Nu locul ci modul

Nu locul ci modul

sâmbătă, 30 august 2014

Candidații la președinție: comentarii din perspectivă duhovnicească

În anul comemorativ al Sfinților Martiri Brâncoveni domnul Ponta se străduiește să le calce pe urme. Din agoniseala domnească tocmai a scos câteva milioane, pentru mănăstiri. Înălțimea sa întărește daniile sale printr-un HG publicat ieri doar în Monitorul Oficial (ca să nu știe stânga ce face dreapta). Sărmanul.

Comportamentul public al acestui om te pune într-o situație delicată. Să vorbești, ar putea însemna să judeci. Să nu vorbești, iarăși parcă nu e bine. Am putea vorbi fără să și judecăm?

O variantă, pe care o explorez în acest text, este să abordăm chestiunea din perspectiva rolului economic al credinței. Modul de acțiune al domnului Ponta dă impresia că cei care cred risipesc banul privat (ceea ce e problema lor) și public (ceea ce e problema noastră). Lucrurile nu stau tocmai așa. De exemplu, o persoană credinciasă:
  • Nu mai are nevoie de cheltuieli pentru status social, acelea care generează o întreagă industrie, un consum exagerat care nu este necesar, care nu este natural, care duce la îndatorare, la credite neperformante, iar global la crize [1]. Persoana credincioasă știe foarte bine că este un dumnezeu în potențialitate [2] și că accederea la acest nivel existențial nu depinde de investițiile materiale, că nu se poate cumpăra respectul cu bani. Dacă, forțând noțiunile, am vorbi de un status după criterii duhovnicești, el e pe dos celui lumesc: cei mai demn de respect sunt monahii și monahiile, anonimi și fără proprietate privată prin propria lor voință. O competiție privată sau publică în donații către Biserică este cu totul nefolositoare duhovnicește.
  • Gestionează cu discernământ resursele sale private atunci când depind și alții, familia sa, de ele, pentru a nu provoca suferință. Acționând cu măsură are un comportament anticiclic în termeni economici, previne crizele pe măsura puterilor sale.
  • Are respect pentru muncă și pentru cei care muncesc, nu le risipește resursele atunci când primește misiunea să le gestioneze cât mai bine, e un manager responsabil și prin asta contribuie la bunul mers al economiei atunci când deține o funcție publică.
  • Respectă proprietatea proprietatea privată ca fundament al libertății economice și politice a credincioșilor care au decis să trăiască în lume, nu la mănăstire. Ori proprietatea privată sigură este o condiție preliminară a oricărei economii performante.
  • Caută dreptatea în tot ce face și se ferește de nedreptate, susține formele instituționalizate ale căutării dreptății, sistemul de justiție. Ori justiția funcțională este esențială pentru siguranța contractelor, pentru respectarea regulilor jocului într-o economie, pentru reducerea costurilor de implementare a regulilor publice.

Cui se adresează atunci mesajele publice aparent duhovnicești ale domnului Ponta? Unui public infantil atât din punct de vedere economic, cât și din punct de vedere argumentativ. Unui public dependent de stat și de autorități externe, care nu poate sta pe propriile sale picioare.

Ca persoană domnul Ponta este un caz dificil de evaluat, pentru că rareori avem acces la informații reale, ci mai ales la o imagine, adesea construită contradictoriu. Azi spune că urăște, mâine face danii mănăstirilor. Poate că s-a pocăit, nu știm. Dar asta e problema privată a dânsului. Nu ne dorim un om atât de labil în acțiuni în fruntea statului. Pare imatur și pare captiv decizional, depinde prea mult de cei din jurul dânsului, nu în sensul că ține seamă de opiniile lor, ci în sensul că este împins în față de oamenii care iau adevăratele decizii. Un om care induce sentimente de compasiune.

Între ceilalți candidați, doamna Macovei apare ca un tip ascetic și hotărât, matură atât economic, prin soluțiile propuse, cât și argumentativ, dar tocmai prin asta capabilă să genereze sentimente de inferioritate și teamă unei mari părți a votanților ieșiți din proiectul de infantilizarea comunist. La modul ideal de un astfel de om avem nevoie, dar în condiții democratice, singurele care fac posibilă evoluția culturală a tuturor oamenilor, maturizarea lor, nu poate avea succes electoral acum. Vocea dânsei trebuie să se simtă cât mai mult, pentru ca o cât mai mare parte din mesajul său să fie preluată de cel care va da bătălia finală. Și poate că printr-un miracol va trece în turul doi.

Doamna Udrea pare a ține de un tip consumist, e antrenată în competiția pentru un status lumesc, atât prin bunuri, ținută, cât și prin dorința de a avea funcții.  Situația personală a domniei sale o fac să fie foarte hotărâtă cu prvire la cariere politică. Poate vorbi cu cei din mahala, cu toți cei care suntem nepoți de țărani mutați în antebelic în mahalelele Bucureștiului și ale altor orașe, copii de oameni mutați din mahalale în cartierele muncitorești. Pentru tot acest electorat simplu reprezintă un model de reușită lumească în viață. Candidatura sa este utilă. Nu trebuie lăsați oamenii simpli debusolați să fie doar la cheremul neo-feudalilor. Dar nu ne putem dori un astfel de tip uman în funcția de președinte. Domnul Băsescu a fost acceptat pentru că avea o viziune,  dar doamna Udrea nu o are pe a dânsei, ci doar o continuă pe a d-lui Băsescu. Nu pare o persoană creativă, iar funcția o va provoca și la reacții pentru care nu există deja un răspuns formulat de alții. Pe de altă parte, un scor mare al dânsei va oferi domnului Băsescu după finalizarea mandatului un vehicul politic consistent, ceea ce este de dorit pentru a pune presiune pe continuarea reformei morale a dreptei.

Domnul Johannis pare un tip echilibrat, cu o anumită discreție, dar cu un discurs public încă în curs de structurare. Nu aleargă după status, ci mai degrabă este solicitat să ocupe funcții de mare autoritate, ceea ce duhovnicește e bine. Un om cu acțiunii medii, normale, fără valențe ascetice, dar și fără excese distructive. Propulsat de neo-feudalii de bine din Alianța Creștin Liberală care îi asigură o bază electorală consistentă, domnia sa pare atât creștin, cât și liberal, dar fără să se identifice existențial complet cu exigențele asociate nici unuia dintre aceste atribute. Motiva pentru care a și acceptat candidatura în această configurație.

Cum într-o democrație oamenii de mijloc, nici cu fapte foarte rele, nici cu fapte foarte bune, au cele mai multe șanse să câștige în competițiile electorale, cele mai multe șanse le are domnul Johannis. Rămâne ca în structura discursului său de om de stat, nu doar de municipiu, să preia cele mai importante mesaje din programele doamnelor Udrea și  Macovei. Personalitate n-are cum să preia, dar plasticitatea sa poate fi un avantaj de care țara ar putea profita. Dar mesajele nu le va prelua, ca orice bun negustor, decât în măsura în care o să aibă multă nevoie de votanții acestor doamne.

Note

[1] Capitolul 42 în Cornea A., 2014, Miracolul – despre neverosimila făptură a libertății, Ed. Humanitas, București

[2] Cel puțin în ortodoxie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu