Nașterea lui Hristos în sufletul omului și învierea Lui
în inimă fiind permanente, ce este această separare a datei sărbătoririi între
oameni? Este transformarea permanenței în eveniment.
Evenimentul este mai întâi bucuria omului când sesizează
nașterea și învierea în sine. Bucuria personală apare ca ceva deosebit pe
fondul neatenției uzuale, a risipirii, a îndeletnicirii cu cele ale lumii în
care suntem. Pentru sprijinire reciprocă, de dorul acestei bucurii, sub
îndrumarea unor călăuzitori ne organizăm ca să avem o bucurie mai sigură, care
depinde mai puțin de slăbiciunile fiecăruia. Bucuria devine asociată unei zile
și unui proces, al postului pregătitor.
Evenimentul devine public, bucuria devine un obicei
social și o necuviință să nu o ai atunci când îi vine timpul lumesc.
Comunitățile oamenilor neștiind în lume multă vreme unele de altele această zi
ajunge să nu mai fie aceeași în diferite părți ale lumii. Timpul lumesc,
momentul prevăzut al bucuriei ajunge diferit. Apoi lumea se schimbă, aflăm cu
toții unii de alții și ni se pare ciudat, poate chiar o necuviință să ne
bucurăm în alt moment decât ar trebui.
Unirea în bucurie tot se face, dar se face în cele fără
de folos. Sărbătoarea se pierde în uitarea bucurie cerești și creșterea celei
lumești. Sărbătoarea se pierde în lăcomie, comerț cu de toate ale Paștelui
lumesc, la orice dată ar fi acest eveniment.
Nașterea lui Hristos în sufletul omului și învierea Lui
în inimă fiind permanente, nu pot fi o necuviință. Cel ce se bucură nu poate fi
un străin. Bucuria altora nu poate genera întristare, iar a noastră cum ar
putea? Nașterea lui Hristos în sufletul omului și învierea Lui în inimă fiind
permanente, foame de ceresc nu poate fi potolită cu mese lumești.
Privește-ți în ochi fratele care te fură, pe care l-ai
lăsat la vie și când ai venit ai aflat că te-a trădat și vândut. Și bucură-te
cu el.
Privește-ți în ochi fratele care te judecă și te
umilește, care te scuipă și te biciuiește, îți dă cu tunurile în mănăstiri, îți
risipește cu răutate munca, te ține în sărăcie. Și bucură-te cu el.
Privește-ți în ochi fratele care vrea să te ucidă
fiindu-i frică de pedeapsa cuvenită, care se sperie când Dumnezeu ascultă
rugăciunea psalmistului și nu poate înțelege ce este iertarea. Și bucură-te cu
el.
Privește-ți în ochi persoana pe care ai furat-o,
trădat-o, batjocorit-o cu faptele și tale, cerei iertare și bucurați-vă.
Dacă ar fi câte un Paște în fiecare zi a anului și tot nu
ar fi de ajuns. Paștele este al nostru al tuturor și îl dăm Lui, fiind dintru
ale Lui. Când nu îl mai dăruim și noi la rândul nostru cu dragoste, îl pierdem.
Paștele tău dă-l celuilalt, nu-l ține
pentru tine.
Nu e nevoie de vreo dată comună, e nevoie de foamea și
setea de trupul și sângele lui Hristos. Zosima acestui deșert poate veni
oricând.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu