Nu locul ci modul

Nu locul ci modul

luni, 13 februarie 2023

Presupoziții de ontologie socială și etice în disputa despre claritate morală, context instituțional și duhovnicesc

 

Atât tăcerea, cât și vorbirea despre orice nedreptate macro strigătoare la cer se bazează pe o viziune asupra lumii, a societății, a modurilor lor de funcționare care e de natură științifică, filosofică și completată de proiectarea reprezentărilor tehnice în limbaj comun. Din punct de vedere al mântuirii ambele pot fi la fel de bine validate sau invalidate de starea duhovnicească la care duce persoana cu o asumare publică sau alta, în unicitatea contextelor ei de toate felurile. Resorturile validării sau invalidării țin de rațiunile interioare, accesibile numai lui Dumnezeu, ale deciziilor de acțiune discursivă, precum și de ciclicitatea cădere-pocăință a fiecăruia, trecută prin nivelul instituțional, sau făcută în stilul vieții pustnicilor. Prin urmare orice evaluare apriorică morală sau mai larg funcțional duhovnicească a celuilalt în absența stării personale de văzător cu duhul este mai degrabă speculativă și potențial o înșelare în baza imaginaței. Dacă disputele sunt reale, atunci ele sunt prilej de dragoste din partea prietenilor comuni, dacă sunt cu rol de comunicare și paideic, atunci sunt prilej de învățare din partea prietenilor comuni.

 

Moralitatea se poate aplica entitāților sociale complexe numai pentru cineva care se identificā elitist cu o astfel de entitate și acționeazā ca portavoce a ei. Cazul Putin e exemplar, are propria lui "claritate moralā". În ce registre o poți contracara?

·       registrul simbolic în oglindā, dar cu o moralitate realā. E posibil autentic numai când ai aceleași presupoziții socio-culturale, dar ai acces la adevārul moral. Avem preocupārile de claritate moralā din Ro. Aceastā acțiune e reactivā, va fi mereu în urma grozāviilor putiniste și în mod necesar în conflict cu frații ontologic sociali AUR-Teodosie.

·       printr-o ontologie socio-culturalā asumatā diferitā, sā zicem linia liberal clasic-creștin ortodoxā Steinhardt. Asta e mult mai aproape de modernitate și științe și cupleazā la valorile occidentale nu numai contingent, ci profund. Ea e convergentā cu o abordare de tip Boca, unicitate, creativitate. Moralitatea aici e proces personal și inter-personal, iar sistemele și fenomenele complexe sunt inevitabil hibride moral la scarà macro. Nu sunt amorale, ci au din toate felurile de fapte. E Biserica moralā? Se ia bob cu bob și se vede cum e, asta e gândirea, destul de evanghelicā. Schema 1 zice cā da pentru cā e condusā de Hristos, iar ce e evident imoral e plasat în afara Bisericii, sau e îndrācit, etc.

 

Schema 1 duce la o propagandā monotonā pro-con, schema 2 tinde spre downscaling la firul faptei și acțiune moralā eficientā local, propaganda fiind lāsatā pe seama spin doctors profesioniști.

Toate schemele care existā au evoluat cultural pentru cā oferā niște avantaje în anumite condiții de mediu. Ele nu au o valoare în sine, ci în raport cu probleme de rezolvat. Nu e mai mare un umanist operând cu schema 1 decât omul de științā deschis cultural operând cu 2, sunt planuri incomensurabile, iar pe nișe academice sortārile sunt cu criterii diferite. Folosul moral și utilitatea lumeascā se vede din fapte, care depind de înțelegerea populației de viziuni asupra lumii, mult mai multe de douā. Niciuna nu e sacrā.

 

Abordarea despre "claritate moralā" servește interesele Bisericii în starea ei instituționalā actualā pentru unitate pe partea cu Patriarhia ecumenicā, iar cea liberal clasicā - Steinhardt servește interesele instituțiilor statului în forma lor actualā  Nu existā în sens propriu interese ale țārii, care e un sistem complex cu autoorganizare pe multiple scāri, dar diversitatea viziunilor și centrelor de influențā poate fi de folos pentru adaptabilitate la turbulențe externe. Tehnic avem un mic haos determinist cu o bifurcație culturalà internā care permite delimitāri și asumāri culturale mai clare, de folos pentru transmitere spre cei cu nevoi de identitate culturalā de scarā micā. Se poate și identitate de scarā naționalā complexā cu integrare globalā pentru procesele relevante, integrând proiecțiile simplificatoare ecleziale sau statale.

 

Din perspectiva țării agitația verbalā a oamenilor vis a vis de rāzboi cu alinieri de o parte sau alta e beneficā social ca supapā și învāțare socialā, are efect net nul geopolitic la scarā naționalā la o evaluare cu scara de timp de câteva luni prin compensare brownianā, degajā o "cāldurā" de preocupare care e mai bunā decât cinismul sau nesimțirea și poate fi sursā de idei sau exemplu didactic de erori pentru cine observā de pe margine. Are în spate interese personale, grupale sau instituționale la fel de legitime ca cele de stat. Omenirea nu e formatā din oameni de stat, e treaba statului sā poatā lucra cu o societate vie. Cea mai bunā modalitate de liniștire e ca oamenii sā aibā treabā, iar pentru asta trebuie lāsați sā-și vadà de treabā și sā aibā cu ce și de ce sā lucreze. Se poate lucra la climatul de lucru, e mai scump, dar dā rezultate, spre deosebire de ieftina culpabilizare.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu