(pe contributors aici: http://www.contributors.ro/cultura/de-bine-nu-mai-suntem-victime-colaterale-in-lupta-dintre-%E2%80%9Cpreoti%E2%80%9D-si-%E2%80%9Eexperti%E2%80%9D/ )
Simţul măsurii. Aceasta a fost trăsătura de caracter dovedită de cetăţenii români în ultimele şase luni.
Simţul măsurii. Aceasta a fost trăsătura de caracter dovedită de cetăţenii români în ultimele şase luni.
Oamenii au spus NU mai întâi celor care au
instrumentalizat religia în încercarea de a promova un impostor în fruntea
ţării, la alegeri. Aceiaşi au spus apoi NU celor care au instrumentalizat raţionalitatea
ştinţifică şi au vrut să distrugă dimensiunea religioasă a educaţiei publice a copiilor.
Prima oară au taxat un abuz al
reprezentanţilor insituţionali ai bisericii majoritare, a doua oară un abuz al
reprezentanţilor gândirii ştiinţifice. Fiecare dintre aceştia cu modul lor propriu
de a gândi realitatea, dar cu toţii nepăsători în aceste abuzuri cu privire la
oamenii pe care modurile lor de a gândi realitatea îi serveşte.
De la vraci, la preoţi, la filosofi, apoi
la oameni de ştiinţă şi, azi, cu un termen generic, la experţi, categoriile
sociale care au spus oamenilor ce anume există, care e realitatea, au avut
mereu un rol important. Şi fiecare categorie a pretins la vremea respectivă că
metoda după care află adevărul cu privire la realitate este cea mai bună [1].
Toate aceste categorii profesionale au
furnizat sau încă livrează un cadru instituţional constitutiv, o realitate în
termenii căreia ne putem formula scopurile şi organiza viaţa. Nu putem trăi în
absenţa a aşa ceva. Într-o societate diversă cultural avem la dispoziţie
multiple astfel de oferte.
Probleme în folosirea ofertelor de pe
piaţa culturală pot apărea când dispare simţul măsurii. Când nu se sesizează limitele de aplicabilitate
a ce ni se spune că este real. Vom afla, şi ni se va cere să credem, de
exemplu, că un copil atunci când se naşte are asociată o funcţie de undă
(conform mecanicii cuantice) şi că există o probabilitate ca nou născutul să
existe şi la marginea universului. Naşterea, la drept vorbind, este în realitate doar o colapsare a
funcţiei de undă în urma observări noastre, ca oameni de ştiinţă, sau, eu ştiu,
ca taţi (şi ei cu funcţia lor de undă) a acestui eveniment. De partea cealaltă,
ni se poate spune că mutaţia întâmplătoare care duce la apariţia unui organism
ai cărui descendenţi vor deveni dominanţi în populaţie iar peste milenii
biologii îi vor clasifica într-o specie diferită de cea în care erau
clasificate organismele respective înainte de mutaţie, ei bine această mutaţie poate
că este în realitate rezultatul
intervenţiei unui Duh proniator. Bouche bée.
În orgoliul nemăsurat al unor oameni de a prinde totul în cuvintele
specifice propriului discurs profesional sau vocaţional, de a construi o
realitate monolitică în propoziţii coerente unele cu altele tai pe Patul lui
Procust vieţile oamenilor [2]. Fac această barbarie pentru interese
personale, de statut social, şi pentru interese instituţionale. Unii oameni spun
că din pură prostie, prin folosire abuzivă a ceva ce li se pare că au priceput,
dar de fapt nu au priceput. Când prostia aduce folos eu nu cred că e vorba de
prostie.
Fenomenul managerial de expansiune către
oamenii din jur a schemelor de structurare a realitatăţii proprii organizaţiei
tale este unul firesc. Pe această bază se câştigă legitimitatea atât de
necesară asigurării resurselor care permit organizaţiilor de acel fel să
supravieţuiască.
Dar când fac acest lucru experţii devin
impostori experţi, iar preoţii devin impostori preoţi, pentru că în aceste roluri
pretind că sunt altceva decât sunt. “Preoţi” şi „experţi” fac ceva ce nu are de
a face cu rolurile lor organizaţionale, sunt nişte manageri proactivi cu interese
instituţionale egoiste, nu nişte oameni care servesc publicul lor ţintă. Au tot
dreptul la asta, dar în acel moment onest ar fi să îşi şteargă etichetele
vocaţionale sau profesionale. Acum vorbeşte Popescu managerul, atât. Ei, dar
asta nu e foarte eficient, cine l-ar mai asculta pe „Popescu şi atât”. Cum ar putea încuraja ei legitim pe cetăţenii obişnuiţi la pierderea
simţului măsurii ? Răspunsul evident, prin ridicarea calităţii a ce oferi
beneficiarilor, e mult mai greu de pus în practică decât marketing-ul agresiv.
Un sistem public de educaţie este o
resursă cu valoare enormă pentru cei care au pierdut simţul măsurii. Oamenii
care se identifică egoist cu organizaţiile producătoare de discursuri prin care
se instituie cadrele constitutive vieţii noastre se luptă între ei pentru
folosirea sistemului ca să ne influenţeze şi să îşi asigure pe termen nedefinit
consumatorii serviciilor la care se pricep, indiferent de calitatea acestora. Ei
vor să aibă monopol, dacă se poate, şi să ne spună cum stă treaba cu
realitatea, ce există şi ce nu există. Iar despre ceea ce nu există, fireşte, să
adauge că nu are ce să caute în viaţa noastră, a cărei realitate e cunoscută de
ei şi doar de ei.
Dar noi, cetăţenii obişnuiţi, nici vraci,
nici preoţi, nici filosofi, nici oameni de ştiinţă, nici experţi, sau oricare
dintre aceştia dar lăsând fişa de post a job-ului la locul ei, asumând rolul de
om simplu, de cetăţean, noi ce vrem ? Interesează pe cineva ? Sau e musai să
fim la remorca diferitelor grupuri de lideri cvasiprofesionali în loc să fie
liderii cei care ne servesc ?
În conflictele interminabile dintre cei
care abuzează de rolul asociat categoriilor profesionale de mai sus oamenii obişnuiţi nu pot fi decât
victime colaterale, dacă nu au şi ei un cuvânt de spus. Democraţia le dă acest
cuvânt de spus.
Sunt mândru că cetăţenii acestei ţări au
dat dovadă de simţul măsurii şi au dat pe rând câte o lecţie “preoţilor” şi
„experţilor”, obligându-i astfel să acorde mai multă atenţie calităţii
produselor şi serviciilor specifice organizaţiilor lor. Cine nu va face asta,
va pierde competiţia cu privire la ce există.
Note
[1] Azi se aşteaptă să vorbească în public cineva doar dacă e expert pe ce
vorbeşte. Dacă îl preocupă şi nu e expert, să tacă din gură şi să asculte pe
experţi. Cine sunt experţii stabileşte o comisie a experţilor, o asociaţie
profesională a lor, experţii cei mai importanţi, etc. Consecinţa e că
societatea civilă nu poate fi una a cetăţenilor, zice-se, ci doar a cetăţenilor
experţi. Numai că experţii mai fac şi abuzuri, din rea intenţie sau din
prostie. Pe ei cine îi controlează ? Cetăţeanul obişnuit. Societatea civilă
cred că trebuie să fie formată doar de oameni în calitate de oameni obişnuiţi.
Experţilor puţină modestie nu le strică.
[2] Realitatea, orice o fi ea, oricum e
unitară într-un mod pe care nu îl poate prinde omul în cuvinte. De ce am avea
capacitatea nemăsurată, apărută prin evoluţie sau dată de Dumnezeu, de a
descrie unitar realitatea. ? Nici din perspectiva ştiinţifică, nici din cea religioasă
nu se poate susţine că omul ar putea avea aşa ceva. Oamenilor, în general,
puţină modestie nu le strică.
De ce nu publicati asta pe Contributors?
RăspundețiȘtergereLa capitolul fizica cuantica as mai aprofunda in locul Dvs., majoritatea fizicienilor din domeniu se pare ca sunt religiosi, dar este o religiozitate motivata si de adevaruri sustinute matematic, si, cel putin de la Einstein incoace fizicienii nu mai vin cu teorii infailibile ci cu modele generalizatoare de explicare a realitatii. Urmarea naturala a fost deschiderea acestora spre multiplele forme de religiozitate, si filozofiile asociate lor, din lumea asta, in esenta o noua cautare lumii de la soare rasare pentru membri civilizatiei occidentale.
Riscul este similar cu cel materializat in elucubratiile comentatorilor mai putin avizati in materie de stiinte exacte si de istoria acestora pe tema versurilor pe "probleme" de astronomie si fizica din Luceafarul lui Eminescu. Este si asta probabil o consecinta nedorita a descompunerii prea violente a curiculelor in umane si reale.
Vă mulţumesc comentariu. L-am trimis spre publicare, şi acum e şi acolo: http://www.contributors.ro/cultura/de-bine-nu-mai-suntem-victime-colaterale-in-lupta-dintre-%E2%80%9Cpreoti%E2%80%9D-si-%E2%80%9Eexperti%E2%80%9D/ Gândui bune,
RăspundețiȘtergereApreciez umorul raspunsului D-vs, intr-adevar am fost cam neglijent in exprimare dar sper ca mi-ati prins ideea si anume ca religiozitatea de care sunt patrunsi cei care largesc orizontul cunoasterii impinge spre un nou "Drang nach Osten" in incercarea de a face "Pasi peste granite" pentru a intelege lumea.
ȘtergereIn rest, subscriu abordarii Dvs.
Referitor la dezbaterile formal religioase din spatiul nostru public: motivul profund este fariseismul cu care este tratata chestiunea ortodoxiei la noi ba chiar fariseismul structural al actualului BOR.
Daca ma gandesc bine fariseismul e o problema centrala a intregii noastre vieti sociale cu consecinte regretabile asupra coeziunii sociale si a solidaritatii nationale de care BOR nu este straina. Fariseismul acesta existential transcede "comunismului" dar ii si supravietuieste dupa :89 datorita nedigerarii experientei comuniste si nedecontarii consecintelor si raspunderilor pentru aceasta dintr-un motiv simplu conservarea privilegiilor si frica de viitor dar aceasta ultima este un efect secundar al ortodoxiei noastre.
Si legat de Ortodoxie, una din valorile fundamentale pe care o predica Biserica si pe care a pierdut-o undeva pe drum este smerenia, iar consecinta acestui fapt este respingerea crescanda in mediul civil cat de cat educat si nemanipulabil a ierarhiei bisericesti. nu a religiei. Sa ne consolam poate ca problema asta nu ne priveste doar pe noi?(vezi Rusia, Grecia de asemenea)
Domnule Iordache,
RăspundețiȘtergeredin cauza incompetentei mele intr-ale computerului nu sunt in stare sa va scriu pe e-mail.
V-am citit articolul "Teoria evoluţiei trebuie să se predea din nou în şcolile din România".
Am ramas mut in fata a ceea ce tradeaza comentariile negative la adresa articolului cat si a informatiilor despre curicula.
Aveti datoria profesionala si morala sa reluati subiectul! (sper sa nu va supar)
O singura observatie, cred ca fiecare profesor ar trebui sa filozofeze putin pe tema notiunilor pe care le preda, in special asupra consecintelor si legaturilor asupra altor domenii pentru ca asta ofera un suport intuitiv-aplicativ care ajuta la fixarea si relationarea cunostintelor. Recunosc ca este ceva mai dificil pentru ca presupune un dram de pasiune pentru propria profesie.
In fond filosofia stiintei trebuie sa fie aplicativa pentru a fi si folositoare si am observat in raspunsurile la comentarii ca o practicati cu succes.