Față de rațiuni e doar aparent rațional să vorbim cu articol hotărât, să
spunem “rațiunea este...”, deși gramatica ne permite. Când o facem ne concentrăm
atenția prea mult, analitic, și pierdem întregul, sau poate că a fost pierdut
de la bun început.
O rațiune a vizitei papale din aceste zile este unificarea în duh la scara
întregului timp istoric. S-a văzut în fața altarului catedralei naționale depășirea
diversității culturale în genere păstrând-o așa cum este, o depășire de sus. Un
președinte protestant, un Papă și un Patriarh al unei biserici naționale,
individualitate, universalitate și expresie locală relativ autonomă a
universalității unite altfel decât prin dialog inter-cultural, unite în fapt.
Trei ipostaze la omenității unitare.
O altă rațiune a vizitei este această construcția unei alternative la
instituțiile seculare globale. Puterii de a gândi a omului idolatrizată i se
contrapune o alternativă creștină, a cărei energie vine din altă parte.
Inițiativa are două centre și crește concentric, recristalizând sub altă formă
instituțională ceea ce fusese cândva unitar, dar mereu supus căderii în ispita
politică și a mândriei de a gândi cu totul autonom. N-am să-i spun cu numele
deja consacrat, pentru că la noi e generator de dezbinare irațională, dar
drumul spre acest cadru instituțional există și e bine că există. Eforturile de
dezbinare din partea unui al treilea pretins centru sunt sortite eșecului, iar integrarea
sa se va face pe măsura învingerii răului din această țară prin efortul proprii
săi locuitori.
E limpede și rațiunea păstrării memoriei globale a răului, a felului cum a
acționat diavolul în istorie prin totalitarisme. Exodul masiv din țara noastră
și din alte țări nu ar fi avut loc fără acest experiment comunist, ne-am fi
dezvoltat organic în civilizația europeană. Rostul actualei diaspore uriașe va
fi fiind și să apropie, să co-responsabilizeze instituțiile creștine.
Vedem apoi rațiunea contracarării barbariei manipulărilor identitare
globale, a drumului spre disoluția relativistă. Mergem împreună așa cum suntem,
păstrând identitățile culturale civilizaționale, fără să le traumatizăm. Le
unim prin urcuș împreună, nu doar prin științe moderne. Cunoașterea științifică
rămâne pe versantul secular al armoniei pe care o căutăm, dar la dreapta ei
măsură, fără a-i denatura valoarea prin exces.
Simțim și rațiunea de a scoate la iveală realitatea cu privire la construcția
instituțională naționale, identitatea reală a poporului român și a statului
nostru. Învelișurile unei istorii fictive se usucă și cad, se relevă tot mai
clar miezul a ce s-a întâmplat cu adevărat. Rostul vizitei este și să ne ajute
să păstrăm memoria națională a răului făcut de înaintașii noștri, situația persoanelor,
trădările între frați, felul cum au gestionat presiunea diabolicului politic în
diferite momente istorice. Înțelegem și iertăm, mergem împreună mai departe,
iar pe acest teren se clădește un nou centru simbolic al unității naționale,
așezat chiar în capitală.
Vizita ne mai relevă barbaria manipulărilor identitare locale. Înțelegem
clar că acoperirea crucilor de acum o vreme a fost făcută pentru a submina
succesul acestei vizite papale, pentru a submina unitatea noastră în duh. Ce
deplorabil și ce naiv să crezi că ai putere asupra lucrării lui Dumnezeu în
lume, dar tipic diavolesc. Înțelegem și cine a dorit să facă asta, speculând remanențele
identitare culturale locale, traumatizatându-ne, divizând. Vizita ne-a urcat
peste aceste falii, a creat un pod solid, de neclintit, deși, firește, nu a
fost în acest scop, dar avut în mode evident acest rost, această rațiune.
Și iată-ne la rațiunile poate cele mai mici, dar nu mai puțin importante
devreme ce există, lucrarea politică actuală, la care am pus și noi umărul acum
o săptămână. Vedem nebunia gândului că o societate firească, sau fie și măcar o
familie, se poate întemeia pe corupție. Vedem căderea urii, dinții zdrobiți ai
dezbinării, prăbușirea prefăcătoriei, victoria înțelepciunii. Vedem statul de
drept intrând într-o lume în care nu are tradiție, dar care îl primește cu
brațele deschise pentru că îi respectă valorile cele mai înalte și nu se
transformă în idol. În lupta istorică a ontologiilor seculare cu cea creștină
vedem ridicarea mereu și mereu la izbândă a celei din urmă. Vedem slăbiciunea
pretențiilor de salvare seculară generală, dincolo de exerciții administrative
de politici publice, înțelegem și sprijinim ce e de folos, ne delimităm de ceea
ce nu este. Vedem utilitatea unei investiții, cea mai deja modalitate de a
evalua folosul unei fapte, dar necesară pentru a vorbi celor dominați încă de
gândirea în termeni de câștig.
Auzim și vedem autolimitarea și modestia liderilor, simțim respectul reciproc
și față de natură, respectul naturii față de oameni, uneori, dar și furia ei ca
semn, trăim compasiunea în fața suferinței unor oameni coexistând cu bucuria
altora. Știm că suntem doar la început de drum și intuim ce ne așteaptă dacă ne
vom abate, iar și iar, în mod iresponsabil. Știm că nu știm, în fond, mai
nimic.
Rațiunile se formează asemenea stropilor de ploaie, le primim, ni se dau.
Fiecare se mișcă în feluri proprii, separat și împreună la scări tot mai ample
și pot fi strivitoare. Rațiunile se văd de către fiecare mai mult sau mai
puțin, iar vederea lor e numai în comuniune, când orice vine este primit cu
pace. Rațiunile vor putea fi deslușite tot mai mult pe măsura trecerii timpului,
de către alți oameni. Sursa lor, rațiunea, nu poate fi epuizată de cuvinte
separate, de fraze și texte tot mai complicate, dar știm că a fost cândva
văzută și așteptăm să revină. O putem căuta și putem ști când ne apropiem de ea
prin semnul trimis de Cel care a trimis-o și pe ea cândva să fie văzută:
unitatea noastră în duh.
Rațiunea trebuie să fi fost ieri în Catedrala națională, așa cum este în
orice altar creștin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu