Nu locul ci modul

Nu locul ci modul

vineri, 19 aprilie 2024

Ce este greșit și ce este corect în comentariul Pr. Nicolae Tănase și reacțiile la el

 

Pentru a vede ce este greșit și ce este corect în relatări și reacții primul lucru e să înțelegem situația intervenției. Ca să o înțelegem în fondul ei punctul de plecare este cel al gândirii din perspectiva judecării păcatelor, conform textelor bisericești. Noțiunile sunt ușor accesibile în îndrumarele de spovedanie.

 

Un exemplu azi contraintuitiv prin prisma dreptului la avort este că un avort este un păcat atât pentru mamă, cât și pentru tată. Ideea din spate este că relația umană primează asupra autonomiei individului față de celălalt, natura însăși a umanității e relațională, de unde și importanța ontologică a familiei și apoi a instituției familiei. Un alt exemplu contraintuitiv în zilele de azi este că a te aranja, îngriji ca să fi atractiv sexual altei persoane, sau pur și simplu ca să te integrezi social și să te simți bine când toată lumea face asta deja ca un reflex, indiferent dacă ești bărbat sau femeie, este un păcat. Ideea din spate este că nu e necesară înfrumusețarea suplimentară pentru că oricum fiecare om este frumos așa cum este și poți găsi în el chipul creatorului sau Maicii Domnului. Toți oamenii din perspectivă ortodoxă sunt frumoși așa cum sunt, iar cine e curat sufletește vede asta.

 

Putem formula acum mai ușor de înțeles ce este corect în ce a spus Pr. Nicolae Tănase: că sunt situații de abuz sexual în care există o co-responsabilitate morală în sensul moralei ortodoxe. Ce este greșit în comentariu? Că situația morală religioasă ar trebui să aibă consecințe legale, ba chiar unele cantitativ exprimate, după modelul din pidalioane al îndepărtării de la împărtășanie un număr de luni.. Aceasta este o atitudine tipică de transfer al moralității din registrul relevanței pentru mântuire în cel al funcționării sociale și este o trăsătură culturală a modului de gândire ortodoxist.

 

Reacția presei este corectă în privința semnalării greșelii Pr. Nicolae Tănase și este greșită în modul de interpretare a ei, inducând cititorului ideea că frumusețea femeii este cea despre care spune Pr. Tănase că ar trebui pedepsită. Din păcate pentru limba română noi nu avem cuvinte diferite pentru frumusețe cum găsim în alte limbi, care să indice registrele lumesc și cel spiritual ale frumuseții. Noi vorbim despre produse de frumusețe, putând să însemne prin conotații orice fel de de frumusețe, nu despre ahava beuty products. Neavând, ar fi de dorit să fim nuanțați în exprimare ca să se înțeleagă mai clar la ce ne referim.

 

Reacția purtătorului de cuvânt al BOR este corectă în a nu pune paie pe foc și este greșită în a nu clarifica sau măcar indica problema relației dintre morală/cvasi-legislația creștină și legislația seculară, adică între responsabilitatea din interiorul Bisericii și cea legală în stat. Dar o astfel de clarificare și delimitare ar fi fost și greu de făcut când simbioza stat-biserică puternică este de fapt cea dorită. Greu de crezut că poți demantela mentalități ortodoxiste din societate când ce vrei tu este rezultatul ortodoxismului, un stat cu rol important și direct al religiei asupra politicilor publice.

 

Acțiunea sistemului” de subminare a mentalității ortodoxiste prin acest scandal de presă este corectă în contextul tensiunilor politice globale și din interiorul BOR și este grreșită prin oportunismul ei. Dacă era în serviciul cetățeanului s-ar fi manifestat de foarte multă vreme, strategic, și atunci nu ar mai fi fost nevoie de victime colaterale proiecte de binefaceri autentice.

 

Pe plan duhovnicesc însă toate au un rost. Culegem ce am semānat vânzând capitalul simbolic creștin statului capturat și firmelor corupte pentru bani. Exact ca în Evanghelie, toți trec pe lângā cel cāzut între tâlharii erorilor proprii și ale altora și dezbrācat ca sā deconteze public disputele despre dreptul la avort din spațiul european și occidental în general. Ne grābim jos la Ierihon unde sunt banii, proiectele parohiilor proprii, obiectivele și imaginea ASCOR, reziliența socialā, cultura înaltā, ce are și vrea fiecare. Undeva în cer Maria Egipteanca se roagā.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu