(pe contributors aici: http://www.contributors.ro/cultura/despre-dreptatea-sociala-intr-o-societate-policentrica )
După evoluțiile din Ucraina care au dus pe plan local la spargerea
precipitată a USL șansele ca România să urmeze agenda pro-estică a cleptocraților
PSD și PC sunt nule. În pofida manevrelor unor cârtițe ca Tăriceanu (opozant al
menținerii trupelor române în Afganistan și semnatar al unei strategii
naționale de dezvoltare durabilă top-down, etatistă, în calitate de
prim-ministru) o majoritate politică filorusă nu se va mai constitui, contextul
global fiind în mod clar nefavorabil. Rămânerea temporară la putere a formațiunii
cu agenda reală anti-occidentală, împotriva statului de drept, are loc doar în
virtutea inerției. Bazinul electoral al acestor formațiuni nu se mai poate
lărgi în noile condiții, oricât de eficientă ar fi munca de spălare pe creier
în mod profesionist a oamenilor de către agențiile de propagandă
anti-occidentală gen Antena 3. Adversarul, oamenii care valorizează libertatea
și corectitudinea, nu mai poate fi distrus.
Se vedea asta bine și din presă. Adevărul e că analiștii din România s-au
cam băgat la cutie, câți or fi independenți, mirosul războiului le-a băgat
frica în oase și preferă să fie prudenți, eventual dau drumul la mari acțiuni
de susținere a simbolurilor naționale corupte gen Gică Popescu. Da, se joacă la
intimidare, iar cine are opinii ferme este atacat sau se încearcă discreditarea
dacă nu se potolește. Se încurajează lașitatea față de ursul de la răsărit. Comportament
tipic de comuniști. În astfel de zile se vede cine are vocație de slugă și cine
este demn în presă. Cred că peste un an se va putea face o lucrare de licență
interesantă cu analiza pozițiilor din presa românească în perioada
conflictului. Pare stupefiant pentru mulți că prorușii din România nu mai au
nici un viitor. Ghinion de neșansă, ce să facem… Să ponteze, vorba d-lui Antonescu, niște
invocații la Antena 3, la Gâdea, niște mantre ceva, poate se rezolvă situația
de disconfort. Desigur, după război se vor arăta foarte mulți viteji și cohorte
întregi de înțelepți, ba vor fi scoase și numeroase texte de la sertar, masele
de oportuniști își vor ridica plini de noblețe pantalonii din vine și vor
susține cauza societății democratice în România. Sunt așteptați cu drag și iertați
de pe acum.
În acest context, se poate afirma că există un potențial de dezvoltare a
unei stângi compatibile cu statul de drept, similare pertidului democrat din
SUA, o formațiune care se crească pe măsură ce PSD va scădea în următorul
deceniu. O astfel de stângă va trebui să se configureze doctrinar către niște
abordări compatibile cu un stat democratic autentic, cu o societate civilă
puternică, să abandoneze definitiv reflexele holiste comuniste, ideea de
partid-stat. Rostul acestui articol este de a aduce în atenția publică o eventuală
cale de a ieși din barbaria pesedismului actual.
John Rawls este un filosof american care a teoretizat posibilitatea
dreptății sociale în cadrul unui stat pe care azi l-am numi policentric. Caracteristic
societății policentrice, către care România a intrat pe un drum ireversibil
odată cu agresiunea Rusiei asupra Ucrainei, este că nu există monopol asupra
puterii, ceea ce facilitează creativitatea ca factor decisiv al adaptabilității,
al rezistenței la perturbări. "In specifying the concept of polycentricity,
the issue of power, more specifically its use and its monopoly, is a major
element. [...] In a polycentric system no one has an ultimate monopoly over the
legitimate use of force. The "rulers" are constrained by a system of
rules whose ideal expression is the "rule
of law". The factors creating and maintaining the system of rules may
be wide-ranging, from cultural to a balance of power, from power barganing and
(self-)interest to norms and moral codes." (1). "While all
institutions are subject to takeover by opportunistic individuals and to the
potential for perverse dynamics, a system that has multiple centers of power at
differing scales provides more opportunity for citizens and their officials to
innovate and to intervene so as to correct maldistributions of authority and
outcomes. Thus, polycentric systems are more likely than monocentric systems to
provide incentives leading to self-organized, self-corrective institutional
change.” (2).
Spre deosebire de “social-democrații” români de azi care în mod evident
doar se folosesc de speranța multor oameni în justiție socială pentru a obține și
menține avantaje nelegitime pentru ei și familiile lor într-un sistem în care
mențin monopolul puterii prin corupție, iar descentralizarea îi interesează
doar ca modalitate de a menține stabilitatea unor mici dictaturi sau oligarhii
locale (baronatele), oameni ca John Rawls par a fi niște altruiști autentici
care caută soluții instituționale compatibile cu democrația pentru a-și realiza
public preferințele. Strategic această direcție ar trebui să fie dezvoltată și
în România, pentru că ea ar putea atrage intelectualii cu convingeri de stânga
din bazinul de atracție al PSD delegitimându-l astfel și în fața electoratului
său captiv.
În prima parte a acestui text (3) voi enunța principiul diferenței,
instrumentul conceptual public pentru satisfacerea altruismului personal la
John Rawls, și voi prezenta succint consecințele sale politice teoretice. În
partea a doua voi încerca să evaluez consecințele politice ale principiului
diferenței în caz de aplicare într-o societate reală, pornind de la o seamă de
presupoziții care stau la baza adoptării și formulării sale. În final voi
sugera o soluție alternativă neholistă la preferința de satisfacere a
altruismului personal. Textul rawlsian de la care pornesc, “O teorie a
dreptății” (TD), este disponibil și on-line (4).
Principiul diferenței și consecințele sale
politice în viziunea lui Rawls
Formularea cea mai completă a principiului diferenței (PD) este următoarea
(5): inegalitățile economice și sociale trebuie aranjate în așa fel încât să
fie în beneficiul cel mai mare al celui mai puțin avantajat, în condițiile
respectării principiului economiilor drepte. PD este subordonat lexical primului
principiu al dreptății, care guvernează libertățile de bază, și de asemenea
celei de a doua părți a celui de al doilea principiu al dreptății, care
garantează egalitatea echitabilă a oportunităților.
Dacă în “O teorie a dreptății” se pote vorbi de implicații politice ale PD,
în “Liberalismul politic” PD apare de la bun început ca parte a unei concepții
politice asupra dreptății. Argumentul prezentat de Rawls este următorul: dacă
dreptatea este un atribut al instituțiilor, iar filosofia politică trebuie să
identifice familia de instituții potrivite pentru a asigura îndeplinirea
scopurilor comune, atunci este necesară o concepție politică asupra dreptății,
care trebuie să fie, după reflexia necesară, corespunzătoare convingerilor
noastre la toate nivelurile de generalitate, adică să corespundă cu echilibrul
reflexiv (6). Dincolo de această schimbare, concepția egalitaristă a dreptății,
și implicit semnificația PD, rămân neschimbate (7).
Secțiunea 43 din “O teorie a dreptății” descrie principalele consecințe
politice în viziunea lui Rawls. Consecințele politice sunt asociate alegerii
sistemului social. Acesta trebuie ales astfel încât distribuția rezultată să
fie dreaptă. Pentru atingerea acestui scop este necesar ca procesele sociale și
economice să se desfășoare într-un mediu de instituții legale și politice
adecvate. În stabilirea instituțiilor de bază guvernul poate avea mai multe
ramuri, dintre care unele sunt direct relevante pentru aplicarea principiului
diferenței. Astfel, ramura de transfer garantează minimul social independent de
contingențele asociate funcționării pieței; se afirmă explicit că minimul
social este cerut de PD (8). De asemenea, direct relevantă pentru principiul
diferenței este partea a doua a ramurii distributive, care asigură prin taxe
resursele necesare dreptății, inclusiv cele necesare pentru aplicare PD.
Proiectarea tuturor ramurilor guvernului se face de către legiuitori. Toate
ramurile, exceptând ramura de schimb, trebuie proiectate de către legiuitori
doar pe baza unor informații generale, similare celor disponibile în spatele
unui văl de ignoranță, astfel încât interesele lor și ale cetățenilor pe care
îi reprezintă să nu fie luate în considerare (9).
Consecințe ale PD în caz de aplicare într-o
societate reală
Problema pe care vreau să o abordez mai întâi este în ce măsura în
condițiile operaționalizării principiului diferenței, se poate face o
distincție între structura de bază a societății (structura instituțională
legală) și rețeaua completă de practici sociale.
Un prim aspect este legat de caracterul public. O caracteristică importantă
a regulilor din structura de bază a societății este faptul că sunt publice. Dar
caracterul public al regulilor, în sensul rawlsian de cunoaștere comună a
aplicabilității generale, a cerințelor specifice și, mai ales, a măsurii în
care indivizii se conformează acestor cerințe, este mai degrabă o chestiune de
grad, după cum o analiză a oricărui sistem legal în vigoare o poate arăta. Prin
urmare vor exista o serie de reguli mai puțin publice decât altele. Acele
instituții care au un caracter mai puțin public (cum este instituția familiei,
a firmelor private) rămân totuși totuși parte a structurii de bază a
societății. Aceasta deschide calea către considerarea și a ce nu este public
drept parte a structurii de bază a societății.
Alt aspect este legat de bunurile publice. Faptul că venitul și bunăstarea
sunt bunuri sociale primare distribuite de structura de bază a societății este
extrem de discutabil. Se poate considera cel mult că sunt distribuite de
structura generală a societății. Dar aceasta ar însemna la limită că sunt
distribuite de relațiile directe dintre indivizi, iar nu de instituțiile
publice, sau, pentru a evita dificultatea, că toate instituțiile sociale sunt
publice. Aceasta conduce către holism și paternalism. Negarea de către Rawls a
faptului că tratează societatea ca pe un întreg organic cu o viața distinctă de
cea a membrilor săi (TD p264) apare în acest context ca simplu artificiu
retoric. Bunurile publice sunt rezultatul cooperării. O presupoziție importantă
la Rawls este că tot ce este produs în societate este produs prin cooperarea
tuturor. Cooperare apare aici în sens de relație simultană între toți membrii
societății, contract comun; ori, de fapt, există o multitudine de contracte
pentru o multitudine de scopuri, între care doar unele sunt comune pe ansamblul
social. Inegalitățile sunt rezultatul tuturor acestor contracte. Inegalitățile
apar deoarece contractele reglementează schimburi, iar schimburile nu pot fi
nici egale, nici echitabile. Că venitul și bunăstarea sunt influențate de
structura de bază a societății este adevărat, dar ele nu sunt bunuri sociale
primare decât când structura de bază este tot una cu structura socială
completă. Dacă structura poate fi proiectată astfel încât influența asupra
bunăstarii indivizilor să fie în sensul pozitiv, este dezirabil să fie, dar
structura de bază este în drept să acționeze direct asupra bunăstării doar în
condiții holiste, în care ea este tot una cu structura socială de ansamblu.
Metafora fraternității și familiei pare să ne dea dreptul la o astfel de
interpretare. Ipoteza că se dorește un paternalism e susținută și de
implicațiile egalității echitabile de șanse, care duce practic la transformarea
fiecărui post într-un post care este relevant din punct de vedere public (10).
Afirmația “the individual is a bare abstraction” (TD p110) este considerată de
Rawls ca acceptabilă și interpretată ca însemnând că obligațiile și datoriile
persoanei presupun o concepție morală a instituțiilor. Un astfel de proiectant
social pare a se crede (sau pare să vrea să pară că se crede) chiar societatea,
dacă nu chiar mai mult, un Ochi al lui Dumnezeu (urmând pe Rorty). La p261 (TD)
putem identifica și premizele pentru conceptul de Om Nou (“justice as fairness
is not as the mercy of existing wants and interests”, “the general form of a
just society and the ideal of person consistent with it”). Necunoașterea
caracterului de sistem deschis dinamic și nelinear al societății este
evidențiat și de idealul stabilității (TD p262 “the effect of the initial
circumstances will eventually disapear”).
O a doua problemă care ridică dificultăți operaționalizării PD este cea a
diversității nevoilor (acceptând că există în mod obiectiv și nu sunt doar un
mod de a vorbi despre preferințe). Chiar dacă nu acceptăm teoria marxistă (11),
am putea observa că există o piramidă a nevoilor și diferențieri culturale ale
nevoilor, astfel încât indivizii vor fi diferențiați nu doar prin gradul de
satisfacere a nevoilor, ci și prin gama de nevoi care îi caracterizează. Dacă
acceptăm că nevoile de bază sunt comune, și că în condiții de insatisfacere nu
se manifestă altele, atunci singurele nevoi care ar urma să fie satisfăcute
celor mai puțin avantajați membrii ai societății sunt doar cele de bază. Dacă
apariția altor nevoi peste cele de bază e dependentă de achiziționare de
capital cultural, atunci ar însemna că ar trebui să existe un transfer de
resurse către cei mai dezavantajați pentru a li se induce noi nevoi, deci
pentru a li se intensifica starea subiectivă de dezavantajare. Argumentul că
este în avantajul lor să li se inducă aceste nevoi dependente cultural ar fi în
susținerea unei societăți paternaliste, asistențiale la nivelul proiectării
planurilor de viață, ceea ce este în contradicție cu presupoziția că indivizii
au planuri raționale de viață. De remarcat că Rawls spune că “the precedence of
liberty comes into play only after a certain level of wealth has been attained”
(p 542) ceea ce înseamnă că indivizii trebuie obligatoriu ajutați atâta vreme
cât nu sunt capabili de planuri raționale de viață, altfel spus demni de
libertate. Acesta e un argument în plus pentru perspectiva paternalistă a lui
Rawls.
O presupoziție care influențează aplicarea PD este și cea a existenței unor
planuri raționale de viață. Presupoziția de existența a unui plan rațional de
viață este criticabilă în condițiile incertitudinii specifice societății reale
(oportunității și amenințări depinzând nu doar de factori socio-economici, ci
și de cei naturali). Aceste incertitudini impun un management adaptativ al
propriei vieți ca formă de raționalitate complementară cu dimensiunea proactivă
a raționalității (proiectarea propriei vieți). Presupoziția de societate ca
sistem închis este nerealistă. De asemenea, deducerea rezonabilității
acceptării concepției aplicabile a dreptății de către cetățeni depinde de o
presupoziție implicită, și anume că ei cred că sectorul public trebuie să se
ocupe de planul lor de viață, altfel spus că atingerea obiectivelor specifice
planurilor de viață personale este parte a binelui general.
Dificultăți în aplicarea PD ridică și existența altruismului indivizilor,
în diferite grade. Există o teorie a altruismului ca o formă superioară de
egoism, selectată în cursul evoluției deoarece aduce avantaje la nivel de grup
prin reducerea cheltuirii de resurse în conflicte. Fiind o teorie generală, ea
poate fi cunoscută în starea originară, când se aleg principiile dreptății ca
echitate. Dacă presupunem că altruismul este o nevoie care se cere satisfăcută
prin a face bine, cum poate fi satisfăcut altruismul celor mai dezavantajați ?
Dacă dezavantajații ar trebui să-și manifeste altruismul, ar trebui să
distribuie și ei ceva tot timpul, sau, spre exemplu, să nu accepte ce li se
oferă de către cei avantajați. Prin urmare principiul diferenței aplicat
serviciilor de satisfacere a altruismului duce la situația în care cei ajutați
să îi ajute pe cei care sunt sursa resurselor cu resursele furnizate de chiar
aceștia din urmă.
Nu în ultimul rând, presupoziția absenței oricărui merit al indivizilor
duce la consecințe politice grave în caz de punere în practică a PD. Această
presupoziție este introdusă printr-un sofism; dependența voinței de a face
efort de circumstanțe nerelevante moral este interpretată ca determinare, ceea
ce duce la concluzia că voința de a face efort este complet nerelevantă moral
(o relație multivariată de dependență, în care variabilele nerelevante moral
sunt doar o parte, este tratată ca o relație în care toate variabilele implicate
sunt nerelavante moral. “Even the willingness to make an effort, to try, and so
to be deserving in the ordinary sense is itself dependent upon the happy family
and social circumstance” (TD p74, reluat la p104 ca “depends in large part”).
Absența meritului ca și criteriu de distribuire, în cazul punerii în practică a
PD e probabil să ducă la dispariția modelelor exemplare, a proiectelor de viață
de urmat, la reducerea diversității culturale, cu implicații asupra
stabilității societății. Cealaltă fațetă a problemei este cea a lipsei de
merit, a lenei și viciilor, care ar putea să ducă pe cineva în situația de a fi
în cea mai puțin avantajată poziție. Avantajarea unor astfel de cazuri printr-o
aplicare a PD ar putea duce la scăderea generalizată a nivelului absolut al
bunăstării tuturor indivizilor și, în ultimă instanță, la schimbarea sistemului
politic.
În fine, din felul cum este conceptul echilibrul reflexiv rezultă idealul
renunțării la procesul politic (12), în care legiuitorii nu pot fi niciodată
sub vălul ignoranței și urmăresc interesele proprii și ale celor pe care îi
reprezintă în orice situație; rezultă o blocare a creativității, a îndemnului
de a căuta noi principii; în caz de
insucces evident al principiilor alese are loc o discreditare a a ideii de
raționalitate, pentru că raționalitatea s-a afirmat că a stat la baza
alegerii lor; iar scăderea valorii
conceptului de raționalitate ca bun comun deschide calea către relativism și
arbitrar.
Discuții
Principiul diferenței este parte într-o teorie a dreptății eficientă
retoric pentru auditoriul neatent, dar care pusă în practică ar fi probabil
ineficientă, judecând prin prisma celorlalte experimente holiste derulate până
acum și a dificultăților pe care le-am evidențiat. Starea de fapt este starea
sistemului socio-economic. Starea de fapt include starea de drept ca stare
proiectată. Starea de drept este concept care se dorește a funcționa ca
atractor al sistemului socio-economic. Dacă atractorul este conceput adecvat,
dacă corespunde unei stări posibile a sistemului, el poate fi atins. În caz
contrar, în mod necesar va fi schimbat, iar încercarea de a-l perpetua nu duce
decât la disfuncționalități majore ale sistemului socio-economic. Starea de drept este o stare stabilă a
sistemelor socio-economice doar dacă normele sunt în acord cu natura umană,
cu tiparele invariantive ale acesteia, inclusiv cu deschiderea ontologică
asigurată de libertatea voinței. Starea de fapt decurge din ceea ce face
fiecare pentru satisfacerea nevoilor, în limitele a ceea ce este drept sau în
afara lor, în funcție de beneficiul net asociat respectării/încălcării normelor
acceptate. În conformitate cu legea disconfortului în manipulare, demersul
retoric duce doar la acceptare temporară; precaritatea răspunsului rezultă din
descoperirea de către public a incongruențelor, neprotrivirilor; poate rezulta
un al doilea răspuns, neconvenabil utilizatorului (13). Reacțiile politice
reale la TD și implicit PD ar putea implica răspunsuri extrem de neconvenabile.
Cu toate acestea, nu e neapărat necesar să rămânem deschiși la insinuările
lui Nietzsche că sfârșitul religiei și al metafizicii ar trebui să însemne
sfârșitul încercărilor noastre de a nu fi cruzi (14). Am putea să diferențiem
pe "noi altruiștii" de "noi cu toții", să ne asumăm
costurile nevoii noastre altruiste și să nu mai încercăm să prezentăm aceste
reguli morale ca universale, nici măcar în aceeași comunitate culturală.
Solidaritatea umană ar putea fi conceptualizată ca structurată, de la grupuri
de mică amploare până la cel mari, și până la societate în ansamblu excusiv
pentru scopurile comune la acest nivel. Satisfacerea altruismului nu pare a fi
un scop comun la nivel de societate, ceea nu înseamnă că binele general ca bine
general declarat nu poate include elemente care reflectă bine de grup.
Urmărirea scopului de satisfacere a altruismului personal nu este dependentă de
convingeri religioase în mod necesar. Altruiștii atei, agnostici și cu
convingeri religioase ar trebui să observe suprapunerea agendelor lor personale.
În concluzie, discursul lui Rawls întrunește multe elemente ale unui
discuris retoric, în vederea asumării de către auditoriu a propriilor
convingeri. Rămâne, totuși, de studiat dacă acest demers retoric este realmente
sincer, în slujba satisfacerii maximale a propriului altruism, sau urmărește de
fapt alte scopuri (15), după cum sugerează caracterul poate prea inoperant al
celui de al doilea principiu.
Închei prin a spune că este de datoria intelectualilor autentici
cu valori democratice și sociale să dezvolte doctrinar alternativa la barbaria
„social-democrată” din România, să dezvolte o dezbatere publică susținută
de argumente și contra-argumente. Timpul criticii autoritarismului reformist al
lui Băsescu s-a încheiat, pentru că și fereastra de oportunitate istorică
pentru un astfel de autoritarism s-a închis definitiv. E timpul să ne apucăm
intens de treabă, fiecare conform convingerilor noastre, să construim
societatea policentrică de care România are nevoie.
_____
În
calitate de fost student al Universității din București dedic acest text
aniversării a 150 de la înființarea acestei instituții (http://150.unibuc.ro/ ).
Note
(1) Aligică 2014, Institutional Diversity and Political
Economy - the Ostroms and Beyond, Oxford University Press, p48
(2)
E. Ostrom 1998 citată de Aligică (2014).
(3)
De la acest punct încolo acest text este în mare eseul meu
de evaluare finală la disciplina Teorii Politice, Facultatea de Filosofie a UB,
2003, profesor Romulus Brâncoveanu.
(4)
Ultima ediție se poate găsi pe google dacă se dă search
“a theory of justice john rawls pdf”. Eu am lucrat pe prima ediție.
(5)
Rawls, J., 1971, A Theory of Justice (Harvard University
Press, Harvard), secțiunea 46
(6)
Rawls, J., 1999, Liberalismul politic, ed. Sedona (1993,
Columbia University Press, New York) p32 “scopul dreptății ca echitate este,
deci, unul practic: ea se prezintă ca o concepție a dreptății care poate fi
împărtășită de cetățeni ca bază pentru un acord politic rezonabil, informat și
voluntar”
(7)
Rawls, J., 1999, op.cit. “Am presupus, în tot cuprinsul
acestor cursuri, aceeași concepție egalitaristă a dreptății ca mai înainte și,
cu toate că menționez din când în când revizuiri, nici una din ele nu afectează
această caracteristică” (p 30) “Fac acest comentariu deoarece unii au crezut că
limpezirea ideilor mele despre liberalismul politic a însemnat renunțarea la
concepția egalitaristă din Teorie. Nu am cunoștință de vreo revizuire care să
implice asemenea modificări și cred că o atare presupunere nu are nici o bază”
(p30n6)
(8)
Rawls, J., 1971, p277
(9)
Rawls, J., 1971, p284
(10)
Walzer, M., 1993, Spheres of Justice, A defence of
pluralism and Equality, Blackwell (1983 first edition) “An office is any
position in which the political community as a whole takes an interest, choosing
the persons who holds it or regulating the procedures by which it is choosen”
(p129). “I think it is fair to say that current thrust of both politics and
political philosphy is towards the reconceptualization of every job as an
office, for the sake of justice. This is certainly the implication of the
latter (and least controversial) part of Rawls’s second principle of justice”
(p131). “The old division of labor is replaced by a universal civil service”
(p132).
(11)
Miller, R. W., 1975, Rawls and Marxism, în Reading Rawls,
ed. By Norman Daniels, Basic Blackwell, 206-230 “The difference principle
presupposes a relatively low estimate of the extent and consequences of social
conflict” “Classes differ in their needs, and not just in the degree to which
their needs are satisfied”.
(12)
Buchanan, J., 1997, Limitele libertății, între anarhie și
Leviathan, Institutul European (University of Chicago Press, 1975) p21
“Politica e proces; orice încercare de a stabili standarde devine un efort
zadarnic”
(13)
Mihai, G., 1998, Retorica tradițională și retorici
moderne, Ed. All, p 55.
(14)
Rorty, R., 1998, Contingență, ironie și solidritate, Ed.
All (Cambridge University Press, 1989) p 306
(15)
Barber, B., 1975, Justifying Justice: Problems of
Psichology, Politics and Measurement in Rawls”, în Reading Rawls, ed. By Norman
Daniels, Basic Blackwell, 318 “I am not trying to suggest that Rawls intend to
rationalize capitalism”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu