"Pentru
Sfinția Sa, ca de altfel pentru mulți alți intelectuali, oameni de cultură,
slujitori ai sfintelor altare, suferințele îndurate în închisoare au constituit
o cale martirică de curățire a păcatelor neamului, iar pe de altă parte, o
adevărată școală a muceniciei și academie a sfințeniei, care „au creat
caractere și au conferit morală indivizilor, au creat patrioți...”.
Asemenea
multor altor deținuți politici, Părintele Justin, privind cu iertare pe cei
care i-au torționat, mărturisea: „În pușcărie am cunoscut umilința, smerenia
adevărată și dezinteresul trupesc pe care îl dobândești doar atunci când știi
că nu mai există nici o salvare. De la o zi la alta,
îți vedeai viața sfârșită și momentul morții. Când se auzeau bătăi la ușile de
la etaj, știai că urma să scoată câte două, trei cadavre, să le ducă la morgă.
Scriam cuvinte în latină, greacă, texte, poezii, psalmi, acatiste, pentru a
menține mereu o atmosferă... suportabilă, dar zilnic treceam prin fața camerei
odioase - morga. Morga devenise neîncăpătoare. Dădeau pe-afară cadavrele și a
doua zi, a treia zi erau azvârlite într-un car. Înainte, li se vârâse
cadavrelor în regiunea inimii o suliță specială, să fie siguri că mortul nu
evadează. Apoi îl duceau și-l aruncau pe maluri, unde era acoperit de țărână.
Asta se petrecea la Gherla. Așa era și Aiudul, bineînțeles”.
Mulțimea anilor petrecuți în
acest regim inuman, la Aiud, tânărul monah, întărit în mărturisirea credinței
și în răbdare, îi socotea după crenguța unei plante din fereastră. În momentul
în care a intrat în celulă, era groasă ca o nuielușă. Când a părăsit Aiudul,
devenise un copac, ocupând toată lărgimea ferestrei, împiedicând chiar
pătrunderea oricărui sunet. Tot aici, „în muzica zăvoarelor și a
lanțurilor”, în aceste adevărate „fabrici de martiri”, a deprins adevărata
rugăciune, născută din jertă și suferință, din iubire și dăruire de sine;
dragostea și mila față de aproapele, rezistența în fața chinurilor și nădejdea
în libertatea morală.
Dintre amintirile frumoase pe
care le păstra din închisoare, Părintele Justin vorbea despre încurajarea pe
care o primeau deținuții prin credință și cultură, despre rolul pe care l-au
avut colegi de Aiud, precum Radu Gyr, Vasile Voiculescu sau Nichifor Crainic,
în întărirea caracterelor în fața suferinței și a umilinței. „Atât Nichifor
Crainic, cât și Radu Gyr, Voiculescu, mărturisea mai târziu Preacuvioșia Sa,
pentru noi au fost salvatorii, poate, a miilor și miilor de tineri care eram
încarcerați în celulele Aiudului, ale Piteștiului, ale Gherlei. Poeziile lor au
fost niște rugăciuni trăite, cu care tineretul s-a identificat în zilele acelea
negre. Când ascultai sau învățai o poezie precum „Iisus în celulă” sau
„Ridică-te Gheorghe, ridică-te, Ioane!” sau „Fața lui Iisus” sau alte poezii,
care aveau un caracter atât de îmbărbătare, cât și de viață, de interiorizare,
dar era și elan de dăruire, de jertfă, nu te mai simțeai că ești tu acolo, fie
că asta se întâmpla după zece - doisprezece ani de temniță. Chiar dacă aveai
pedeapsă de muncă silnică sau de temniță grea, trăiai mereu această viziune a
acestor mari luptători”"
___
Sursa textului: http://www.doxologia.ro/puncte-de-vedere/parintele-arhimandrit-justin-parvu-erou-al-demnitatii-nationale-aparator-alFoto: Emilia Cojoc procesată V.I.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu