( în Revista 22 aici: http://www.revista22.ro/semnifica539ia-alegerilor-din-pmp-43467.html )
Democrația reflectă preferințele celor care aleg. Într-o societate imatură politic democrația funcționează mai mult ca un mecanism de învățare socială și mai puțin ca un mecanism prin care se stabilesc scopurile bune de urmat în societate.
Democrația reflectă preferințele celor care aleg. Într-o societate imatură politic democrația funcționează mai mult ca un mecanism de învățare socială și mai puțin ca un mecanism prin care se stabilesc scopurile bune de urmat în societate.
Într-o societate imatură politic un lider responsabil va direcționa jocul
democratic în direcția bună pe termen lung. El nu va submina jocul democratic
formal devenind un despot luminat, dar va folosi toate mijloacele legal
disponibile pentru a direcționa rezultatul votului în direcția pe care o
consideră bună pentru țara sa.
Care este direcția bună pentru România ?
Înainte de a da un răspuns posibil la această întrebare aș vrea, în primul
rând, să îl felicit public pe domnul Funeriu pentru scorul de 20%. Douăzeci de
procente pentru un candidat cu profilul dânsului este excepțional pentru o țară
ca România.
În al doilea rând vreau să o felicit și pe doamna Udrea pentru că își asumă
cu modestie rolul de curea de transmisie între domnul Traian Băsescu și
electorat. PMP este în această etapă de dezvoltare a sa doar un vehicul politic
pentru deciziile d-lui Băsescu, în condițiile în care d-l Băsescu nu are formal
voie să se amestece în jocul politic intern.
Pentru a putea aprecia care este direcția bună pentru România trebuie să
luăm în considerare factori care acționeză la mai multe scări:
- Factorii
geopolitici. Acești
factori sunt relevanți tot timpul și constrâng pe cei de nivel național,
în special în cazul țărilor mijlocii și mici. În acest moment pentru
România aceștia sunt factorii determinanți. O simplă sinteză a semnalelor
din mass-media arată că s-a dus o luptă geo-politică dură cu privire la
traiectoria țării noastre și că rezultatul ei este acum deja cunoscut.
Iată câteva semnale din media ale acestui proces care nu este
niciodată transparent complet, media fiind mai degrabă un vector de
manipulare într-o direcție sau alta:
- Insistența
d-lui Ponta de a participa la Consiliul unde s-a blocat proiectul
Nabucco, neîndeplinirea acolo a mandatului pe care l-a primit (link);
- Participarea
izolată a domului Ponta la olimpiada de la Soci alături de domnii Putin
și Ianukovici;
- Vizita
doamnei Nuland, care probabil că a sost tocmai când apăreau informații cu
privire la iminența agresiunii rusești în Ucraina evidențiind rolul
geopolitic al domnului Ponta și strategia sa internă reală. În orice caz,
de la această vizită s-a trezit se pare la realitate și d-l Antonescu;
- Compartamentul
domnului Ponta față de vizitele oficialilor americani, în perioada în
care lucrurile nu erau tranșate în urma agresiunii Rusiei în Ucraina și
mai spera să fie primit la Moscova (intenție care la acel moment nu
fusese făcută publică);
- Pregătirea
ruperii USL prin forțarea ocupării funcției de vice-prim-ministru de
către d-l Johannis, viitorul candidat la prezidențiale agreat și de dl.
Băsescu, încă neanunțat public la acel moment;
- Ruperea USL și mutația comportamentală inexplicabilă
prin rațiuni de nivel național a domnului Antonescu, însă explicabilă
prin rațiuni de nivel geopolitic și poate personale (posibile lucruri
compromițătoare strânse poate chiar de cei care îl împing în față pe
domnul Ponta pentru a-l scoate din joc pe fostul lider PNL la momentul
potrivit). Explozia
necontrolată de ură a d-lui Iliescu, artizanul din spatele d-lui Ponta,
la adresa d-lui Antonescu – un semnal clar că scopul de blocare a
intențiilor geopolitice ale PSD fusese atins;
- Declarațiile
publice ale domnului Băsescu cu privire la planul domnului Ponta de a fi
primit de domnul Putin, un semnal că mai multe detalii ar putea să ajungă
în presă așa cum a ajuns și informația despre vizita domnului Geoană la
Moscova la alegerile anterioare (o vizită cu mize energetice - link , arătând către ce direcție se
îndrepta România dacă d-l Geoană era ales președinte);
- Amânarea
excesivă a candidaturii domnului Ponta, care știe deja că cine va candida
din partea PSD va pierde, că jocurile sunt făcute. Acțiunile sale
politice actuale urmăresc exclusiv minimizarea pierderilor, personale și
pentru grupul din spatele dânsului;
- Încetarea acțiunilor de pregătire a construcției
South-Stream în Bulgaria (link).
Din punct de vedere
geopolitic direcția bună pentru România este să își consolideze poziția în
clubul occidental: Europa și NATO.
- Factorii
de scară națională. Disputele
corupție-stat de drept, stânga-dreapta, ateism-credință,
ecologism-dezvoltare industrială, europenism-euroscepticism se încadrează
aici. Ca urmare a turbulențelor pe plan internațional nici unul dintre
acești factori nu este determinant pentru traiectoria României și, în
particular, pentru cine va fi președinte. Cei care susțin astfel de
poziții ca prioritare fie ascund cu ele interese geopolitice, fie fac
jocul involuntar al unor interese geopolitice, fie folosesc opțiunile
geopolitice în mod instrumental, pentru a-și susține oportunist opțiunile
de nivel național prin alianțe internaționale adecvate.
- Agenda
națională principală e conturată de problema justiției și problema
economică. Preferințele politice ale românilor sunt distribuite statistic
în această ordine : pe direcția justiției 1) indiferența civică, 2)
pro-corupție 3) pro-stat de drept, pe direcția economică 1) stat
asistențial, 2 auto-realizare prin inițiativă personală. Există o
heterogenitate spațială între diaspora și cei de acasă, precum și între
cei de acasă. Este un fapt social că în nici un caz grupul celor
care vor și stat de drept și auto-realizare din inițiativă personală nu
poate câștiga la vot.
- Dintre
instrumentele retorice disponibile pentru convingerea cetățenilor să voteze
într-un fel sau în altul (argumentare, persuasiune prin seducție,
persuasiune prin incitare) cetățenii care să fie receptivi la argumentare
sunt procentual puțini în România. Este un fapt social că structura
electoratului român nu permite ca cineva să câștige cu argumente
elaborate alegerile din țara noastră. Singurul argument la care
majoritatea românilor răspunde este cel de autoritate externă : că
persoana a fost girată de cineva pe a cărui autoritate ei deja o acceptă,
din orice motive ar accepta această autoritate.
- Românii
nu pot încă furniza ca președinte un om din societatea civilă pentru că
funcționarea societății civile se bazează pe argumente elaborate, pe
acțiune rațională de modificare și punere în practică a unor politici
publice. Cu atât mai puțin poate ocupa funcția de președinte cineva din
societate civilă în condițiile unor turbulențe internaționale. În astfel
de condiții poate fi acceptat să conducă statul angajat în structuri de
tip NATO și Uniunea Europeană doar cineva sigur din punct de vedere al
intențiilor sale, un om absolut predictibil cu privire la deciziile sale
strategice majore.
Din punct de vedere național direcția bună pentru România este să își
consolideze statul de drept, iar exprimarea celorlalte preferințe valorice să
se facă doar într-un astfel de cadru instituțional. Faptul că acestă direcție
bună pentru România este în fază cu direcția bună pe plan geopolitic este o
șansă istorică pentru țara noastră.
- Factorii
de la scara partidelor din România. Abia aici suntem la nivelul la care se discută
cine are cea mai bună sau mai puțin bună resursă umană pentru îndeplinirea
unor roluri politice sau a altora. Ca și în cazul scării geopolitice, nici
la această scară informația nu este foarte transparentă. Totuși :
- În condițiile actuale contează mult cuplarea la
informațiile relevante geopolitic ale momentului. Nu se pune problema ca
cineva care nu este deja în cercurile puterii de partea geopolitic bună
să candideze cu șanse la funcția de președinte.
- Profilul moral și intelectual, gusturile, imaginea,
etc – au importanță doar în măsura în care există mai multe persoane care
ar putea gira atingerea scopurilor relevante la scară mai mare. Prima
condiție pentru a putea gira este asumarea strategiei pro-occidental, a
doua este să fie o persoană sigură, care nu își schimbă opiniile după cum
bate vântul, și a treia este să poată convinge un electorat insensibil la
argumente raționale complicate.
- Datorită
structurii electoratului intelectualii nu au nici o șansă să conducă
partide importante din România. Pe de altă parte, fi o eroare
concentrarea lor într-un singur partid, de exemplu în Forța Civică, doar
ca să conducă și ei ceva. Un partid al intelectualilor va pierde încă
multă vreme, și va avea șanse să câștige doar atunci când cei care își
modifică acțiunile pe baza argumentelor raționale sau care respectă
astfel de oameni vor deveni statistic dominanți. Ce pot face
intelectualii prin acțiunile lor este să modeleze din interior partidele
existente, în măsura în care mecanismele de funcționare din partid le
permit să facă asta. În acest moment PMP și AC au în mod clar astfel de
mecanisme, s-a mai mișcat ceva
și pe la PDL, în timp ce PNL a fost până acum imun la astfel de demersuri
(nu știm ce se va întâmpla după ce noul partid va avea în
conducere un om ca d-na Macovei).
Din punct de vedere al partidelor direcția bună pentru România este ca
:
·
Membri
de partid care își asumă valorile geopolitice și naționale bune pentru România
să aibă impactul electoral care să le permită să ocupe poziții în stat și să
aibă cunoașterea aparatului de stat necesară pentru a pune cu eficiență în
practică programul asumat.
·
Partidul
să aibă mecanismele interne care să permită evoluția resursei umane a
partidului și implicit a liderilor lui în sensul creșterii ponderii
receptivității la argumente raționale, a comportamentului moral și a bunului
gust.
A doua direcție bună pentru România de la nivelul partidelor nu este în
fază cu direcția bună pe plan geopolitic și nici cu direcția bună la nivel
național (ambele au nevoie de girare prin vot din partea electoratului în
starea actuală a lui, o stare nereceptivă la valorile rațiunii, moralității și
bunului gust) ceea ce este o neșansă istorică pentru țara noastră. Mai avem de
așteptat până când nivelul liderilor politici va fi mai ridicat și până când
vom avea lideri din politici provenind din societate civilă.
Dacă factorul determinant pentru profilul persoanei acceptabile azi să fie
președinte este cel geopolitic, factorii naționali și de partid influențează
modul cum o persoană cu un astfel de profil va candida și va ajunge președinte.
Cui îi convine politica strategică pro-occidentală a domnului Băsescu
trebuie să o primească la pachet și cu agenda lui personală, atâta vreme cât nu
are altă variantă mai bună de ales. Agenda aceasta
include și oamenii cu care vrea sau poate să lucreze. Este clar pentru oricine după rezultatul
alegerilor din PDL că și-a dorit un partid controlat de omul dumnealui,
respectiv de doamna Elena Udrea. Este la fel de clar că d-l Băsescu încurajează
oameni tineri, că îi ajută să se formeze. Însă domnii Funeriu și Papahagi nu
sunt genul să răspundă la comenzi, cum sunt d-l Boc și d-na Udrea. Stilul
managerial al Președintului l-a făcut, de altfel, și pe d-l Pleșu să renunțe a
mai fi consilier…
Nu în ultimul rând, nu cred că este acceptabil pentru aparatul unui stat
NATO de la granița în pericol a acestui club ca oameni precum d-l Papahagi și
d-l Funeriu să experimenteze conducerea unui partid important în condiții
de puternică instabilitate geopolitică. Domnul Ungureanu a ales un astfel de
experiment și în condițiile actuale, însă domnia sa are deja o poziție foarte
clară și validată în funcționarea statului. Este un om sigur.
Alegerea doamnei Udrea în dauna domnului Funeriu reflectă opțiunea șefului
statului pentru o soluție sigură, de tip comandă și control, în condițiile
existenței unui timp scurt până la alegerile prezidențiale și a stării de fapt
a electoratului român. Simplul fapt că șeful statului o girează a fost
suficient să îi asigure succesul în fața unui activ de partid care nu poate fi
esențial diferit de structura electoratului românesc. Este acum treaba
structurilor de partid care au votat-o pe d-na Udrea să facă munca de teren
necesară pentru pregătirea victoriei unui pro-occidental ca domnul Diaconescu,
sau a contribuției decisive a domniei sale la victoria domnilor Ungureanu sau
Johannis. Nu se poate anticipa cine va fi președinte, nu o știu nici cei care
fac strategia de transfer al puterii pro-occidentale, dar cu siguranță va fi
unul dintre dânșii. Domnul Diaconescu are potențialul să rupă mult din voturile
electoratului de stânga în primul tur, ceea ce garantează că domnul Ponta sau
cine va candida din partea USD va fi obligat să ajungă în turul 2, unde nu are
nici o șansă în fața oricărui candidat pro-occidental.
După ce situația se va stabiliza pe plan global și generațiile comuniste
crescute paternalist își vor micșora influența politică va sosi și vremea
politică a intelectualilor ca domnii Funeriu și Papahagi, chiar dacă pentru
dumnealor ca persoane, ca și pentru noi toți aflați azi la vârsta maturității,
va fi probabil prea târziu. Până atunci ce putem face eficient în mod alternativ este acțiunea civică,
formularea de politici publice, fie individuală, fie în cadrul unor
think-tankuri (Societatea Academică Română, Fundația Mișcarea Populară, altele
nou înființate dacă cei din FMP nu vor să gireze evoluțiile din PMP cu imaginea
lor, sau pur și simplu simt că nu pot îndeplini în actualele condiții rolul pe
care și l-au asumat - după cum se vede din ultimele demisii, etc), cu eventuala
posibilitate de implicare în structurile executive ale statului atunci când
partidele care au preluat proiectele respective ajung la putere și vor să le
pună în practică.
Cititorelor și
cititorilor care sunt dezamăgiți de un astfel de mod de interpretare a
lucrurilor le sugerez că a face politică este o preocupare ca oricare
alta, e ceva onorabil doar dacă e făcută bine, că lucrurile importante cu
adevărat pentru un om nu sunt rolul său politic, ci viața sa personală -
privată și publică. Singurul rol respectabil al politicienilor este să
furnizeze servicii publice de calitate care să permită cetățenilor care nu fac
politică și plătesc taxe pentru acele servicii să se exprime deplin în viața
lor personală. O
doamnă de serviciu care își face treaba cu seriozitate, bine, este mai valoroasă
pentru societate și mai demnă de respect decât un prim ministru care și-o face
prost.
În concluzie, pe baza celor de mai sus cred că important în alegerile
prezidențiale de anul acesta este ca viitorul președinte să fie pro-occidental
și susținător al statului de drept. Restul sunt, în condițiile de acum,
detalii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu