Ascensiunea controlată a extremismului este o reacție a unui stat tânăr și
cu democrație imatură la situații specifice războiului hibrid. Se pot enumera
câteva cauze mai specifice din perspectiva proceselor politice, a gestionării
crizei sanitare și a dezvoltării istorice a statului.
Din perspectiva proceselor politice
renaşterea PRM/ PUNR în alte haine sub numele de AUR are drept cauze obiective,
în ordinea importanței estimate:
·
disponibilitatea
resursei umane în serviciile de informații pentru aşa ceva. E deja o
tradiție din național-comunism. Operativ reprezintă o externalizare din PSD
dupā absorbția din trecut. Partea filetistā a Bisericii e convergentā în
interese și susține mobilizarea la vot.
·
imaturitatea progresiştilor din USR-PLUS,
incapacitatea de a se adapta realitāților sociale. Partea ateist militantā
urmāreşte agenda personalā, nu e interesatā de servicii publice reale. A antagonizat mase de oameni cu vieți
tradiționale, nu vede pādurea din cauza copacilor.
·
Mimetismul
explicit al conservatorilor pro-ocidentali asociați PMP în raport cu surse occidentale şi elitismul lor structural principial,
misecuvinism. Nu existā interes social larg pentru aşa ceva în Romãnia, gen
Trump, Edictum Dei, etc. Cultura înaltā trebuie sā susținā organic acțiunea
politicā, nu sā o împacheteze, folositor e un elitism funcțional. Ocuparea
nişei a dus la blocarea dezvoltārii unei creștin-democrații locale adaptate la
realitatea socialā.
·
propaganda
exageratā în context epidemic, cu originea în mentalitāți şi interese
scientiste medicale, care a crescut importanța relativā a celor de mai sus prin
inhibarea participārii la vot.
Din perspectiva gestionării crizei
sanitare, în ce privește chestiunea participării la vot, dincolo de
narativele propagandei care culpabilizează cetățenii ca fiind iresponsabili –
la fel cum s-a făcut pe tot timpul stării de urgență și de alertă, pot fi spuse
următoarele :
·
Eroarea
de fond e a celor care au gândit māsurile şi le-au susținut cu propaganda de
stat: epidemiologii şi cine controleazā ofițerii acoperiți din mass media
implicați în propagandă. Nu e prima oară când se poate observa o supra-reacție
în moment de criză, ceea ce înseamnă că e vorba de o problemă structurală, de
nivel strategic sau tactic.
·
Domnul PM Orban a decontat deja costurile
recomandărilor științifice eronate pe care le-a pus în practică. Este ceva de
luat aminte pentru oricine merge în orb pe mâna oamenilor de știință care vând
ca reale proiecțiile lor slab fundamentate. Se aplică la orice nivel
managerial. România are nevoie de un cadru instituțional care să permită
asistarea deciziilor pe bază inter- și trans-disciplinară.
Din perspectiva dezvoltării
istorice a statului la un nivel profund principala
cauză obiectivă a situației este incapacitatea societății românești de a genera
o clasă politică în măsură să gestioneze situația țării, o incapacitate structurală din considerente istorice
(o remanență culturală), dar și una întreținută
din interesele instituțiilor de forță de a avea resursă umană ieftină pentru
asigurarea avantajelor materiale personale. Ca fenomene de moment care
subliniază existența acestei cauze putem menționa :
·
Faptul că AUR este numai o manevră de canalizare
a unor grupuri locale interesate sau naive ostile asocierii atlantice a țării,
cum a fost şi Coaliția pentru Familie. Când lucrezi cu oameni din Clubul de la Roma ca propuneri de premier e clar
că avem de a face cu un debușeu politic al acestor interese pentru controlare.
·
Faptul
că prim-ministrul interimar nominalizat este un militar. Este un semnal evident
că politicienii români nu mai sunt credibili în fața partenerilor atlantici în
ce privește gestionarea țării, fiind percepuți probabil nu doar ca ineficienți
și ineficace, ci și cu foarte slabă legitimitate.
Putem conchide că situația e sub control din punctul de vedere al
instituțiilor statului cu sacrificarea intereselor directe ale majorității
cetățenilor țării. Această sacrificarea nu este din rea din intenție, ci
datorată unor constrângeri structurale socio-culturale și efectelor sinergice
ale diferitelor tipuri de incompetență ale persoanelor implicate.
Nu e rezonabil să avem
vreo așteptare pozitivă în
termenii societății liberale din partea statului dacă nu vom contribui la
dezvoltarea unei clase politice responsabile și competente. În acest moment
sunt indicii că România se îndreaptă către un stat de tip autoritarist.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu