(pe contributors aici: http://www.contributors.ro/editorial/o-metoda-simpla-pentru-ridicarea-standardelor-academice-in-universitati/ )
Faptul că plagiatul domnului Ponta nu a fost un factor decisiv în oprirea ascensiunii sale anti-democratice e un simptom al standardelor academice scăzute din România. Deşi există reguli formale – legi şi regulamente interne – care descurajează frauda intelectuală, cultura organizaţională în ansamblul ei, obiceiurile şi practicile de zi cu zi, o tolerează.
Faptul că plagiatul domnului Ponta nu a fost un factor decisiv în oprirea ascensiunii sale anti-democratice e un simptom al standardelor academice scăzute din România. Deşi există reguli formale – legi şi regulamente interne – care descurajează frauda intelectuală, cultura organizaţională în ansamblul ei, obiceiurile şi practicile de zi cu zi, o tolerează.
Ne putem întreba cum se face că cetăţenii plătesc prin intermediul statului
pentru a asigura educaţia gratuită a tuturor cetăţenilor, dar totodată nu sunt deranjaţi
de faptul că banii lor sunt risipiţi prin acceptarea fraudelor intelectuale.
Cred că este o problemă de dificultate a perceperii eşecului. Dacă plătesc
un constructor să facă o casă şi nu o face bine pot sesiza eşecul proiectului
de construire a casei deoarece rezultatul este un lucru palpabil. Dar dacă un
constructor (profesorii) eşuează în construcţia resursei umane, a capitalului
cultural al tinerilor, nu am nimic palpabil, sesizabil şi analizabil în mod
public, pe baza căruia să evaluez eşecul. Am diverse abilităţi, competenţe şi
cunoştinţe în mintea tinerilor evaluabile doar indirecte, de exemplu pe baza
succesului în viaţă. Ori într-o societate coruptă acest succes se poate asigura
parţial şi prin alte metode.
Nu avem încă o devalorizare totală a educaţiei bune în mintea publicului
larg, dovadă că mulţi merg la studii în străinătate, dar avem o mascare a
eşecului proiectului de educare bună printr-un succes bazat pe resurse
personale şi sociale fără legătură cu educaţia.
Ideea soluţiei pe care o propun se bazează pe devoalarea situaţiei de fapt,
pe creşterea vizibilităţii rezultatelor procesului de educare, a eşecului.
Cadrele didactice din universităţi nu au nici un interes tactic să crească
vizibilitatea propriului eşec, iar sistemul colegial de conducere blochează
orice demers al celor care pun interesele strategice ale universităţilor peste
cele ce ţin de imaginea universităţilor în competiţia cu celelalte organizaţii
similare. Valoarea sistemului colegial este ea însăşi strategică pentru
funcţionarea acestui tip de organizaţii, nu se pune problema schimbării lui
doar pentru că acum există un blocaj pe problema standardelor. Prin urmare
soluţia trebuie să vină de la nivel guvernamental şi al legiuitorilor.
Legea educaţiei a fost mutilată în ultimii ani, iar după episodul
plagiatului Ponta comisiile de diverse feluri au fost restructurate pentru a
susţine contrareforma educaţiei şi reducerea standardelor. Va veni momentul
când această stare de fapt va trebui modificată. Într-un astfel de context se
poate introduce în contractul dintre stat ca reprezentat al cetăţenilor şi
elevi sau studenţi obligativitatea existenţei unui indicator de rezultat pe
suport fizic public: o lucrare redactată de elev pentru a susţine bacalaureatul
alături de examenele obişnuite, lucrarea de licenţă, dizertaţia de master,
lucrarea de doctorat. Toate să aibă caracter public şi să fie disponibile în
format electronic în formă completă, nu doar ca rezumat, într-o bibliotecă
on-line naţională. De exemplu la Biblioteca Naţională. Înaintea susţinerii
examenului respectiv, nu după. Cu păstrarea dreptului de autor la persoana care
a produs textul, dar cu obligaţia contractuală de a-l face public pentru că
proiectul educaţional a fost finanţat din resurse publice.
O lucrare cu un grad suficient de complexitate elaborată în scris necesită
punerea în practică a numeroase competenţe şi cunoştinţe şi ca atare reprezintă
un indicator excelent de rezultat, imediat evaluabil de către oricine. Prin
caracterul public în format electronic poate fi evaluată situaţia eventualelor
fraude academice în timp real.
Dacă s-ar stabili o astfel de regulă pentru la vară ar fi un dezastru
pentru imaginea internaţională a României, în particular a anumitor
universităţi şi facultăţi. Măsura trebuie gândită în etape, cu un calendar bine
precizat, astfel încât să existe o presiune asupra cadrelor didactice şi a tinerilor
care să ducă la schimbarea comportamentelor.
Nu poţi cere rezonabil unei persoane să scrie o lucrare de licenţă dacă ea
nu ştie cum să parafrazeze o frază. Şi sunt multe astfel de persoane. Această
capacitate elementară trebuie dezvoltată la nivel de liceu şi dovedită
printr-un text scris de elevul care a susţinut bacalaureatul. Un text evaluabil
public de către oricine, nu doar de către profesorii care au interesul tactic
să mascheze realitatea. Iar accesul la studii superioare condiţionat de
existenţa şi calitatea certificată public a acestui livrabil.
Cred că ar fi fezabil ca în doi ani să avem obligaţia de a publica
lucrările de bacalaureat, iar în trei lucrările de licenţă şi de master. Cu
cele de doctorat ar trebui aplicată măsura cât mai repede posibil pentru a nu
mai alimenta chiar sistemul de educaţie şi cercetare cu impostori.
Din punct de vedere managerial soluţia revine la a scoate indicatorul final
de evaluare a proiectului educaţional din relaţia strictă a beneficiarului cu
finanţatorul intermediar, statul, şi a-l pune la dispoziţa finanţatorului de
bază, cetăţeanul. Este o practică foarte obişnuită în toate proiectele
europene, unde anumite lucruri, livrabile finale, trebuie să aibă caracter
public. În acest fel bucla de conexiune inversă între prestator şi beneficiar se
închide şi poate exista o presiune directă a cetăţeanului asupra tuturor celor
implicaţi în proiectul educaţional derulat pe banii lui pentru a asigura
dreptul la educaţie.
În cazul celor care îşi plătesc studiile, fie în universităţi de stat, fie
în cele private nu se pune problema în acest mod. Dar se poate încerca
stimularea acceptării publicării indicatorilor de rezultat prin
auto-constrângere şi din interes. Că trebuie să faci publică lucrarea ta poate
deveni o normă, fără să fie o regulă (fără să existe o constrângere din partea
statului să faci asta). De exemplu, se poate menţiona în lege că oricine are
posibilitatea să îşi publice lucrarea, astfel încât să planeze o
suspiciune asupra celui care nu o publică, în condiţiile actuale. Sau se pot construi stimulente pozitive
pentru a publica. Se pot premia de către Academie sau alte foruri publice cele
mai bune zece lucrări naţionale la fiecare nivel din fiecare domeniu. Fundaţii
private pot avea şi ele iniţiative pornind de la disponibilitatea produselor
culturale respective.
O dată ce standardele vor fi depăşit un anumit prag şi cultura
organizaţională din educaţia publică se va fi modificat nu va mai fi nevoie de
astfel de soluţii bazate pe intervenţie din exterior. Mecanismele colegiale de
conducere vor putea asigura păstrarea standardelor înalte care vor acceptate de
aproape toţi, iar deciziile locale din licee şi universităţi vor putea fi mult
mai eficiente în stimularea excelenţei, pentru că fiind mai aprope de copiii şi
tinerii de care se îngrijesc profesorii îi cunosc mult mai bine şi îi pot ajuta mult mai
bine decât cineva de la distanţa aparatului de stat.
Dar până atunci...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu