(pe contributors aici: http://www.contributors.ro/vot-2014/ce-inseamna-sa-fii-un-om-serios/ )
“Toată viaţa mea am fost un om serios”, ne-a spus domnul Iohannis. Dar ce
înseamnă asta?
Om serios înseamnă om cu judecată care vrea să fie de folos semenilor săi.
Judecata este meta-analiză a gândurilor propriului eu. Ea nu poate fi
făcută din fluxul gândirii, al trăirii mai general, ci doar prin ridicarea pe o
treaptă reflexivă, în care ne raportăm la gândurile aparent proprii ca la ale
altuia și discernem pe cele rele (care duc la fapte rele) de cele bune (care
duc la fapte bune) sau de cele neutre (descripţii obiective, neancorate într-un
scop, într-un interes).
Analiza este nu doar logică, ci și asociativă, prin cunoașterea mediului de
gânduri care vor însoți ulterior gândul inițial. Judecata la este un soi de
silogism moral cuplat cu o cauzalitate psihologică în legătură cu o posibila
făptuire naturală, nu cu una speculativă, ideală, cum ar trebui să fac, ci cum
voi face aşa cum mă cunosc şi cunosc pe alţii.
Judecata este în măsură să anticipeze traiectoria sufletului în spațiul său
de stare și creșterea riscului făptuirii exterioare a ceva ce e rău. Sau cum
zice Nil Ascetul: “Căci cel ce poate înțelege cursa plănuită de gândurile
viclene de la răsărirea lor, trecând peste începuturi (căci acestea se prefac
la intrare că sunt cuvioase, uneltind să ajungă la țintă), va vădi din
compararea sfârșiturilor (cozilor) întreolaltă ticăloșia gândurilor. Aceasta
înseamnă că, legând coadă de coadă, pune între ele, ca o făclie, judecata care
le dă pe față.”
Expertiza specifică omului judecat (convergentă cu noțiunea de înţelepciune)
include rațiunea în sens restrâns (gândirea logică) aplicată unui experiențe
vaste de viață. Cauzalitatea sufletească nu este reconstruibilă raționalist, simplu
teoretizabilă, și cu atât mai puțin făptuirea bună. Ea nu poate fi dedusă rapid
şi eficient din niște premize discursive, este inaccesibilă omului doar
inteligent, nu şi experimentat. Judecata ca activitate raţională logică a
omului tânăr este fundamental viciată prin absența experienței, raportarea la o
autoritate externă cu experiență de viață și dovedit morală prin fapte la data
raportării fiind esențială pentru un comportament moral adecvat al persoanei
tinere.
În acest mod tradiţional de a te orienta în viaţă este esenţial să ai acces
la un om experimentat, care vorbește nu din cărți despre virtute și modul de
dobândire a ei, ci din propria experiență. Complementar, este devastator să ai
ca model un om experimentat doar în a face rău, nu şi în a face bine.
Acestui mod tradiţional de orientare îi este opus de câteva secole proiectul raționalist
al vieții bune. Ţi se propune ca bun ghid în educaţie un tânăr intelectual cu
caracter bun din naştere și specializat în teorii etice, un profesionist al
eticii care are şi un comportament moral în viața de zi cu zi pentru că așa
este el, care nu a cunoscut şi învins gândurile rele. Dar este preferabil să ai
ca sfătuitor un om experimentat neprofesionist care a trecut de la rău la bine,
care cunoaște vicleșugurile gândurilor și le-a învins. Sau cum zice vorba
populară, cine nu are bătrâni buni, să-şi cumpere.
De câteva decenii avem și tentative netradiţionale de cuplare a unui
raționalism decent, auto-limitativ, cu valoarea tradiției, în numele faptului
că tradiţia ar fi rezultatul unei evoluţii culturale care exprimă acumularea
unor valori folositoare în timp, pe care nu e înţelept să le distrugem deoarece
nici nu ştim prea bine în mod explicit la ce folosesc societăţii, ele nu au
fost alese de fiecare persoană în parte, ci prin creşterea forţei grupului ca
întreg. Deocamdată aceste tenative nu au avut vreun succes pe scară largă,
pentru că reclamă cel mai mare efort cognitiv și solicită simultan de la
persoana care le asumă opțiuni valorice aparent incompatibile: atât libertatea,
cât și respectarea tradiţiilor.
Dar dincolo de faptul că sunt mai mult sau mai puţin solicitante pentru
minte, insuccesul practic al modurilor moderne de orientare în viaţă, al
raţionalismului strict şi al celui cuplat evolutiv la tradiţii, apare când cei
care le practică nu au înțeles că atât libertatea cât și respectarea
tradiţiilor nu sunt valori în sin, ci sunt subsumate celei de a fi de folos
semenilor tăi. Judecata de orice fel aduce vreun folos durabil celui care o
practică doar dacă este făcută pe un fond de dorinţă de a face bine celorlalţi
(în politică de a fi un slujitor al interesului public).
Ambii candidaţi la alegerile prezidenţiale au avut o abordare raţionalistă
şi s-au prezentat ca fiind cuplaţi la valorile tradiţionale. Ambii au avut
judecată în sens restrâns, dar unul a fost ghidat mai ales de modele hârşite în
rele, iar altul de modele bune. Unul a fost capabil să îşi ceară public scuze
pentru ceva, altul a fost crud, nu şi-a cerut. Unul putea fi ocazional mârlan,
altul nu. Aceasta a fost o prima diferenţă între ei din perspectiva
seriozităţii. A doua diferenţă, cea decisivă, a venit din faptul că nu amândoi
au dovedit prin fapte că vor fi de folos semenilor lor. Ba chiar a fost
evidentă la unul disponibilitatea de a provoca suferinţă semenilor, de a-i
umili, de a folosi inteligenţa pentru a face răul. Lipsa de experienţă şi
relele modele au fost un dezavantaj pentru cel care nu a câştigat. În condiţii
de inteligenţă egală a fost un avantaj buna creştere şi a fost decisivă disponibilitatea
de a nu provoca suferinţă.
Un om serios a fost susţinut să candideze, prin succesul lui avem un model
bun cu vizibilitate maximă şi majoritatea cetăţenilor vrea să trăiască în
acelaşi fel.
Ne-am maturizat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu