Pelerinajul este mobilizare prin dragoste şi solidaritate, nu prin ură şi
dezbinare, pentru ceva, nu împotriva a ceva. Nu poţi fi pelerin împotriva cuiva
sau a ceva, nici măcar a limitelor personale, ci pentru depăşirea lor împreună
în comuniune.
Eşti pelerin când duci faptul că viaţa e un dar, trăieşti aşezând momentul
prezent în contextul timpului personal şi istoric, scrutezi cu ochiul minţii
realitatea fiind în ea fără să fii copleşit de ea şi te laşi în voia unei
realităţi mai ample decât lumea persoanală a ta şi a celor cu care porneşti la
drum.
Pelerinajul e formă de manifestare a recunoştinţei pentru faptul că eşti,
de progres pe verticală, clarificare prin perspectiva necesară, ce e da e da şi
ce e nu e nu, ritmurile se adaptează unul altuia în co-responsabilitate.
Pelerinajul e un drum al prieteniei întru Hristos şi al desprinderii de
lumea aceasta. Trecutul şi prezentul se strâng în promisiunea veşniciei, momentele
se adună tânjind să treacă în afara timpului. O bucurie crescătoare inundă
tăcut inimile pelerinilor.
Omul a primit darul pelerinajului odată cu răscumpărarea sa, prin
sacrificiu, ca să poată trece de încercările vieţii. Prin furtuni dincolo de
care se poate vedea cu ochii minţii lumina, marea la Patras ne arată puterea
Creatorului lumii.
Oamenii se închină Sfâ ntului Andrei şi inimile îi poartă spre pe dealurile
din jur. Sunt sate vechi cu mici biserici, izvoare ascunse, bărbaţi, femei şi
copii solidari în faţa greutăţilor muntelui. Scorburile ascund icoane, arborii
sunte asemenea unor troiţe, iar apa se strecoară printre rădăcini spre cei
însetaţi de viaţă.
Cu palmele căuş privim lucrarea
Adevărului.
Fericit bărbatul care n-a umblat în sfatul
necredincioşilor, va fi ca pomul răsădit lângă izvoarele apelor… Unde să
priveşti mai întâi ? Urmează slujba de seară, preaplinul soarelui Greciei se
lasă încet spre apus, buzele noastre vei deschide şi gurile noastre vor rosti
lauda ta. Dinspre strana puternică am auzit seara aceasta Crezul rostit în
româneşte, strugurii popoarelor cresc altoiţi pe aceeaşi viţă de vie. Ţineţi
aproape de Biserică, s-a spus, şi staţi în comuniune cu Hristos.
A doua zi pornim spre munţii
rugăciunilor, locuri de case risipite şi mănăstiri ascunse. Blândeţe, fermitate, zâmbet, caractere puternice,
dar desăvârşit.
Pregătiţi prin aşteptare răbdătoare iată şi munţii Kefaloniei. Marea se
arată liniştită, vânturile au tăcut, cuvintele se rostesc de la sine. Fructul
se goleşte de sine pentru a primi lumina lumii.
Pelerinii dau roată geografiei ascetice pentru închinare. Oraşele de jos
sunt mici detalii, plajele locuri de joacă privite cu bunăvoinţă. Câte o capră
curioasă ici şi colo, apoi un paraclis al păstorilor. Primele zile de post ne
îmbrăţişează cu bucuria lor îndurerată. Mărturisine-vom, Doamne cu toată inima
noastră, spune-vom toate minunile Tale !
Deodată survine o pregustare a Raiului, pacea şi încrederea locurilor tăcute
de un firesc desăvârşit ale Mănăstirea Maicii Domnului Themata. Se simte o
prezenţă şi nu se vede nimeni. Străinii vin şi pleacă, rugăciunea rămâne.
Cântaţi Domnului cântare nouă, că lucruri minunate a făcut Domnul, strigaţi
lui Dumnezeu tot pământul; cântaţi şi vă bucuraţi şi cântaţi…
În ce chip doreşte cerbul izvoarele apelor, aşa Te doresc sufletele noastre
pe Tine, Dumnezeule. Însetat-au sufletele noastre de Dumnezeul cel viu…
Trecem de minunatul loc de la Markopoulo şi ne îndreptăm spre Sf. Gherasim
al Kefaloniei. Sau oare a fost altfel, altcândva şi drumurile ni se amestecă în
suflet ? Să aibă oare importanţă când bucuria vine doar de la Dumnezeu, o
căutăm în El prin tot ce întâlnim şi vedem ?
Puterea rugăciunii Sfântului Gherasim ne însoţea de departe. Grija sa o recunoaştem
cu toţii ca din totdeauna, cu inima. Departe e
fiind aici, trimis să coboare spre noi, să întindă o mână celor tulburaţi şi
păcătoşi.
Mulţime de pelerini se îndreapta spre mănăstire, din toate naţiile.
Coincidenţele nu îşi au locul în această lume, toate au rânduială şi rost.
Oamenii aşteaptă, rândul soseşte. E un prag şi o încercare, o trecere
închipuită către viaţa de dincolo. În peştera sa locuieşte puterea Domnului, pietrele roase de genunchi unesc oamenii.
“Doamne, Dumnezeul nostru, cât de minunat este numele Tău în tot pământul!
Că s-a înălţat slava Ta, mai presus de ceruri. Din gura pruncilor şi a celor ce
sug ai săvârşit laudă, pentru vrăjmaşii Tăi, ca să amuţeşti pe vrăjmaş şi pe
răzbunător. Când privesc cerurile, lucrul mâinilor Tale, luna şi stelele pe care
Tu le-ai întemeiat, îmi zic: Ce este omul că-ţi aminteşti de el? Sau fiul
omului, că-l cercetezi pe el? Micşoratu-l-ai pe dânsul cu puţin faţă de îngeri,
cu mărire şi cu cinste l-ai încununat pe el. Pusu-l-ai pe dânsul peste lucrul
mâinilor Tale, toate le-ai supus sub picioarele lui. Oile şi boii, toate; încă
şi dobitoacele câmpului; Păsările cerului şi peştii mării, cele ce străbat
cărările mărilor. Doamne, Dumnezeul nostru, cât de minunat este numele Tău în
tot pământul !”
Cinci pâini aşteaptă
afară să hrănească mulţimea. “Cel ce trimiţi izvoare în văi, prin mijlocul
munţilor vor trece ape; Adăpa-se-vor toate fiarele câmpului, asinii sălbatici
setea îşi vor potoli. Peste acelea păsările cerului vor locui; din mijlocul
stâncilor vor da glas. Cel ce adăpi munţii din cele mai de deasupra ale Tale,
din rodul lucrurilor Tale se va sătura pământul. Cel ce răsari iarbă
dobitoacelor şi verdeaţă spre slujba oamenilor; Ca să scoată pâine din pământ
şi vinul veseleşte inima omului; Ca să veselească faţa cu untdelemn şi pâinea
inima omului o întăreşte.”
Ne hrănim, ne depărtăm. Insula rămâne în urmă şi mereu cu noi. Despărţirea e bucurie a drumului de urmat mai departe. Cât de mici, cât de jos suntem şi nevrednici de frumuseţea lumii. Bunătatea e peste tot şi oricând, dar puterile noastre sunt slabe. Avem nevoie de pelerinaje ca să ne întărim, de mănăstiri că să simţim puterea celor rugători.
“Miluiește-mă, Dumnezeule, după mare mila Ta și după mulțimea îndurărilor Tale șterge fărădelegea mea. Mai vârtos mă spală de fărădelegea mea și de păcatul meu mă curățește. Că fărădelegea mea eu o cunosc și păcatul meu înaintea mea este pururea.”
Pelerinajul e un drum al prieteniei întru Hristos şi al desprinderii de
lumea aceasta. Trecutul şi prezentul se strâng în promisiunea veşniciei,
momentele se adună tânjind să treacă în afara timpului. O bucurie crescătoare
inundă tăcut inimile pelerinilor. Viaţa lumii devine limpede, ordinea prevalează în mod liber.
Pelerinii dau mai departe ce au primit sub forma adevărului, prin ceea ce
fac şi spun şi mai ales prin tăcere. Acea tăcere care vorbeşte de la sine şi te
lasă să auzi ce spune persoana de lângă tine, cine este, cum este, ce vrea, ce
poate, acea tăcere dialogală prin care pricepi ce poţi face pentru el şi pentru
tine din dragoste.
Nu poate exista o ţară fără să existe pelerinaje, nu pot exista cetăţeni cu
interese armonizabile fără să fie drumuri de parcurs împreună cu miză
verticală. Ieşirea din drum duce la disoluţie, ură, dezbinare. Revenirea pe
drum se face arătând prin fapte cum se revine.
Să mergem, prieteni.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu