Nu locul ci modul

Nu locul ci modul

luni, 17 februarie 2014

Vizita bătrânei doamne : între destrăbălare, responsabilitate și spiritualitate


Atunci când pornești la drum, și mereu pe acest drum, dacă ești dăruit cu inteligență, îți construiești un model de înțelegere a lumii. Rolul lui este atât de a te descurca în lume, cât și de a te ajuta să o schimbi. Acest model va fi mereu distorsionat.

Dacă ești adolescent și viața ți-a fost construită predominant din lecturi vine și vremea constatărilor empirice care să îți valideze sau te împingă la recalibrarea modelului. Spiritualitatea ne poate fi în școala asta laicizată evident gândire, care ni se poate părea la început că nu are nimic de a face cu dogma. Doar că ea poate fi în realitate și gândire nediscursivă, pentru care dogma bine aleasă este un instrument de folos. Absența preocupărilor spirituale din școli chiar și cum le vedem noi ateist sau agnostic, adică de gândire serioasă și creație, ne poate surprinde doar pentru că nu am înțeles că raționalismul nu poate crea spiritualitate decât la remorca unei credințe aparent iraționale. Lucrurile importante din viață nu se pot explica, that's the point. Putem vorbi însă despre ele, din preocupare altruistă pentru alte persoane. Unde preocupare de felul acesta nu e, nimic nu e, în sensul că ceea ce rămâne a fi are un soi degradat de ființă, care nu merită trăit. De la un moment dat nici măcar pentru cei care au ales să trăiască așa.

Pentru situația celor care aleg să trăiască așa, fără preocupare pentru alte persoane, să ne uităm puțin la spectacolul pe o piesă de Dürrenmatt, Vizita bătrânei doamne, la Național. Un om care a trădat și batjocorit o femeie când avea vreo 18 ani este pedepsit de aceasta după ce a devenit miliardară, peste încă vreo 30 de ani. Cetățeana respectivă oferă concitadinilor omului un miliard de dolari cu condiția să îl ucidă cineva pe om, iar aceștia o fac în numele interesului public.

Interpretare. Produsul sistemului, un ticălos, este ucis de sistem într-un management adaptativ la noile realități de viață. Piesa este de așa natură construită încât pune accent pe păcătoșenia oamenilor respectiv, pe metehnele lor degradante: lăcomie, beție, curvie, fățărnicie. Un nivel suplimentar de lectură se adaugă prin faptul că Dürrenmatt, în programul spectacolului, declară că scrie doar pentru bani, pentru el, și că, firește, și-a înșelat de n ori soția. Ce se poate face cu un astfel de cinism? Se poate face ceea ce avem în sufletul nostru :
·         de la aplauze pentru distracția percepută ca girată artistic de Maia Morgenstern,
·         la interpretarea politică bine susținută regizoral, că în fond e o imagine a societății românești (parțială aș zice, excluzând pe cei 10% care merg la biserică și pe cei încă vreo 20% care își asumă decența pe cont propriu sau pentru că vor să fie ca cei pe care și-i iau ca model dilematic),
·         la a considera că actorilor le place ceea ce prezintă în rolurile lor, că se veselesc pe bune, că deci este o destrăbălare generalizată concepută malefic de diabolicul Dürrenmatt, și atunci nici măcar nu aplaudăm la final și reproșăm habotnic celui care ne-a luat bilet că una și că alta,
·         la a sesiza că ce spune Dürrenmatt în presă e o strategie de marketing prin care aduce la un astfel de spectacol cutremurător și vicioșii cinici, ca să le pună o oglindă în față, cum probabil a considerat și Teatrul Național,
·         sau la a înțelege că lucrarea diavolului, atâta câtă este, destrăbălarea însăși ca spectacol al ei, e deturnabilă pentru progres spiritual, e lecție în sufletul oricui. În sală se râdea, dar la ieșire nu prea.

Revenind la cultură și spiritualitate românească, școala românească este în mare o școală a destrăbălării românești. Ne vindem pentru avantaje materiale sau care ne gâdilă orgoliul și ucidem nu doar pe cei vinovați, ci destinele a generații de copii. Afirmația se verifică prin realitatea socială românească, un produs al educației. Sărăcia reală a celor ahtiați după valori materiale și status nu fac decât să accentueze mizeria peisajului uman. Să nu ne lăsăm păcăliți de eventuala eleganță. Într-o societate de felul acesta impostorul și impostoarea sunt întotdeauna eleganți. Ei fură suficient ca să aibă resursele să strălucească. Fiind cei mai curați pe afară, ei și merită luminile rampei. Dacă e ministru, neapărat are pictoriale. Dacă e Profesor sau Profesoară, va fi un model de ținută. E un fel de recuperare în folosul comunității prin stil. Perversitatea e în caracterul aparent serios al multora dintre cei care pretind că ne conduc la diferite niveluri în instituțiile publice și stat, nu în spectacolele care ne arată pe față nițel frivol cum stau lucrurile (ca să nu devenim nici prea serioși, că ar fi de prost gust ?...).

Înclin să cred că spectacolele sunt mai degrabă de folos, ne dezgustă de imaginea noastră în ipostaza de lacomi și concupiscenți, ipocriți și răzbunători, ne ajută să nu participăm la crima de grup a sistemului, ori ne ajută să depășim naivități adolescentine sau caracteriale. Naivele sau naivii, credincioși sau nu, sunt victime sigure, doar șansa sau Dumnezeu, după schema conceptuală a fiecăruia, îi poate salva. Și o și face. Dar e o prostie să ne bazăm pe baftă sau intervenția Sa în mersul lucrurilor. Deci să punem și noi umărul, să nu fim idioți (în sens etimologic). Așa cum autorul, regizorul și actorii au pus umărul cu brio.

A nu participa la crimă nu este suficient.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu