Ei nu sunt “copiii de la Valea Plopului”,
fiecare are un nume, este o persoană de cunoscut. Dacă avem disponibilitatea să cunoaștem persoane și ele ne
vor re-cunoaște. Recunoștința este rezultatul firesc al cunoașterii oamenilor.
Nici o entitate grupală, vreun popor sau vreo instituție nu poate oferi
recunoștință, doar persoana. De aceea inițiativele persoanelor sunt mai
importante decât inițiativele instituțiilor: nu sunt îmbrăcate în putere, sunt
firești, naturale, dezvoltate organic, mână de la mână. În termeni moderni
numim asta societate civilă: aici e focul care întreține viața oricărei
națiuni.
A dărui este actul cel mai firesc față de
alt om. Suntem făcuți să dăruim într-o atitudine de re-cunoștință. Omul are
nevoie să dăruiască pentru a fi om. A da o veste bună este un dar, iar colindul
este o astfel de vestire. Fiecare copil preînchipuie un vestitor, un
inter-mediator, un înger, în limbaj patristic, care ne spune că o persoană anume
s-a întrupat ca om ca să nu mai uităm niciodată cine suntem. Să știm că suntem
un cine, nu un ceva, nu obiecte care să fie folosite, nu resurse umane în
organizații, în instituții.
Imaginea
1 Oameni de la Valea
Plopului vestind.
Orice instituție este infinit mai puțin
valoroasă decât fiecare persoană care are un rol în ea. Instituțiile sunt
constructe umane, persoanele nu sunt constructe umane. Dintre persoane se
formează liderii reali. Instituțiile nu pot crea lideri, pot doar să îi
selecteze ca să le propună vreun rol. Un lider real nu are nevoie de vreo
instituție ca să joace un rol, face ceva în societate civilă.
La Valea Plopului există lideri reali care
construiesc ceva de la zero și fac să existe un loc unic, un centru, nu o periferie.
Nu e nimic provincial acolo, este un centru de omenitate, un loc exemplar în
care se poate vedea cum se naște o acțiune comună a oamenilor pentru a face
bine, a dărui, a învăța exercițiul mereu în pericol de uitare al
re-cunoștinței. Dacă printr-o catastrofă ca cea comunistă mâine ar dispărea
orice formă de organizare a binelui ele ar crește din nou din pământ cum cresc
la Valea Plopului, cum au crescut în primele secole creștine.
Natura dezastruoasă a comunismului vine
din inversarea priorităților ontologice: acțiunea comună e întemeiată de
fiecare, nu fiecare este întemeiat de acțiunea comună cum cred comuniștii
privind doar la material. Temeiul ține de dimensiunea verticală, de demnitate
și libertate, nu de procesul funcționării organizațiilor, de formarea culturală
a omului. Orice organizație depinde de o libertate pe care nu o poate genera
niciodată. Roadele libertății apar și prin exprimarea ei în organizații, dar
libertate însăși este un dar. De la cine ? De la niște persoane.
Libertatea se transmite de la persoană la
persoană prin contact direct, prin cunoaștere și re-cunoaștere. Mă cunoști, mă
faci liber, și eu te re-cunosc la rându-mi. Libertatea nu se învață din cărți
de unul singur, sau cu profesori, ea se practică, ea se mănâncă împreună cu
alți oameni. Doar pe acest fond vine tot restul, creativitatea așa-zis elevată,
știința, cultura. Se poate muri mâncând doar cultură, pentru că nu are tot ce-i
trebuie ca nutrienți, dar mâncând libertate nu se moare niciodată. Cultura e o formă
oarecare a libertății manifestate care atunci când respinge ce a făcut-o
posibilă devine un instrument pentru suferință, pentru rău asupra altor oameni.
Cultura obturează vederea prin atenția pe care o poate atrage asupra sa în
sine, fără temeiul său.
Omul care nu are cultură, copilul, poate
oricând să cunoască și să re-cunoască peroane. Adultul necultivat care nu și-a
uitat libertatea poate oricând să facă la fel. Adultul cultivat care și-a
uitat-o nu mai poată să facă nimic, e izolat, egocentric. Adultul cultivat care
nu și-a uitat libertatea sau a regăsit-o poate să fie de folos celor
egocentrici, căzuți, dar nu prin cultură, ci prin simplitate, firesc: cunosc în
tine oricine ai fi, orice ai fi făcut, ceea ce ești, cunosc doar privindu-te. A
fi de folos se poate numai prin deșertarea temporară de cultură, printr-o reală
dezbrăcare de ceea ce te ține înălțat în fața celorlalți, depărtat de ei,
inaccesibil, printr-o umilire pedagogică, printr-o suferință ca fundament al re-întemeierii capacității de a dărui după
ce ea s-a pierdut printr-o îngropare de viu într-o cunoaștere fără folos în
sine, deturnată, oarbă, mândră de ea însăși.
Imaginea 2 Copii cunoscând alt copil.
Mână de la mână: http://www.asociatiaprovita.org/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu