În aceste text arăt unde se situează două contribuții
recente din peisajul cultural românesc (Cautis 2023 și Berlinski 2024) în
peisajul temei relației dintre știință și Biserică. În prima parte prezint
natura din punct de vedere metafizic a științei și Bisericii, iar în partea a
doua folosesc schema respectivă pentru a interpreta situarea celor două
contribuții.
Atât știința ca fenomen instituțional și cultural, cât și
Biserica, se dezvoltă în timpul istoric și reverberează în societate într-o
anumită perioadă, conținuturile lor în sens propriu fiind folosite în alte
scopuri pentru cele pentru care au fost create. În termeni filosofici știința
și Biserica (în privința părții ei lumești) sunt entități perdurante, nu
endurante (adică nu există ca întreg la un anumit moment de timp, sau într-o perioadă
de timp relativ scurtă, a observării lor de către un observator). Ca entități
perdurante au nevoie pentru înțelegere de o arheologie a existenței lor
permanentă.
Această situație ontologică a științei și Bisericii (în
privința părții ei lumești, pentru că implicând și veșnicia situația Bisericii
reală e mult mai complexă) are consecința asupra felului cum le putem defini. O
entitate edurantă se poate defini ușor în sens clasic, prin raportare la atribute
esențiale și accidentale. O entitate perdurantă se află în dezvoltare continuă
și nu poate fi definită clasic decât metodologic, la un moment dat, fiind
conștienți că peste o vreme definița s-ar putea să nu fie actuală. Pentru a
putea vorbi despre știință și Biserică avem nevoi de definiții clasice, pentru
că ele sunt ușor de înțeles în limbaj comun, dar nu putem folosi definițiile de
acum mult timp și acum fără a le verifica dacă mai corespund entităților care
ne interesează. În cazul Bisericii sunt stabile definițiile care angajează
veșnicia, dar nu vor fi cele în privința părții lumești. În cazul științei nu
poate fi stabilă pe termen foarte lung nicio definiție simplă, ușor de înțeles
în limbaj comun.
Există numeroase alte cazuri în care entități perdurante ridică
probleme similare, de exemplu cazul speciilor. Conceptul clasic de specie era unul
de tip endurant, iar definiția speciei putea fi gândită ca relevantă direct
pentru entitatea reală specie, după inovarea darwiniană conceptul de specie
este unul perdurant, de sistem biologică în evoluție naturală, iar definiția
clasică de tip taxonomic și-a pierdut statutul ontologic, devenind numai
metodologică. Nu ne putem lipsi de definirea speciilor pentru ale cerceta și
vorbi despre ele, dar știim că ele sunt mult mai complexe în realitatea lor
naturală, înțelegerea naturală și cea metodologică fiind complementare
epistemic.
Cunoașterea religioasă și științifică este folosită pe valoarea
lor intrinsecă și directă specifică explicită (mântuire, tehnologie) și la alte
scopuri umane. De exemplu pe baza lor în parte, ca întreg sau împreună se poate
dezvolta o cunoaștere de tip filosofic, sau pornind de la ele se poate crea o
imagine generală asupra lumii în toate aspectele ei, pentru a satisface nevoile
de coerență, sau se poate crea o anumită imagine aparent coerentă disponibilă
publicului larg care poate fi folosită politic. Putem separa în mare aceste utilizări
secundare în raport cu gradul de rigoare intelectuală în utilizări filosofice (rigoare
mare, costuri mari de elaborare și impact social mic datorită costurilor mari
de învățare) și ideologice (rigoare mică, dar mult mai ieftine în producție și
achiziție). Dacă aplicăm un decupaj tare între cele două extreme de rigoare și
costuri putem vorbi de o folosire pentru elite și una pentru mase, dar în
realitate aceasta nu e decât o soluție simplistă, necesară pentru explicare în
limbaj comun, între cele două extreme având de a face cu procese complexe de
producție și o situație culturală extrem de diversă a domeniului filosofic și
ideologic care necesită o cunoaștere aprofundată, așa cum necesită și cea domeniile
științei și Bisericii, care nu sunt nici filosofice, nici ideologice.
Revenind la situația științei și Bisericii să observăm că
pot apărea câteva tipuri de confuzii dacă nu există o înțelegere perdurantă a
lor și nu încercăm o delimitare cât mai clară a câmpurilor de cunoaștere (deși
limitele dintre ele sunt la graniță fără îndoială nu ca între obiecte fizice
macroscopice):
·
Generalizarea unei
definiții dintr-o anumită perioadă la toată entitatea istorică respectivă.
Aceasta se întâmplă în special datorită prestigiului mare al unor lucrări cu
caracter istoric.
·
Aplicarea unei
definiții dintr-o anumită perioadă pentru a înțelege fenomenele din altă
perioadă. Aceast se întâmplă mai ales dacă nu înțelegem natura evolutivă a
științei, dinamic în Biserică fiind mult mai mică.
·
Confundarea
disputelor ideologice derivate cu dispute între domeniile în sens propriu.
Aceasta se întâmplă mai ales când interesele noastre nu sunt de cunoaștere
științifică sau religioasă sau de mântuire și tehnologice, ci de impact social
și politic, eventual de impact economic al propriilor produse culturale în
sensul vânzării cărților/textelor.
·
Transferul unor
tensiuni directe sau indirecte (mediate filosofic și ideologic) dintr-o anumită
perioadă istorică în alta.
·
Combinații între confuziile
de mai sus.
În figura de mai jos avem situația celor două lucrări
amintite la începutul acestui text. Lucrarea Cautis (2023) tratează relația
dintre știință și religie la nivelul de dezvoltare relevant secolului XVII, iar
lucrarea Berlinksi (2023) se angajează în disputa ideologică derivată ateism-antiateism.
Deși în titlurile ambelor se face referire la știință, niciuna dintre ele nu se
referă la câmpul actual al științei, în starea sa din prima jumătate a începutului
secolului XXI, ceea ce poate induce unui cititor neavizat, de exemplu
studentelor și studenților în științe și teologie aflați la început de drum
intelectual, una dintre confuziile de mai sus. De aceea, este important să
contextualizăm contribuțiile respective și, în general, orice contribuție la
dezvoltarea acestor domenii foarte complexe aflate în strânsă relație
filosofică și ideologică.
Literatura este atât de bogată în domeniu, încât o metodă de așezare rapidă a contribuțiilor pe o hartă a domeniului poate fi utilă pentru a ști ce ne interesează să citim, în funcție de preocupările fiecăruia. Am furnizat în acest mic text o astfel de metodă.
Dezvoltarea pe scară mai largă și
la un nivel de complexitate mai mare a
abordărilor de acest fel ține de istoria ideilor și evoluția culturală și poate
fi o prioritate în cercetarea umanistă interdisciplinară, în colaborare cu
domenii din științe sociale și alte ramuri al căror impact și a căror relație cu Biserica ne poate interesa acut prin prisma consecințelor sociale și
politice. Războiul din apropierea noastră are și o dimensiune culturală, de
utilizare ideologică a științei și Bisericii. Responsabilitatea autorilor și a
cititorilor nu trebuie subestimată în a facilita apariția unor astfel de
cataclisme.
Bibliografie
·
Cautis Dan, 2023, The
philosophical and theological roots of modern science, Ed. Arhiepiscopiei Romano-Catolice,
București
·
Berlinski David,
2023, Diavolul și amăgirile sale, Ateismul și pretențiile sale științifice, Ed.
Ratio et Revelatio, Oradea
Felicitări pentru articol!
RăspundețiȘtergere