu diferite strategii.
Intepretări ale modelului timp (strategii de obţinere a coerenţei între
tipurile de timp):
·
Interpretarea
din perspectiva evoluţiei biologice şi culturale : timpul simplu este cel
de care ţine seamă orice organism viu, iar celelalte tipuri de timp apar în
diferite momente de dezvoltare a minţii organismelor animale şi a
reprezentărilor acestora despre lume externă. O reprezentare considerată cea
mai realistă la un moment dat e folosită ca sistem de referinţă pentru
interpretarea celorlalte tipuri de timp. De exemplu timpul fizicii este folosit
acum pentru a interpreta timpul ordinal şi nominal prin apel la diferite teorii
suplimentare care fac legătura între procese fizice şi procese din minte şi cultură.
·
Interpretarea
filozofică : este asociată teoriilor filozofice despre timp şi relaţia
acestuia cu fiinţa, constă în teorii ontice (ţin de statutul epistemic al
obiectelor termeni primi din diferitele domenii de cunoaştere obiectivă),
ontologii (sistematizări cu pretenţii de universalitate a tuturor entităţilor
din toate domeniile), alte tipuri de teorii (de ex. de tip transcendental,
bazate pe cercetări invariantive în diverse domenii de cunoaştere).
·
Interpretarea
antropologică : mentalităţile indivizilor, societăţilor şi stadiilor de
dezvoltare istorice ale acestora pot fi dominate de un anumit tip de timp sau
de altul. Reprezentările despre cei diferiţi se fac prin scheme proprii fără să
existe în mod necesar o unitate sau o toleranţă la alte tipuri de reprezentări,
care în general nu sunt înţelese, ci doar interpretate. Cu cât reprezentarea
despre timp este mai aproape de schema de mai sus, cu atât capacitatea de a
înţelege pe cei diferiţi situaţi la niveluri de specificare mare a tipului de
timp (de exemplu utilizatori care privilegiază timpul fizic actual) este mai
mare.
·
Interpretarea
creştină : schema corespunde gândirii în diferitele ei momente.
Staţionarea în timpul simplu este imposibilă pentru om şi accesibilă doar ca
limită (mecanismul e descris în teorii teologice ca cea palamită), dar este
principial firească Omului model, care are fiinţă dumnezeiască din-ainte de
veşnicie (din-ainte de netimp, apărut odată cu creaţia). Descrierea din textul
creaţiei biblice este de tip nominal şi ordinal ireductibile la tipul metric.
Descrierile metrice sunt instrumentale pentru scopuri practice pe termen scurt
şi fără relevanţă teologică directă, sunt produse ale minţii omului aflat
inevitabil în stare de nesimplitate. Relevanţa teologică a descrierilor metrice
este prin intermediul relaţiilor dintre oameni. Când descrierile metrice sunt
intepretate creştin prin scheme ca cea de mai sus există consecinţe antropologice
de tipul toleranţei bazată pe înţelegere (înţelegerea de acest fel nu este
necesară pentru o viaţă care merită trăită).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu