Libertatea responsabilă este o libertate care ține seamă
de toate tipurile de realitate, prin cunoașterea cărora pot fi evaluate în cea
mai mare măsură efectele acțiunilor libere. Să numim convențional libertarianism
personalist (LP) o ideologie care are ca obiectiv maximizarea condițiilor
lumești pentru dezvoltarea în condiții de libertate responsabilă. În acest text
schițez o astfel de ideologie, iar în partea a doua formulez câteva critici
posibile și răspunsuri la ele.
Schița unui LP
Figura 1 prezintă obiectivul de organizare structurală
socială al LP, iar tabelul 1 poziția câtorva abordări alternative tipice în raport
cu LP.
Figura 1 Obiectivul structural
al LP este dezvoltarea spațiului social de antreprenoriat public și privat liber
prin co-evoluție cu entitățile sociale mai rigide (stat, instituții religioase,
grupuri sociale evoluate neplanificat) folosind resursele materiale și
culturale strategice asociate acestora într-un mod creativ alături de resurse
private. Săgețile continue semnifică flux de resurse și servicii cu timp lung
de viață, condiții de graniță pentru dezvoltare (eng. boundary conditions), dar
și o presiune permanentă pentru extindere socială. Săgețile punctate semnifică flux
de resurse și servicii cu timp mediu și mic de viață și feed-back pentru
controlul tendințelor de expansiune în dauna spațiului de libertate.
Tabelul 1 Abordări reducționiste
ale proceselor de dezvoltare personală (tipuri ideale obținute prin reducerea dimensionalității
și limitarea la un sub-spațiu de stare din cel
în care are loc dezvoltarea) și perspectiva LP.
LP conservă instituțiile statului, pe cele religioase și
tradițiile evoluate neproiectat (în particular identitățile grupale) ca resurse
pentru dezvoltarea persoanelor în planurile individual și comunitar într-un
spațiu de antreprenoriat public și privat neproiectat în detaliile lui și
independent decizional de deciziile luate de persoanele puternic asociate
identitar resurselor conservate, până la identificarea totală de ele. Acțiunea
de conservare nu împiedică evoluția resurselor de dezvoltare conservate prin mecanismele
lor specifice obiective. Spațiul antreprenorial furnizează resurse materiale și
ideatice inovative oricând apare o cerere și este motorul dezvoltării derivate
a entităților statale, religioase și tribale.
Entitățile sociale de scară mare nu au, din perspectiva LP,
un raport structural de autoritate cu spațiul de libertate responsabilă. Relațiile
sunt fundamentate pe o co-responsabilitate pentru viabilitatea ansamblului
social și pe servirea reciprocă. Persoanele angajate în diverse tipuri de
entități sociale au autoritate funcțională numai în domeniul de competență pe
care îl reprezintă, atâta vreme cât exercită rolurile respective.
Entitatea cu cea mai mare valoare socială, din
perspectiva LP, este persoana în toată complexitate ei, angajată în procese de
scări diferite și cu implicații directe sau indirecte la toate scările. Spațiul
social nerigidizat instituțional sau prin tradiții, tipare sociale vechi, este
spațiul predilect de manifestare a persoanei, celelalte entități având rolul social
de servire a spațiului libertății efective. La rândul lor, persoanele care
acționează în spațiul de libertate antreprenorială au datoria morală să susțină
perpetuarea proceselor de scară mare (instituționalizate sau nu). Această
datorie include pe cea de a avea inițiative din care se selectează mutațiile
care stimulează adaptarea proceselor de scară mare la realitate naturală și socială
externă societății și la mutațiile interne din zona mai dinamică antreprenorială.
O organizare politică de tip LP are reziliență mare la perturbări de diferite
scări și intensități și poate percepe și valorifica oportunități de dezvoltare
la toate scările. La apariția unor probleme de scară mare LP permite o
rigidizare temporară socială și o relaxare rapidă ulterioară rezolvării
problemei securitare pentru valorificare potențialului creativ al persoanelor.
Sus-ținerea personală a structurii policentrice din
figura 1 care asigură funcționarea spațiului de libertate responsabilă nu se
poate face numai prin acțiune socială și politică. Rugāciunea în ascuns și cea
publicā împreunā sunt ipostaze ale ființei unitare a rugāciunii, iar din ele
derivă prin analogie emnificațiile personale, comunitare și întreg statale ale
acțiunilor unei persoane ca ipostaze ale unui sens unitar, cu o ființā de
nedespārțit în planuri ontice. Nu ajutā sā spunem care ipostaze sunt mai
importante, ci sā le știm rolurile, sā ne rugām și sā acționām. Ipostazele în
ascuns și personale sunt cele care duc în mod direct la bine în lume,
îndeplinind condiția de a nu putea fi apropriate sau atribuite. Celelalte fac
posibile lucrul în ascuns, au un rol indirect și sunt deturnabile spre rāu prin
vizibilitatea lor. Deturnarea e de neevitat și se poate contrabalansa numai
prin ceva nevizibil, contra-acțiunea (inevitabil reduționistă) în vizibil accentueazā
clivajele.
Din perspectiva LP următoarele situații sunt disfuncționale (patologii
politice):
· Instrumentalizarea instituțiilor religioase și a statului pentru interese
grupale cvasi-tribale. “Baronate” politico-religioase.
· Infiltrarea instituțional-religioasă a statului. Viraje teocratice.
· Infiltrarea instituțiilor religioase de către stat. Secularisme mascate.
· Expansiunea statului peste zonele identităților grupale. Dizolvarea
deliberată a identităților grupale tradiționale.
· Expansiunea instituțiilor religioase în zonele identităților grupale.
Sincretisme pentru control social.
· Subminarea anarhică a instituțiilor statale și/sau a instituțiilor
religioase și/sau rețelelor sociale identitare.
· Expansiunea statală, instituțional religioasă și cvasi-tribală peste zona
de libertate personală responsabilă, a rețelelor sociale de acțiune în proiecte
temporare de interes comun prin antreprenoriat public și privat. Varietăți de
autoritarism.
Critici potențiale și răspunsuri
Critică: Există un risc de
cădere în sistem de gândire prin pretențiile integratoare, cu toate consecințele
de rigidizare a gândirii. Răspuns: Nu poate avea loc o astfel de rigidizare
dacă observăm că spațiul LP nu este descriptibil complet din două cauze:
·
Amestecul necesar de
discursiv și nediscursiv în dezvoltarea personală;
·
Complexitatea
foarte mare a proiectelor de dezvoltare personală, atât la scara unei persoane, cât și a unei comunități creative, datorită
marii diversități de resurse și servicii provenind din entitățile sociale de
scară mare și a posibilităților de organizare inovativă a lor. Această
complexitate cu dimamică structurală și funcțională mare nu poate fi descrisă
decât simplist datorită limitelor epistemice umane.
Ceea ce pare a fi în figura 1 un sistem e în realitate o
structură social deschisă prin însăși natura ei. Constrângerile structurale
sunt mai degrabă abstracte, modul în care se instanțiază fiind indefinit de
variabil.
Critică: Există riscul
decupării unei părți din modul de abordare pentru a justifica o patologie
politică sau alta. Răspuns: Formularea numai a unei schițe, fără
dezvoltări ample, face posibilă perceperea rapidă a întregului conținut ideatic.
Decuparea pentru utilizare în afara intențiilor formulate în text nu are șanse
să treacă neobservată, sau să pară legitimă.
Critică: Ancorarea acțiunii
personale în realități duhovnicești poate să fi descalificată ca misticism. Răspuns:
Zona libertății personale nu are nimic special epistemic, e similară structural
celei din teoriile psihologice ale minții după respingerea programului
behaviorist. Nimeni nu mai pune în discuția azi existența unui spațiu de
introspecție în care sunt observabile variabile și fenomene inaccesibile direct
unui observator extern minții respective. Spre deosebire de teoriile psihologice,
aici zona libertății personale responsabile nu este redusă biologic sau fizic.
Nici rolul ei numai de interfață între procese de internalizare și externalizare,
ci și de interfață cu procese teologice.
Abordările reducționiste ale persoanei sunt legitime ca
inițiative creative în spațiul de libertate personală, dar instrumentalizare
lor ideologică nu este în interesul libertății antreprenoriale susținute de LP.
Cel mai adeseaa, reducționismul de orice fel e interesat și pe bani mulți. Când
a dominat cel pseudoteologic puterea aparținea dumnealor și celelalte științe
erau la remorcā. În cel antropocentric comunist reducerea la procese
psiho-sociale a concentrat puterea în mâinile unor pseudo-filosofi și
sociologi/economiști, cu restul ridicând osanale materialist dialectice. Acum
au și vor mai departe puterea reducționiștii din științele naturii,
vieții-pāmântului cu aplicațiile inginerești. Toate sunt disfuncționale și se
legitimeazā în fața publicului prin delimitarea de celelalte. O datā ce ai acces
la o o sursă cu bani și status nu mai poți din roluri instituționale decât sā
aperi interesele breslei în dauna adevārului - acesta e reflexul
comportamental. În realitate poți și ai datoria sā o faci, ceea ce propune LP.
Critică: se face o ideologizare
excesivă a unei abordări care are mai degrabă intenții trans-ideologice, prin
alegerea termenilor cu sufixul -ism și -ist (libertarianism personalist). Răspuns:
Alegerea are rolul de a preveni prin conotațiile negative ale sufixelor rigidizarea
abordării. Decisive pentru LP sunt re-gândire și trăirea vie personală,
indiferent de scara de acțiune, a spațiului de libertate responsabilă. Aceasta
poate include și reformulare conceptuală a realităților creative trăite, sub
condițiile de menținere deschisă a produsului cultural respectiv, de păstrare a
constrângerii obiective a realității proceselor de diferite scări având
diferite roluri în viața socială, și de urmărire a obiectivului de dezvoltare cât
mai amplă a unui spațiu social pentru manifestarea creativă a libertății
responsabile.
Critici ale presupozițiilor.
Răspuns: Criticile existenței unei realități pot fi depășite prin
acceptarea unui timp obiectiv de viață al oricărei realități și printr-un
concept complex de timp în care timpul obiectiv e numai un tip. Criticile existenței
unor efecte obiective ale acțiunilor pot fi depășite printr-un concept complex
de cauzalitate, adaptat abordărilor din diversele domenii știițifice actuale
(de la deterministă, la stochastică, la nelinearități și bifurcații, la complementaritatea
epistemică a lor) și delimitarea rezonabilă a efectelor acțiunii de cele ale
altor variabile și ale contextelor acțiunii.
Concluzii
Ce avem de făcut din perspectiva LP este să promovăm o
unitate fluidă izvorâtă din interacțiuni directe personale cu mize de scări
intermediare între individual și statal. Nu ne interesează nici sistemul (organizarea
instituțiilor de stat), nici anti-sistemul, ci realitatea socială generată de
practici libere de facto. Persoanele angajate organizațional și/sau
identitar în procese macro (ale instituțiilor statului, sau instituționalizate
religios) au tendința naturală de a pune presiune pe spațiul de libertate
efectivă pentru a obține resursele și serviciile de care au nevoie, cu
fenomenul derivate de competiție pentru aproprierea acestui spațiu. Persoanele
care nu au ieșit din mentalitatea tribală a conformismelor și mimetismelor sociale
la rândul lor au tendința de eliminare ca pe un corp străin a spațiului de libertate
responsabilă, indiferent de opțiunile lor din perspectivă a instituțiilor de
stat și religioase. Pe de altă parte, toate entitățile sociale derivate din
aceste alegeri existențiale sunt inevitabile și folositoare prin resursele și
serviciile dependente de procese pe termen lung pe care le pun la dispoziție.
Soluția (trans)ideologică a LP este cunoașterea acestei realități complexe și
acțiunea pragmatică, adaptativă, pentru asigurarea unui spațiu liber cât mai
amplu de antreprenoriat public și privat.
Notă metodologică. Regularitățile
neinstituționalizate lente corespund regulilor informale la D. C. North, structura
de ansamblu formală nespecificată corespunde rolului formal nesubstanțial al
legilor la F. A. Hayek, unitatea ontologică și multiplicitatea ipostatică a sensului
acțiunilor personale corespund structurii formale din dogma Sfintei Treimi,
delimitarea spațiului de libertate responsabilă ca mediator al interacțiunilor
dintre procesele lente de scară mare sunt o aplicare a gândirii constituționale
de tip checks and balances. Idealul regândirii și trăirii vii este ce millean
al neurmării conformiste a ceea ce este adevărat, aplicabil și în cazul persoanei
care este Adevărul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu