Eșecul politic al creștin-democrației la noi se datorează, între altele, și
echivalării ei cu conservatorismul creștin pro-occidental. Diferența esențială
dintre creștin-democrație și conservatorism este de accent asupra rolului
elitelor : pentru al doilea ele sunt esențiale stuctural, în timp ce
pentru primele elitele subzistă numai funcțional, ca roluri, fără o diferență
de natură între mase și elite.
Există o circulație puternică a elitelor în creștin-democrație și o
rigidizare socială în abordarea creștin conservatoare a societății. Altă
consecință a diferenței de accent este modul solidar de adresare politică în
creștin-democrație și stilul elitist de adresare în conservatorismul creștin,
cel puțin în cele românesc.
În spatele aceste diferențe de accent se află viziuni diferite asupra
rațiunii umane și asupra funcționării părții lumești a Bisericii.
Conservatorii tind să vadă rațiunea umană ca fiind capabilă de desprindere
de Dumnezeu, de autonomizare, și să fie terifiați de consecințele sociale ale
acestui fapt. Creștin-democrații cred, că strict vorbind, nu existā rațiune
umanā autonomā, de unde şi şansa realā a democrației liberale. Rațiunea care se
pretinde autonomă continuă să fie sub lucrarea Duhului proniator în toate
formele ei de manifestare prin însăși faptul că este creată, sau tehnic vorbind
(în limbaj hayekian) se află sub constrângerea unor reguli de nivel superior
celor conștientizate cu care operează.
Pentru conservatori funcționarea Bisericii în lume pune accent mai mult pe
rolul puterii episcopilor decât pentru creștin-democrați. Pentru conservatori
există societate-civilă creștină numai cu binecuvântarea ierarhilor, în timp ce
pentru creștin-democrați ea există liber ca manifestare a credincioșilor în
societate. Fără a exista o separare a mădularelor Bisericii, acestea sunt mult
mai libere social în manifestare la creștin-democrați decât la conservatori,
adecvarea sau inadecvarea judecându-se după roade.
Ar mai putea fi observat că între conservatorismul creștin pro-occidental
și conservatorismul creștin simfonic, pe linie rusă azi, diferența e mai mică
decât între ambele și creștin-democrație. Creștin-democrația e mult mai aproape
de liberalismul clasic, fiind un liberalism clasic cu agenți creștini și toate
consecințele de acțiune socială care decurg din valorile asumate.
În contextul ortodox creștin-democrația se poate dezvolta prin 1) clarificarea și asumarea acestei
diferențe, 2) dezvoltarea economică susținută până când oamenii care vor să
alimenteze circulația elitelor să o și poate face din punct de vedere material.
Nu ne putem aștepta ca instituția Bisericii să accepte dezvoltarea
mișcărilor creștin-democrate, pentru că acestea au potențialul să fie deturnate
de la misiunea lor strict socială spre inițiative centrifuge spiritual. Orice
inițiativă creștin-democrată viabilă va trebui să garanteze încadrarea
persoanelor care o compun în tradiția ortodoxă și, simultan, să respingă orice
pretenție de îndrumare politică a Bisericii, de orientare a votului, etc. Dacă
acest lucru nu va fi posibil, atunci e foarte sigur că e mai bine fără
creștin-democrație.
La fel de sigur e și oamenii care au convingeri creștin-democrate nu sunt
interesați și nu vor fi de conservatorism.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu