(pe contributors aici: http://www.contributors.ro/reactie-rapida/libertatea-academica-nu-e-un-privilegiu-ci-o-resursa-pro-indicele-hirsch/ )
Bântuie prin sistemul de educaţie şi prin universităţi de la o vreme stafia autoritarismului. Abordările top-down sunt susţinute fie ca unică soluţie de a rezolva ceva din problemele grave cu care se confruntă învăţământul superior, fie ca soluţie pentru a lichida orice tendinţă de reformă.
Bântuie prin sistemul de educaţie şi prin universităţi de la o vreme stafia autoritarismului. Abordările top-down sunt susţinute fie ca unică soluţie de a rezolva ceva din problemele grave cu care se confruntă învăţământul superior, fie ca soluţie pentru a lichida orice tendinţă de reformă.
Bântuie alături de autoritarism şi stafia anarhismului, în care libertatea
academică e un privilegiu pentru marchizi şi marchize, duci, contese, menit să
ne confere un stil de viaţă liberal, ştiinţele şi umanioarele să ne fie un mod
de viaţă ambrozic. Să fim elita intelectuală a ţării la rândul ei model de
viaţă pentru alţii, mai juni, la şezători stropite cu licori fine. Sau pe unde
apucăm.
Autoritarismul este contraproductiv pentru că anhilează spaţiul de
libertate absolut necesar pentru actul creativ pedagogic universitar şi cel
asociat cercetării. În faţa unor oameni veniţi să înveţe la facultate nu poţi
fi un profesor de liceu legat de programa analitică, eşti un deschizător de
drumuri, un incitator, un seducător, orice trebuie ca să îi scoţi din amorţire
şi să le deschizi porţile gândirii personale acestor potenţiali deţinători de
premiu Nobel (de ce nu ?). Dacă cineva face cercetare nu poate planifica
azi 7 idei că or să-i vină, iar mâine 5, poftiţi
raportul. Cercetarea este ceva la interfaţa dintre rigoare analitică şi artă,
dintre management riguros şi inspiraţia venită din surse necunoscute la nivelul
de rezoluţie temporală al echipei care o face. Trebuie să-i dai omului un
climat de lucru adecvat şi să-l gestionezi prin obiective, nu prin sarcini
precis stipulate.
Libertatea indiferent de ce produci nu e bună pentru că toţi leneşii
gândirii se vor repezi la butoiul cu miere al prestigiului intelectual şi la
banii, da, căciula de bani nemunciţi, care vin după recunoaşterea
instituţionalizată şi publică a acestuia când eşti de fapt altceva decât ce
pretinzi că eşti. În numele libertăţii academic ca privilegiu universităţile
pot fi populate cu oameni care produc ceva care există doar în mintea lor şi care
pare să fie înţeles doar emulilor secretoşi care îi înconjoară şi care dau
mereu din cap, da, da, yesmanii.
N-am nimic împotriva unor astfel de secte academice pseudopitagoreice,
deschise doar iniţiaţilor, adesea rude apropiate şi prieteni de familie, dacă
ele se vor hrăni doar din banii celor pe care reuşesc să îi păcălească să le
dea ceva. La universităţile private să fie primiţi. Dar la universităţile de
stat cine are libertate academică are obligaţia să producă produse culturale
cuantificabile, pentru că stă acolo pe bani publici. Acţiunea de a nu produce
ceva folositor fie şi indirect contribuabililor este imorală, indiferent de
climatul organizaţional în care lucrează persoana, oricât de disfuncţional ar
fi el, oricât ar fi hărţuit pentru că nu vrea să zacă în puţul gândirii. Soluţia
evitării acestei imoralităţi este doar să pleci din sistem. Blazarea, ratarea
sunt imorale, interzise cu desăvârşire.
Sistemul de educaţie şi universităţile
au nevoie de un management puternic, top-down, dar care să înţeleagă faptul că
libertatea academică este un mijloc de producţie specific acestor organizaţii.
Să o creeze instituţional, să o calibreze optim, să nu se ducă nici hăis, nici
cea, să recruteze oameni capabili să o folosească, pentru că nu oricine poate
face ceva folositor cu libertatea de gândire şi creaţiea aşa cum nu toţi care
bat mingea ajung fotbalişti, să ceară rezultate pe măsura resursei oferite, să le evalueze printr-un pachet de
indicatori obiectivi de rezultat cât mai amplu, între care şi indicele Hirsch, şi
să găsească soluţii alternative pentru resursa umană care n-a fost dăruită de
Dumnezeu pentru un job de felul acesta.
E loc pentru toţi sub soare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu