(pe contributors aici: http://www.contributors.ro/politica-doctrine/ce-este-victor-ponta-in-biserica/ )
În acest text încerc să dau un răspuns la întrebarea ce este Victor Ponta în Biserică. Nu cine este. Situaţia sa personală religioasă are o relevanţă doar privată, dar rolul pe care îl joacă pe plan instituţional merită discutat public.
În acest text încerc să dau un răspuns la întrebarea ce este Victor Ponta în Biserică. Nu cine este. Situaţia sa personală religioasă are o relevanţă doar privată, dar rolul pe care îl joacă pe plan instituţional merită discutat public.
Discuţia este oportună deoarece domnul Ponta joacă intens rolul prezidenţiabilului
credincios, iar cei care promovează public această imagine încearcă să facă un
contrast cu “necredincioasa”,
„anti-cruciata”, spun dânşii, Monica Macovei.
Pe scurt, cine dă bani şi sărută moaşte cu camerele de televiziune fixate pe
el ca să fie văzut de tot poporul este considerat credincios, indiferent de
modul în care se comportă public în restul timpului. Iar cine critică folosirea
electorală a resurselor publice, apără cetăţenii de spoliere, susţin că religia
este în special o chestiune privată, intimă şi nu se laudă în piaţa mare cu
credinţa lor nu sunt demni de numele de creştin.
Pentru orice observator obiectiv al vieţii publice lucrurile stau exact pe
dos. Doamna Monica Macovei este mult mai apropiată în fapte şi vorbe de modul
de viaţă creştin decât e Domnul Victor
Ponta. Atunci de ce acastă inversare ?
Din raţiuni pecuniare. Din nevoia de bani pentru proiectele de
infrastructură religioasă neterminate distribuite prin toată ţară Biserica a
devenit foarte vulnerabilă la militantism politic. Chiar dacă instituţional
militantismul politic e respins, membri ai clerului ei îl practică.
Boom-ul imobiliar s-a manifestat şi în viaţa Bisericii, oamenii au căzut în
ispita începerii a mai multe decât puteau termina, iar criza şi acţiunile în
forţă ale DNA-ului au colapsat şi aici investiţiile. Este rezonabil să credem
că în bună parte contribuţiile la ctitorii proveneau din afaceri discutabile,
ca să mă exprim eufemistic. Cazul Becali este exemplar.
Ori între doamna Macovei şi buna funcţionare a DNA este o legătură de la
cauză la efect foarte clară. Scăderea drastică a cuantumului donaţiilor pentru
construcţii bisericeşti este şi în responsabilitatea dânsei, ca un rezultat
neintenţionat al reformei justiţiei.
Am făcut recent un pelerinaj prin Dobrogea, şantierele stagnează mai peste
tot, acolo unde au început măcar. Sunt indicatoare care te înştiinţează că vei
găsi o mănăstire pe un drum, iar la locul cuvenit dai de un paznic la un altar
de vară şi materiale stivuite. În alte locuri monahii nu mai au linişte pentru rugăciuni,
menirea lor fundamentală, au primit ascultări de supervizare a construcţiei
unor obiective grandioase în mijlocul pustietăţilor. De exemplu la Sf. Ioan
Casian. În alte zone ale ţării la fel. Oaşa este prezentată ca cea mai izolată
mănăstire, dar în loc de o sihăstrie
găseşti tot mândria marilor ctitorii. Cât de departe este situaţia de
entuziasmul spiritual al tinerilor intelectuali
din anii ’90 intraţi în monahism, acum folosiţi ca resursă umană pentru
interesele strategice ale organizaţiei văzută doar ca organizaţie.
Faptul că este acceptată autopromovarea domnului Ponta ca binecredincios
este direct legat de interesul pentru finalizarea tuturor acestor construcţii,
fără să mai discutăm de întreţinerea celor existente.
În realitate, în manifestările publice religioase al domnului Ponta şi în
donaţiile pentru biserici nu este vorba de credinţă, ci de politică populistă.
Aşa zisul credincios Ponta în acelaşi timp l-a susţinut şi îl susţine pe domnul
Remus Cernea, un ateu militant. Cum ar putea
o persoană cu adevărat religioasă să susţină un ateu militant ?
Cine îl crede credincios pe domnul Ponta speră că acesta se va apropia în
mod real de Biserică, iar apoi se va “lepăda” de domnul Cernea. Crede că prietenia
dintre cei doi este o greşeală. Este însă mult mai rezonabil să credem că pentru
Victor Ponta nu contează nici credinţa, nici valorile militantismului umanist.
Contează doar puterea sa personală. Domnia sa pare că se foloseşte de oricine
are convingeri autentice şi este dispus să îl gireze. Domnul Ponta vrea puterea
asupra lumii într-un scop strict egoist şi este dispus o obţină cu orice
mijloace.
Am găsit susţinere pentru Victor Ponta şi la Athos. Era considerat omul
„nostru”, pe care uite cum l-au păcălit occidentalii şi să sperăm că îşi va
reveni - cam acesta era discursul.
Prezentarea unui om care a făcut faptele domnului Ponta ca prezidenţiabil
credincios pune în pericol misiunea Bisericii. Aşa cel puţin se vede de la
firul ierbii. În calitate de simplu credincios acest lucru mi se pare
inacceptabil.
O Biserică al cărei cler militează politic pentru un om ca domnul Ponta, îl
girează, nu mai poate fi ce ar trebui să fie pentru credincioşi. Ea riscă să
devină sălaş al minciunii şi populismului. Şi aşa societatea românească este
aproape irespirabilă, cu excepţia unor nuclee de moralitate foarte limitate. Dacă
şi cercul celor credincioşi va deveni la fel din cauza asumării unor proiecte
politice de factura celor promovate de oameni ca Ponta pentru banii necesari
finalizării construcţiilor bisericeşti, înseamnă că cineva şi-a atins scopul.
Victor Ponta este un cal troian în Biserică. Al cui, o vede oricine cu ochiul liber.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu