Democrația constă în exprimarea în întreaga societate a potențialului
uman personal pe măsura talanților primiți (sau într-o abordare seculară a bagajului
genetic, capitalului social, cultural, natural) și a milei lui Dumnezeu (iar
într-o abordare seculară a simplului dar că trăim și a situațiilor impredictibile
care modifică masiv traseul de viață al fiecăruia prin procese neliniare, în
care un eveniment de durată scurtă are consecințe ample).
Într-o democrație cei cu orgine socială joasă pot să aibă
o ascensiune meritată, iar cei cu origine socială înaltă pot să fie așezați la
locul lor mai jos meritat când e cazul, fără ca asta să necesite violențe,
revoluții. Din perspectiva Fiului lui Dumnezeu nu e nicio diferență între
oameni, fiecare pornește de la zero, fără ca asta să însemne că nu duce după el
situația resurselor disponibile din mediul său, ori a mentalităților, însă
modul social de organizare, democratic, atenuează aceste diferențe. Prin investiții
private și publice într-o democrație nu mai suntem captivi social, dacă ne
naștem elite nu neapărat plecăm în veșnicie tot de acolo, iar dacă ne naștem în
cartiere rău famate nu vom sfârși pelerinajul lumesc unde ne-am născut.
Democrația e posibilă tocmai pentru că ascensiunea
socială nu este o miză absolută, ceea ce contează fiind ascensiunea și în
veșnicie, indiferent de unde suntem în lume. Te poți mântui indiferent de
statutul social, iar una din condiții este să nu neglijezi, să nu îngropi potențialul
tău lumesc și al altora, pe care trebuie să îi iubești ca pe tine însăți, adică
să nu le îngropi nici șansele lor pe cât depinde de tine.
Traseul lumesc al lui Hristos e un exemplu clar de
ascensiune democratică, iar confuzia celor din vremea lui între împărat ceresc
și împărat lumesc arată tocmai dificultatea acceptării democrației: ea subminează
mentalitatea că împăratul lumesc are vreo relevanță pentru mântuire, pentru
perpetuare veșnică a ființei în bucurie. Hristos putea să fie fără nicio
dificultate împărat lumesc, cum a și fost tratat la intrarea finală în Ierusalim,
dar ne-a dat lecția că aceasta o miză mică, nu neimportantă, însă supusă unor
scopuri mai înalte.
Una din căile de subminare a democrației și odată cu ea a
mântuirii este să uităm că ascensiunea socială e numai pentru servirea semenilor
în cele superioare, cât mai superioare indiferent dacă avem o viață religioasă
sau nu. Toată lumea înțelege ce sunt dragostea și nădejdea, într-o formă sau
alta, chiar dacă nu toți știu ce e credința ca să le înțeleagă deplin.
Democrația e posibilă datorită acestei situații, că toți care cred și nu cred
pot să aibă dragoste și speranță, pot să aibă ce e mai înalt decât credința,
pot să preguste din împărăția cerească la diferite măsuri. Toți.
O subminare a democrației vine și din atitudinea da a fi
fost aleși deja de Dumnezeu prin apartenența la Biserica Lui. Ori Hristos nu
ne-a spus personal că am fost aleși, ci că a venit pentru că cei care se
credeau aleși la vremea lor la fel cum ne credem noi acum nu mai făceau ce
trebuie. Pentru asta s-a adresat prin ucenicii Lui neamurilor, iar acum dacă ar
fi venit s-ar fi adresat celor care nu se numesc creștini. Ar alege dintre cei care ne numim creștini
niște oameni în mod democratic, de la oameni simpli la cărturari și i-ar face
apostoli. Dacă am ridica mâna “ia-mă pe mine, ba pe mine,
că sunt creștin sau creștină” nu ne-ar lua de apostoli, al lua pe cine vrea El,
cum vrea El. Așadar pentru a face voia Lui noi trebuie chiar să o facem și să
nu ne considerăm privilegiați prin vreo alegere cu privire la noi făcută cândva
pentru toți. Atunci n-am fi decât într-o elită a credinței care crede despre ea
că se poate perpetua numai prin asta mai departe, ca un fel de privilegiu și
i-am disprețui, ori cel puțin i-am privi cu superioritate, pe cei care nu știu
de Cuvântul Lui, ca și cum nu El decide, ci noi.
Democrația
poate subzista dacă vedem că fiecare poate avea un merit unde este, în lumea în
care s-a născut și în care crește spre ceva mai bun, care servește și sieși, și
aproapelui. Asta înseamnă să apreciem oamenii pentru ce sunt ei și fac ei, nu
pentru roluri și împărțiri în clase, în lume bună sau mai puțin bună, desi această
împărțire e și ea lăsată de Dumnezeu ca o orientare. Cine zice însă că e din lumea
bună deja dă un semn că nu va mai sta mult acolo, așa cum cine zice că e sfânt
e limpede că nu este. Nici Cel Sfânt nu a spus despre El asta, ci a lăsat pe Tatăl
Lui din ceruri să o facă. Apoi degeaba ne mai supărăm când “masele” se delimitează de buna noastră educație și valorile bune, pentru că noi suntem cei care
i-am smintit pe oameni îndreptându-i spre populism, spre iadul valorilor joase
împărtășite generalizat de toată lumea, spre împărăția minciunii. Ierusalimul
lumesc e crucea răstignirii, acolo e rolul cel mai sus în lume, pe cruce, iar
pentru oameni nici măcar acolo, ci la picioarele ei, pentru că singuri nu o
putem duce.
Lăsându-ne
libertatea și responsabilitatea Hristos ne-a lăsat democrația.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu