Nu locul ci modul

Nu locul ci modul

joi, 29 decembrie 2016

E posibilă o ideologie politică creștină adusă la zi ?

Situația din Parlament și primele acțiuni politice după alegeri evidențiază cât de puțin se reflectă valorile creștine în viața politică actuală, fie prin delimitare explicită de ele, fie prin asumare de fațadă, neacoperită de fapte.

A aplica o ideologie conservatoare clasică, pe linia Burke și a unor autori contemporani care derivă explicit din acel mod de gândire mi se pare nerealist. Distrugerea structurii sociale în ultimele două sute și ceva de ani din foarte multe țări e ireversibilă. Avem o situație foarte heterogenă spațial de amestec între structuri vechi și noi, între mentalități foarte diverse, cu defazaje istorice în spațiu la diferite scări.

Pe de altă parte, e destul de limpede că ceva nu funcționează în viața politică, lipsesc niște metanorme asumate de toată lumea, ale bunului simț, ale responsabilității față de aproape. A lăsa această problemă doar pe seama sistemului de educație și a organizațiilor religioase nu cred că este o soluție, e nevoie și de o prezență politică a acestor valori, în statul laic așa cum este el. Fără o astfel de prezență dezbaterile nu capătă un caracter general, asociat unui interes public viu, sunt capturate instituțional.

Provocarea ideologica a zilei ar putea fi conturarea unei ideologii conservatoare (dacă vom folosi acest nume) realiste și aduse la zi conceptual, fără iz de vechi, dar susținând valorile vechi consacrate într-o lume în care valoarea noutății prin transfer nu neapărat legitim din zona științei e un loc comun al mentalităților.

În continuare am să relatez o fabulă, iar apoi am să reformulez fabula în termeni ideologici. În final o să fac câteva referiri la operaționalizarea unui astfel de demers.


Fabula

Erau niște plăntuțe ciugulite mereu de niște gâze și de aceea foarte supărate pe ele. Ah, ce frumoasă aș fi fără gâzele asta, spunea plăntuța dimineața privind la găurile din frunze. Toată lumea m-ar admira. Se grăbea să facă flori și semințe așa nemulțumită și mergea din generație în generație cu acest of.

Gâzelor nu le păsa de plăntuțe, dar erau foarte nemulțumite de mirosul și aspectul plăntuțelor moarte toamna. Ce împuțiciune ! Uite cum se acoperă de micelii, se înnegresc de ți se face silă. Ce viață am avea noi fără microorganismele astea descompunătoare. Am ronțăi liniștite frunze, am duce-o ca în rai.

Microorganismele la rândul era nemulțumit din cauza gâzelor, pentru că li se părea că au prea puțin de mâncare. Ce trai am avea noi fără găuritoarele astea, câtă mâncare ar fi la dispoziție, am putea merge în vacanță în Caraibe din economii, ne-am lua mașină nouă !

Plantele au pus gând rău gâzelor în alianță cu ciupercile și au făcut rost de niște insecticide, iar gâzele au pus gând rău microorganismelor și au făcut rost de niște antibiotice și fungicide. Încă nu porniseră războiul, s-au acumulat stocuri de arme, Au început să strângă cureaua și să facă datorii la bancă returnabile din producția anului viitor. Asta a durat o bună bucată de vreme, întinzîndu-le nervii la maximum.

La un moment dat prin vot universal s-a creat o alianță dominantă în parlament și gâzele au fost exterminate de pe fața pământului. O iarbă mare și grasă s-a instalat, a atras atenția unei turme de vite înfometate din preajmă care abia avea ce ronțăi pe sponci din frunzele găurite ici și colo. De buluceală totul a fost călcat în picioare, cam ca la Căderea Constantinopolului.

Morala: când nu ști ce servicii neintenționate fac cei care te deranjează cu ceva, e mai bine să îți vezi de viața ta. Altfel de va mânca vaca, sau ursul de la răsărit.

Actorii: plăntuțele, gâzele și microorganismele sunt omul creștin tradițional, omul modern și cel post-modern cu instituțiile lor. Nu neapărat împerecheate astfel. Puteți așeza dumneavoastră în ce ordine doriți.


Reformularea fabulei

Ce ar putea propune să se conserve o ideologie politică creștină adusă la zi ?

Structurile de putere distribuită policentric de care depinde civilizația europeană, înțelegând prin putere capacitatea de a influența oamenii atât în privința formulării scopurilor, cât și prin furnizarea de resurse necesare atingerii lor, adică putere economică, spirituală, a creației culturale, politică. Există multiple rețele suprapuse spațial în care spațiul vestic și estic stau mai bine în diferite privințe la scară europeană, așa cum sunt diferențe geografice și la scara României.

Aceste rețele fac posibilă derularea proiectelor caracteristice tipului civilizațional, cu toate subproiectele sale actuale exprimate prin diferite tipuri umane. Tipul uman modern și post-modern sunt sub-tipuri ale celui caracteristic civilizației creștine alături de cel creștin clasic. “Ecosistemul” cultural european în forma actuală funcționează optim în prezența unor populații consistente din toate aceste tipuri co-evoluate. Valoarea diversității vine din relațiile dintre oamenii cu diferite mentalități, din limitările reciproce pe care și le aduc prin dialog în spațiul public și care, pe de o parte, previn derapajele instituțiilor care reflectă preponderent un anumit tip existențial și, pe de altă parte, permit manifestarea creativității, a talanților, construind opere și proiecte de viață cu materie primă din cele mai diferite domenii.

Diferența majoră dintre ce e la est de noi și ce e în spațiul european e tocmai structura “ecosistemului” socio-cultural, sau în termeni hayekieni caracteristicile ordinii grupului aflat în proces de competiție cu alte grupuri. Complexitatea ordinii europene căreia îi aparținem e mult mai mare decât cea a ordinii de tip rusesc. O ideologie conservatoare la zi ar putea să ia act de diversitatea, complexitatea rezultată prin evoluție culturală și să își propună conservarea condițiilor care fac posibil întregul „ecosistem”, nu doar una sau alta din ramurile culturale. Cu asta s-ar putea face și o delimitare netă ideologică de abordările holiste caracteristice spațiului estic, un tip de organizare diferit de cel caracteristic actualului moment de dezvoltare istorică a civilizației europene.

În acest moment pe piața ideologiilor politice toată lumea pare interesată doar în victoria ramurii lor. Creștin democrații sau cum vrem să le spunem ar putea fi interesați într-o abordare care să permită dezvoltarea tuturor în limitele unui spațiu comun. Ca să fie consistenți cu propriile valori creștinii nu cred că pot fi interesați doar în victoria lor politică, nu pot trata chestiunea ca pe un război intern al civilizației europene. Ei vor fi stimulați din est să abordeze așa pentru că cei din est nu vor să se dezvolte tipuri noi de om în societatea lor. Ori la noi deja există în masă, e nu doar nerealist să-și propună cineva revenirea la o structură mai simplă a societății, dar și necreștinește cumva. Dacă pot fi câștigați către alte valori e mai degrabă o chestiune de demers spiritual, nu politic.


Despre operaționalizare

Avem patru ani ca cetățeni să punem pe picioare o stângă reală și un partid creștin-democrat / conservator sau cum dorim să îl numim, după gusturi și preferințe. Dacă vom reuși asta vom ieși din starea de minorat politic. Dacă nu, vom mai avea patru ani la dispoziție, ș.a.m.d., dacă nu apare vreun eveniment extern perturbator.

Reideologizarea politicii ține de un proces de maturizare socială. Nemulțumirea actuală față de un control accentuat din partea unor instituții asupra statului e ca nemulțumirea unui copil că nu e lăsat să facă tot ce vrea.

Nu ne oprește nimeni ca cetățeni să ne comportăm matur, adică să votăm, în primul rând, și să votăm cu un calcul rațional strategic, nu mergând după fente emoționale.


Să avem spor.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu