Nu locul ci modul

Nu locul ci modul

luni, 15 februarie 2021

Facem ce am fi putut face de la început. Dar am fi putut ?

 

Observăm în reluarea procesului firesc de educație o strategie adaptativă, distribuită spațial, care ar fi putut să fie adoptată de la începutul pandemiei. Ce ne-a împiedicat să facem asta ? Aceleași lucruri care ne împiedică să fim perfect raționali tot timpul și pentru care modelele economice și sociale care lucrează cu agenți raționali au numai valoare orientativă, cum ar fi dacă am fi așa, „raționali”.

 

Dacă există ceea ce se numește adaptare socială grupală, dacă această defazare temporală între ce am fi putut face de la început și facem după un an este naturală, ține de procese interne psiho-sociale care au propria lor scară de timp și nu puteau fi mai rapide, s-ar putea să avem o problemă cu felul cum conceptualizăm cunoașterea. În ce sens ? În sensul că numim cunoașterea cunoaștere prin prisma unei analitici a proceselor de producere a ei cu mintea proprie și social împreună cu mințile unor persoane avizate, care știu despre ce e vorba, făcând apel la noțiuni cum sunt cele de întemeiere, de verificare independentă, de obiectivitate. Cel mult facem apel la contextul producerii și introducem unele variable exogene în definirea cunoașterii, cum ar fi statututl social, interesele politice ale celor care produc cunoaștere. Ori cunoașterea are nevoie, din câte se pare, și de o validare practică în folosul ei social, adică de un context mult mai larg, dincolo de orice rețele sociale care o produc. Ca tradiție tindem să separăm această validare prin procese sociale independente, decuplate de producerea și întemeierea cunoașterii în sens foarte restrâns, sau numai restrâns, și să spunem că e vorba de utilizarea cunoașteri, eventual distorsionată. Această tradiție duce o falie epistemică între elite sau cvasi-elite și mase. Am fi putut să face ce trebuie de la început ? Da, vine răspunsul acestei linii de gândire, dacă elitele reale, deținătoare de cunoaștere, ar fi putut acționa. Au acționat unele care nu dețineau destulă cunoaștere și abia acum își recunosc eșecul și fac ce trebuiau să facă de la început. De ce nu dețineau destulă cunoaștere ? Fie pentru că nu a ajuns la ele, e o problemă de transfer, de asistare a deciziilor, fie pentru nu există încă, e o problemă de cercetare științiifcă, filosofică, etc.. Sau poate că dețineau, dar nu au vrut, au avut interese să facă altceva, etc, vine varianta pe linia conspiraționistă. Între epistocrație și conspiraționism este o relație de strânsă cooperare, există numai prin susținere reciprocă involuntară socială.

 

În realitate s-ar putea să avem o problemă de “cadre ale minții”, frame of minds, de presupoziții, să fim în primele câteva săptămâni de dezvoltare ale fătului civilizațional al omenirii, în care suntem mai degrabă direcționați de resurse culturale cheie la scară socială mare, decât să avem vreo influență asupra lor. E numai o ipoteză, dar una care smerește și obligă la mai multă atenție la pretențiile noastre științifice și filosofice. Nu e o ipoteză testabilă, e una cu valoare euristică: ce-ar fi să presupunem academic și politic că lumile cunoașterii și valorilor tradiției nu sunt atât de separate, de ortogonale, cum ne-am obișnuit o viață să credem, și anume prin implicare acestor resurse în procese organizaționale și sociale unice la scară mai mare decât cea a producției.

 

Unii ar spune că aceasta n-ar mai fi nici filosofie, nici știință. Dar stabilizarea instituțională a unor soluții despre ce este filosofie și ce este știință oferă o validare numai pentru o anumită perioadă de timp, au un statut de ipoteze sociale. Ele schimbă mediul social și s-ar putea ca la un anumit moment să nu mai fie adecvate. Să avem nevoie și de altceva pe lângă. Nu este exclus ca acest ceva pe lângă să nu se poată întâmpla prin factori interni comunităților, ci numai prin distrugere din exterior în timp de crize. Acesta e un aspect descriptiv, nu normativ. Transformarea lui într-un principiu normativ e limitată de absența cunoașterii detaliate, dincolo de observarea unor regularități generale.

 

Ce este rațional să facem în fața unui astfel de peisaj cognitiv, în care ideea însăși că poate exista o societate a cunoașterii în sens propriu apare ca supralicitată ? În primul rând să avem mai puțin așteptări cu privire la rezolvarea problemelor pe care le avem personal și grupal, unele nu pot fi rezolvate, întotdeauna vor fi unele care nu pot fi rezolvate. Cât e lumea vor exista oameni care au puterea direct sau din umbră și care mimează că rezolvă ceva ce nu pot rezolva ca să le fie lor și celor apropiați bine în sens material, fizic, coroborând predicțiile celui mai curat darwinism biologic. Dumnezeu a rânduit însă să nu fie nmai atât: în al doilea rând putem să rezolvăm ce este rezolvabil cu ce resurse culturale și de alte naturi avem la dispoziție, fără a fi captivi unor definiții, ne interesează rezolvarea, nu neapărat să știm de ce s-a putut rezolva folosind o anumită resursă culturală. Aici filosofia ar fi de folos să nu rigidizeze social prin definiții restrânse ceea ce numim cunoaștere, să comunice în licee toate perspectivele asupra acestei probleme teoretice. În al treilea rând nu ar fi tocmai rău să folosim cunoașterea științifică disponibilă prin mecanisme instituționale potrivite, care să nu reflecte excesiv interese sectoriale științifice grupale, de producție, orientate spre banii care merg spre oamenii de știință și spre statutul lor social. Aici s-ar putea încadra și rețelele puternic integrate europene de universități, de la care însă nu trebuie să avem așteptări excesive, sunt numai în al treilea rând una dintre soluții. În al patrulea rând, unde numai câțiva au resursele personale să înțeleagă despre ce e vorba, să producem cunoaștere științifică și în abordări deschise, pe lângă cele consacrate disciplinar, abordări care să pună la un loc filosofi și oameni de știință din diferite domenii pentru probleme fundamentale, aplicative și practice complexe.

 

Ultima cale nu e o utopie, am făcut-o deja unii cercetători cu colegi filosofi și oameni de știință din diferite domenii cu succes deja, după multe blocaje din partea intereselor disciplinare, cu mai puțini bani decât ar fi trebuit și puteau primi, fără un cadru de finanțare special și cu folos social. Dar acest text nu e despre asta, am menționat-o numai ca o notă de nesubsol. Acest text este pentru oameni inteligenți și avizați care dau impresia că se fac că nu pricep cum stau lucrurile și ce se întâmplă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu