Unul din avantajele democrației liberale este că există un spațiu multidimensional
de gestionare a vizibilității personale, pe care îl pot folosi și creștinii. Din
punct de vedere creștin situația este ambivalentă la două niveluri. La primul
nivel aflăm gradientul dintre ascundere (pe munte, 40 de zile) și așezare a
făcliei pe munte (explicită, sau implicită). La al doilea nivel, lumesc, găsim linia dintre piață (economică, de imagine) și dăruire (bucurare lăuntrică
a altora și a ta prin primirea darului oferit).
Fie și numai pornind de la un simplu paragraf ca cel de mai sus putem vedea că discuția se poate ramifica nedefinit, atât pe planul duhovnicesc, cât și pe cel
lumesc. Pe cel lumesc, de exemplu, s-ar putea intra în teoria comunicării, cu
emițător – canal – receptor, subdomeniul mediatic, sau al rețelelor de
socializare, nișele comerciale și religioase, și tot așa. O altă direcție, nu
tocmai independentă în practică, ar fi prin sociologia puterii, deconstrucții,
etc. Toate dezvoltările de acest fel sunt, pentru un creștin de rând ca mine, absolut inutile. S-ar putea face însă
bani frumoși în universități cu ele, de către experți în corectitudine politică, sau împotriva ei.
Mai interesante sunt câteva chestiuni de ordin practic. Cum esența
creștinismului este libertatea responsabilă prin apel la Hristos Calea,
Adevărul și Viața, putem vedea imediat din această formulare că nu există
nimic general, ci numai unic din perspectivă personală. O unicitate de un fel
aparte, care nici nu separă, nici nu omogenenizează, ci dă grade de libertate. Pentru
un matematician nu e nimic special, ar zice că dă niște constrângeri
structurale, dar nu e nici așa ceva, pentru că structurile nu pot fi explicitate
formal, sunt real metaforice. În al doilea paragraf din acest text perspectiva era dinspre teoriile moderne, cu pretențiile lor de generalitate, de regularități fără excepție. Era din perspectiva morții
unicității personale prin înșelare, căderea din vederea teoretică patristică datorită, pe de o parte, focalizări sociale pe scopuri materiale și, pe de altă parte, focalizării istorice a clerului pe puterea politică. Gestionarea vizibilității creștinilor în acești termeni, moderni, este moartea
unicității personale, de aceea am pus ghilimele în titlu. Aici nu vorbim despre o
gestionare în sens propriu, deși vorbim despre ea, pentru că nu ne putem principial desprinde de nivelul
lumesc.
Ghilimelele pot exista numai în condițiile internalizării explicite sau pur
și simplu practic, tacite, a celor de mai sus. Prin neîndeplinirea acestei
condiții, în particular prin idolatrizarea științelor, masificarea e
inevitabilă. Creștinii care își asumă programatic PR (purtători de cuvânt,
oameni de presă mărturisitori, cler format în PR, ierarhi activi) își asumă și
un risc foarte mare de masificare
personală, a lor. Fac bine altora, dar se expun pe ei enorm duhovnicește
(pe lângă care expunerea lumească e apă de ploaie).
Masificarea are două dimensiuni practice: pe de o parte înscrierea în cicloanele de scară mare mediatice,
pe de altă parte încurajarea
tribalismului religios. Pe un popularizator, sau jurnalist de știință nu îl
deranjează să fie în „trend” mediatic, are impact și face bani, nici să aibă
un “fan club” cât mai consistent gata să iasă și în stradă pentru el în numele
unor valori asociate științei sau filosofiei, gândirii critice. Pentru un creștin asta e exact ce nu dorește. Pe un
creștin îl interesează numai rezultatul final, vizibilitatea, sau lipsa ei, după caz, dacă se poate fără
nici un mijloc specific intermediar și fără produse secundare. Cumva bazat pe
har, dar fără a putea cere explicit așa ceva, ci primit ca dar. Situația se evaluează post factum, după rezultat, după impact, după folos.
Despre ce vorbim atunci în sintagama “gestionarea”
vizibilității creștinilor ? Despre construcție și paradox, lăsare în voie
și control, așezare în microfaliile tectonice ale lumii și depășire a lor prin
generare de încredere și deschidere, receptivitate, flux și reflux, echilibrul niciodată de atins, mereu de
căutat, mereu evitat, dinamic, prezență și absență. Vorbele sunt ieftine, faptele sunt
relevante, ar putea spune un loc comun. Dar o astfel de generalizare e superficială, un reflex al lumii științei moderne. Pentru că la început a fost Cuvântul, iar El lucrează
permanent și unic. Vizibilitatea nu aparține omului. “Gestionarea” nu e decât o altă perspectivă
a războiului nevăzut în condițiile contingente ale unui început de mileniu
oarecare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu