În acest articol îmi propun să
caracterizez relația dintre ecologism și ecologie și să caracterizez principial
câteva forme publice ale
ecologismului.
Ecologismul este o modalitate
seculară de raportare la frumos şi bine. Valorile prioritare pe agenda
ecologistului autentic sunt frumuseţea naturii şi binele acesteia. Prin
raportarea la frumos ecologismul lasă deschisă posibilitatea revelării
sacrului, prin mijlocirea naturii, trăirii lui într-o modalitate
neinstituţionalizată. Prin promovarera binelui naturii ecologismul susţine
cunoaşterea ei, inclusiv ştiinţifică, pentru că nu poţi face bine fără să
cunoşti. Nu este nimic rău cu ecologismul prin prisma valorilor fundamentale pe
care le promovează. Ecologiştii sunt din specia celor pentru care nu este
lipsit de sens să spună că „iubesc natura”, doar o parte a ei („iubesc
munţii”), sau o iubesc cu tot cu oamenii şi cultura asociate unei părţi a ei
(„iubesc ţara”).
Dar, deşi criteriul de
identitate al ecologismului este unul valoric şi ecologismul este esenţialmente
privat, presupoziţiile şi asumările etice care îl însoţesc pot antrena sau nu o
angajare publică, un ecologism public. În aceste împrejurări opţiunea
existenţială poate deveni tolerabilă, sau nu, în funcţie de consecinţele sale
pentru ceilalţi. Dacă ecologistul privat are presupoziţii care îl împing către
dorinţa de a impune tuturor propriile sale opţiuni de viaţă, atunci va fi şi un
ecologist public fundamentalist ale cărui luări de poziţie vor genera
contrareacţii justificate. Dacă presupoziţiile sale vor duce la consecinţe mai
puţin excesive, va fi un ecologist public rezonabil, care îşi apără interesele
de grup în limitele jocului politic acceptabil şi care nu pote genera decât
contrareacţii nejustificate, politicianiste. Relaţia dintre ecologismul public
rezonabil şi cel fundamentalist este asemănătoare relaţiei dintre ideologia
socialistă şi cea comunistă. În timp ce comunismul nu are un loc legitim pe
piaţa politică, pentru că o anulează ca piaţă, socialismul îl are.
O analiză completă a formelor
publice ale ecologismului ar presupune o analiză a presupoziţiilor adoptate, a
tipului de etică practicat şi a cuplajelor inter-ideologice. Între cele trei
elemente menţionate există numeroase şi subtile relaţii. Nu îmi pot propune aşa
ceva aici, dar voi ilustra situaţia cu o incursiune în disputa dintre
ecocentrism şi antropocentrism în etica mediului, una dintre dimensiunile cele
mai importante ale ecologismului.
Etica mediului este construită
în mod explicit pentru depăşirea crizei de mediu actuale; nu este o etică
apărută organic, ca o formă de viaţă, cel puţin în civilizaţia occidentală.
Conceptul cheie este cel de valoare intrinsecă ; el este aplicat fie unor
entităţi individuale (animale, oameni) fie unor întregi (ecosisteme, societăţi)
în diferite variante, după care se deduc consecinţe morale cu privire la
atitudinea faţă de animale/ecosisteme, fie care resurse (instrumental, în care
caz avem de a face cu un antropocentrism), fie ca având valoare intrinsecă (în care
caz avem de a face cu un ecocentrism). Majoritatea argumentelor contra
ecocentrismului sunt prin consecinţele teoretice ale presupoziţiilor eticii
mediului. De exemplu, dacă omul face parte din natură şi natura ca întreg e un
bun, atunci sunt bune atât durerea cât şi moartea. Alte argumente pot veni
pornind de la consecinţele instituţionale ale eticii mediului în unele variante
ale ei. De
exemplu, unii autori cu presupoziţii holiste (acceptând valoarea intrinsecă a
naturii şi prioritatea ei ontologică în faţa omului) afirmă că doar puţini (o
elită) sunt cei care ar fi conştienţi de soluţia rezolvării problemelor de
mediu şi oferă şi soluţii practice pentru implementarea sistemelor sociale
ecocentrate: “the army might give additional support to the project {de
instalare a eco-socialismului}, but would not be decisive”, “it must begin with
a change in values”, “the alternatives are: either eco-socialism or barbarism”
(1). Alţi autori, de data aceasta cu presupoziţii individuliste, găsesc soluţia
protejăriii mediului la polul opus celui etatist, şi anume prin desfiiinţarea
statelor. Un argument suplimentar împotriva eticii mediului
ecocentrată este creştinismul, care este antropocentric. Promovarea
ecocentrismului pare să afecteze identitatea popoarelor pentru care
creştinismul are un rol important în menţinerea identităţii naţionale. Dacă
identitatea naţională este o valoare, atunci ecocentrismul pare a fi
inacceptabil. Se pare că atât etica mediului antropocentrică (pentru promovarea
intereselor generaţiilor viitoare) cât şi cea ecocentrică sunt produse
economice (în acest sens naturale) în vederea satisfacerii preferinţei de a
face bine oamenilor a celor care au produs etica mediului şi a celor care sunt
consumatorii acestui produs economic (pe care îl utilizează pentru a induce
asumarea unor opinii în vederea inflenţării comportamentului). Formele acestor
etici sunt foarte diverse în funcţie de materia primă culturală folosită în
construcţie la nivel de presupoziţii.
Valoarea naturii din punct de
vedere politic acceptat, inclusiv la nivelul ONU, este una relaţională, nu
intrinsecă, pentru că valoarea relaţională, antropocentrică, este de interes
inclusiv pentru cei care, deşi nu iubesc natura, o folosesc. Dacă obţinerea bazei
de cunoştinţe ştiinţifice necesare pentru această gestionare este job-ul
ecologiei, promovarea ei politică poate fi făcută în mod legitim şi de
ecologişti, pentru care natura are o valoare intrinsecă, atâta vreme cât ţin
seama de faptul că agenda publică nu se reduce la conservarea naturii. Cel mai
rezonabil ecologism, dacă o astfel de formulare are vreun sens, va fi un
ecologism care să aibă o infrastructură conceptuală ontologico-etică aflată în
armonie cu valorile societăţii deschise. Probabil un ecologism privat
multinivelar, recunoscând structurarea naturii şi societăţii, dar conservând
autonomia ontologică a fiecărui nivel, un ecologism pentru care statul
furnizează servicii publice, unele dintre ele fiind de mediu, atunci când
rezolvărea problemelor de interes ecologist nu se poate face la nivel privat.
Chestiunea prioritizării
diferitelor obiective publice, de conservare a naturii, sociale sau economice,
se rezolvă la nivel local şi regional printr-o zonare managerială inter- sau
intra-organizaţională. Vor exista zone în care obiectivele de conservare sunt
pe primul loc în agendă, cu diferite grade de stricteţe, şi zone în care
obiectivele economice sau sociale sunt pe primul loc, obiectivul de conservare
acţionând în aceste cazuri doar ca o constrângere asupra primelor. Managementul
capitalului natural se referă la toate aceste situaţii şi are ca subtip
managementul diversităţii biologice, care se referă doar la situaţiile în care
obiectivul prioritar este conservarea . Ce interesează la nivelul ONU este
managementul capitalului natural. O situaţie particulară o reprezintă
managementul capitalui natural de nivel global: aici nu se mai poate face o
zonare, pentru că entitatea care ne interesează este unică, iar serviciile,
climatice de exemplu, depind de funcţionalitatea ei integrală. Nu cunoaştem
care este soluţia instituţională pentru rezolvarea problemelor dependente de
funcţionarea sistemului global , uneori nici măcar a celor de nivel regional,
şi atunci rămâne loc suficient pentru lupta politică acerbă între grupurile cu
preferinţe diferite.
Este adevărat că maximizarea
ofertei de resurse şi servicii naturale, inclusiv a serviciilor climatice, este
un scop public oarecum altruist, pentru că nu lucrează conform principiului
“după mine potopul”. Totuşi el este un scop legitim. Atingerea acestui scop
presupune politici aflate în conflict cu unele interese private şi care sunt
într-o bună măsură deturnate către agendele personale ale celor care îl
promovează, după cum demonstrează în mod convingător argumentele
antiecologiste. Totuşi problem nu este una a scopului, ci a calităţii
persoanelor publice şi a contextelor culturale în care ele acţionează.
În concluzie, ca orice opţiune
valorică existenţială, ecologismul nu poate fi decât fundamental, pentru propria
persoană, dar nu neapărat fundamentalist, cu pretenţii de a fi asumat de către
toate persoanele. În particular 1) ecologismul poate fi şi de dreapta, dacă
este asumat în context creştin şi 2) poate exista şi există ecologism
rezonabil, supus însă continuu unei presiuni deturnare fundamentalistă sau
politicianistă.
Ceea ce trebuie criticat sunt
formele fundamentaliste ale ecologismului, al căror reprezentanţi de top sunt
ecologismul holist de stânga şi ecologismul anarhist. Ponderarea raţională a exceselor
ecologiste o pot face mai degrabă ecologiştii, şi anume cei rezonabili, nu
antiecologiştii, al căror discurs nu poate fi decât neconvingător.
Antiecologiştilor le va rămâne un rol important în lupta ideologică împotriva
ecologiştilor, dar aceasta e o problema privată a lor, nu una de interes
general. Cât despre lupta contra deturnărilor politicianiste, aceasta trebuie
pusă cu atenţie în context pentru a nu periclita rezolvare problemelor publice
reale de mediu. Altfel riscăm să aruncăm copilul o dată cu apa murdară.
_____
Notă : articolul
este o formă scurtă a variantei complete publicate în revista Sfera Politicii
în 2007 disponibilă aici : http://www.sferapoliticii.ro/sfera/pdf/Sfera_126-127.pdf . Sursa (1) citată în text poate fi găsită la adresa
indicată. Am
eliminat din textul original notele tehnice și partea care era perisabilă
temporal. La vremea respectivă articolul era o reacție la critici exagerate,
după părerea mea, aduse ecologismului. Am reluat textul deoarece cred că ideile
de fond merită aduse în atenția publicului larg instruit.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu