Ne este dificil să sărutăm mâna
preotului beat din șanț pentru că nu putem respecta porunca “Nu judecaţi şi nu
veţi fi judecaţi” (Luca, 6, 37). Gândirea critică, asumarea meritului ca
principiu de ierarhizare a comportamentelor și oamenilor care le au, virtuțile
liberalismului, ne împiedică, probabil, să respectăm această poruncă. Problema
generală din spatele dificultății particulare mi se pare a fi, în contextual
socio-politic actual, cum să practicăm și virtuțile creștine, dar și virtuțile
care permit o democrație funcțională (să le numim virtuțile liberale).
O idee ar putea fi, ca început de
discuție, o analiză a principiului propriei corențe. Filosofic ea ar ține de problema identității
personale, sub-problema coerenței valorilor asumate pentru construirea
propriului proiect de viață și a modului de întemeiere a lor. Ne-ar interesa așadar ce fel de om trebuie să fiu,
mai degrabă decât ce trebuie să fac, care ar rămâne o chestiune subsumată
primei. Câteva întrebări în acest sens, la care nu am un răspuns, reflectă doar
niște intuiții :
·
Poate exista o unitate a virtuților ? Principiul unitatii cunoașterii si a
gandirii are o valoare euristică filosofică, dar nu este asigurat în nici un fel argumentativ. Mai degrabă
realitatea culturală arată că nu există această unitate. Desigur asta nu
înseamnă că nu ar trebui să existe o astfel de unitate.
·
Acceptând
că principiul unității reflectă o nevoie umană, să căutăm o unitate
logico-argumentativă, sau mai degrabă una funcțională ?
·
În
contextul vieții personale ca proiect personal : de ce ne-am aștepta ca
unele și aceleași virtuți să fie funcționale în toate subproiectele vieții personale ? Dacă există o diversitate de proiecte și de etape
de implementare a lor, de ce nu am avea virtuți caracteristice unor etape
funcționale (exemple de etape posibile fenomenologic, adaptat după teoria
managementului ciclului de proiect: a deschiderii - formulării, a
implicării-realizării, a evaluării atingerii scopului, a analizei
critic-obiective post-proiect), apoi virtuți asociate funcțional unor tipuri diferite
de proiecte, sau virtuți foarte generale caracteristice pachetului de proiecte
ca ansamblu, programului de viață ca întreg (îmi vine aici în minte doar
discernământul).
Metaforic, așa cum în agricultură doar rotația culturilor poate asigura
folosirea bună a pământului, poate că și în viață rotația virtuților ar putea
asigura trăirea bună. Iar dacă suntem posesorii unor pământuri diferite, precum
fermierii am putea practica diverse virtuți în terenuri diferite ale vieții
noastre, sincronic și diacronic, cu observația că sincronic în viața personală
de fapt nu există, ci este diacronic la diferite scări de timp.
Între proiecte și terenuri existențiale pe care le practicăm există o
anumită decuplare funcțională, parțială (dacă rezultatele lor interferă în
cadrul vieții noastre), sau totală (principial de ne-exclus, pentru că
interferența cere un anumit timp pe scara obiectivată și nu este asigurată în
condițiile finitudinii vieții pe scara timpului obiectivat).
În cazul preotului din șanț, între virtutea de a gândi critic și virtutea
de a nu judeca se poate face o decuplare funcțională, observând că nu are nici
un rost, că nu servește nici unui scop al vieții mele să aplic o gândire
specifică unei organizații meritocratice în cazul relației cu acel preot, iar
această decuplare funcțională se poate susține teoretizant în amonte de faptele
mele pregătind faptele sau post-factum raționalizând faptele și argumentând că
există o distincție între fapte și persoana preotului, că gândirea critică a
mea se aplică comportamentelor, nu caracterelor unitare ca entități rezultate
dintr-un sistem de virtuți coerente logic. Desigur, pot găsi și scheme de
argumentare care să îmi permită să susțin și fapta de a nu săruta mâna
preotului din șanț. Pentru cuplarea sau decuplarea unor regiuni diferite ale
vieții cred că argumentele nu pot fi decât ideologice în natură, subsumate
scopului de etapă sau global. Prioritatea rațiunamentului asupra concluziilor
se manifestă doar intra-regional (în demersul de tip științific, în cel de tip
filosofic, în altele constrânse metodologic pentru a asigura produe culturale
de un anumit tip și cu un anumit folos obiectiv).
Cam aceasta este reprezentarea discursivă pe baza căreia pot săruta mâna
unui preot beat în șanț, ca parte a unui proiect de mântuire relevant pentru
ansamblul vieții, în timp ce poate că mintea îmi fuge imediat după la soluții
instituționale pentru construcția unei meritocrații funcționale în
universități, ca parte a unui proiect regional asociat terenului organizațional
academic.
Sau la cu totul altceva.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu