( pe contributors aici: http://www.contributors.ro/cultura/despre-vina-pornind-de-la-situa%C8%9Bia-doamnei-udrea/ )
"Recunosc, sunt vinovată că am dorit
ce au dorit milioane de români în 2010, să-l vedem pe Lucian Bute boxând în
România". Observăm în această declarație publică un strigăt de ajutor, o
cale de a atrage atenția încă o dată asupra sa, dar și o auto-învinuire.
Cei care observăm și auzim ne aflăm la
distanță de situația dânsei, nu știm dacă are loc sau nu o nedreptate, o agresiune
asupra sa, ori numai se dorește să fim manipulați prin declarații. Unii credem în
vinovăție, alții în nevinovăție. Corelăm cu faptul că multe alte persoane
acuzate de corupție au reacționat similar, iar apoi s-a dovedit a fi vinovate.
Unele dintre aceste persoane și-au clamat nevinovăția chiar și după ce au fost
condamnate. Unii continuăm să credem în nevinovăția lor chiar și după ce au
fost condamnate, respingând existența oricărui criteriu obiectiv al vinovăției
cuiva.
Dar dacă doamna Udrea, Doamne ferește,
după trei zile în arest se va sinucide, iar mai târziu se va dovedi că este nevinovată,
cum ne vom simți ? Vinovați, sau nu ? Ne vom întreba dacă am fi putut
preveni așa ceva ? Vom spune că a fost “sinucisă” ca procurorul
Panait ? Sau vom spune că a
avut probleme psihice și ne vom șterge rapid din memorie ce s-a întâmplat ? [1]
Această situație publică ridică problema
mai generală a relației cu cineva care pare că suferă, dar despre care nu putem
ști, fiind la distanță, că suferă sau doar că se preface. În contextul luptei
generalizate împotriva corupției este o problemă relevantă pentru oricare
persoană, fie coruptă, fie nu.
Ce înseamnă vină
Vina este un sentiment moral, iar evaluarea vinovăției este inseparabilă de
înțelegerea moralității oamenilor. Literatura este enormă, dar pentru a porni
de undeva să zicem că după psihologii Baumeister și Vonach (2012) moralitatea oamenilor poate fi abordată din trei
perspective
·
Moralitatea ca domeniu al judecării faptelor oamenilor. Această perspectivă
asupra moralității poate fi abordată în termenii relației diadice dintre cineva
care judecă, evaluează (un agent moral) și cineva care este evaluat sau ale
cărui acțiuni sunt evaluate (agent făptuitor sau fapte evaluate). Cunoașterea procesele
cognitive din mintea omului, de exemplu cum perceptem suferința altor oameni,
este foarte relevantă pentru a înțelege acest fel de moralitate.
·
Moralitatea
ca mecanism de control al felului cum acționăm noi înșine. În cazul celei de a
doua perspective agentul moral e același cu cel făptuitor. Esențială pentru
înțelegerea moralității din această perspectivă este voința liberă a omului, cu
tot ce o poate întări și submina: “when people’s capacity for self-regulation has been reduced by depletion of
willpower, people become in-creasingly willing to lie and cheat to get more
money for themselves”.
·
Moralitatea
ca fenomen inseparabil de existența culturii. În a treia perspectivă abordarea
este triadică, presupune și existența unui agent care se ocupă cu implementarea
regulilor relevante pentru relația dintre între agentul moral și agentul
făptuitor. [2]
Vina de interes pentru psihologi este o noțiune direct relevantă pentru
moralitatea într-o abordare diadică, fie ca judecare a faptelor oamenilor, fie
pentru auto-reglarea propriului comportament. Avantajul acestei abordări este
că permite testarea experimentală a unor teorii psihologice (sinteză de exemplu
în Tangney și
colab. 2007). Un exemplu de interes public major ar putea fi vinovăția
cetățenilor cu privire la torturarea celor suspectați de terorism (Gray
și Wegner 2010).
Vina joacă un rol important și în teoriile
filosofice despre sentimentele morale. Dar în alte teorii filosofice, bazate pe
principii morale, nu valorile și virtuțile, cu atât mai puțin sentimentele sunt
relevante moral. Pentru extragerea unor concluzii practice din situația publică
de la care am pornit în acest text teoriile psihologilor sunt cele relevante,
dar cele ale filosofilor ne ajută să structurăm informația existentă.
Vina poate fi analizată pe mai multe
direcții:
·
vină
alocată/resimțită pe baza evaluării persoanelor (sau a propriului eu) în
comparație cu vina construită pe evaluare faptelor (inclusiv a propriilor
fapte)
·
vina
subiectivă (autoînvinuirea, vinovăția, o vină personală), în comparație cu vina
obiectivă (vină comportamentală, bazată pe fapte de observație în raport cu o
lege morală obiectivă: divină, sau încorporată în reglementări.
·
vină comportamentală
individuală în raport cu cea colectivă (chiar dacă nu acceptăm legitimitatea
unei vini colective, ea există ca fapt social în spațiul cultural național și
global, se alocă vinovății colective unor grupuri de persoane sau națiuni, ceea
ce e ridică problema interpretării acestui fapt și reacționării la el).
Utilitatea acestor distincții (simpliste)
în intepretarea celor ce se întâmplă este ilustrată în tabelele de mai jos:
Vina obiectivă
Da
Nu
|
||
Da
Vina subiectivă
Nu
|
Cel care e considerat vinovat se simte
astfel
Legea morală a acuzatorilor
e în acord cu legea morală proprie acuzatulului. Sunt condiții favorabile
pentru schimbarea comportamentului subiectului evaluat.
|
Cel care se simte vinovat nu e
considerat vinovat
Poate indica
necunoașterea vinovăției de către public sau probleme emoționale al
subiectului care se auto-învinuiește
|
Cel care e considerat vinovat nu se
simte astfel.
Poate indica
nevinovăția subiectului, absența educației etice, precaritatea celei
religioase la acuzatul care face parte din societatea care îl acuză, sau
probleme psihice
|
Cooperare normală între agenții morali
|
Vina obiectivă (învinuirea) e construită
pe
Evaluarea persoanelor Evaluarea faptelor
|
||
Cu accent pe ego
(rușine, eng. shame)
Vina subiectivă (sentimentul)
cu accent pe fapte
(vină propriuzisă, eng.
guilt)
|
Accentuează conflictul,
subminează rezolvarea problemei
|
Societate matură,
persoană imatură.
Educația poate fi o
soluție
|
Societate imatură,
individ matur,
acțiunea civică poate
fi o soluție
|
permite cooperarea și
remedierea situației
|
Rușinea în sensul din tabel tinde să fie
asociată cu ostilitate și evitarea asumării responsabilității, suntem mai puțin
empatici cu alții când ne este rușine. Este un sentiment despre tine care ai
făcut un fapt. Vinovăția în sensul din tabel este asociată cu o abordare mai
constructivă, de rezolvare a problemelor interpersonale negative. Când ne
simțim vinovați am fi mai empatici cu alții.
Din perspectiva de mai sus putem da situația doameni Udrea următoarea
interpre:
·
Nu
știm nimic despre vina obiectivă a doamnei Udrea, deoarece nu cunoștem direc
faptele și nici nu a avut loc un proces care să aibă o sentință definitivă.
·
Toate
alocările de vinovăție sau nevinovăție din spațiul public către dânsa reflectă
sentimentele morale ale oamenilor, nu evaluări obiective.
·
Evaluările
de vinovăție din spațiul public sunt atât de tipul evaluării persoanei cât și
al evaluării faptelor, oamenii operează cu ontologii morale diferite.
·
Autoînvinovățirea doamnei Udrea pune accent pe
ego, din felul cum e structurată fraza [3]. Pare a fi un rezultat al rușinii, nu al vinei propriu-zise. Rușinea apare în
prezența unui observator, a unui judecător, ceea ce se întâmplă prin expunerea
mediatică a cazului. Este un sentiment condiționat social, nu implică autonomie
morală.
·
Din
acțiunile publice doamna Udrea nu rezultă să aibă sentimente de vină
propriu-zisă. Vina subiectivă propriuzisă implică autonomie morală, asumarea,
internalizarea normelor morale. Absența sentimentelor de vină e în general substituită
de încercări de a raționaliza faptele, ceea ce dânsa pare să facă prin
argumentul că toți românii și-au dorit acea gală de box.
Întrucât interpretarea situației pare să depindă de problematica vinei subiective să
înaintăm pe această direcție împreună cu un clasic al psihologiei, Alfred
Adler.
Perspectiva lui Adler asupra vinei subiective
Sicher
(1950) sintetizează problema vinei și a sentimentelor de vină la Adler.
Problema e pusă în contextul dezvoltării conștiinței. În acest proces de
dezvoltare individul trece de la o centrare pe sine (egocentrism, lumea este
pentru eu) la o situație în care eul vrea “să conteze în această lume”, “să devină valoros
pentru cineva sau pentru ceva” :
·
„Adoptând din
aceste considerente terminologia discriminatorie între egocentrism şi egoism,
centrare pe sine şi egoism, pare permisibil să căutăm conflictul dintre legea
etică şi legea morală – una ca măsură a conştiinţei dezvoltate, cealaltă ca
zona în care conştiinţa se manifestă. Acolo unde această dezvoltare a fost
foarte tare neglijată, nu apare niciun conflict, şi individul va deveni vinovat fără să se simtă astfel, întrucât niciun
sentiment de vină nu poate acompania sau urma o acţiune faţă de care individul
se simte îndreptăţit, atâta timp cât are ideea că el este centrul universului.
În cazuri extreme problema responsabilităţii nu este nici măcar arbitrară în
mintea individului, întrucât această expresie a capacităţii conştiinţei este
complet rejectată dacă şi când individul reuşeşte să se convingă că ceea ce
este greşit pentru ceilalţi, este bine pentru el” (n.m. accentuările nu
sunt originale)
·
Pot să apară “manifestări
nevrotice, introduse de conflictul existent, dar nerezolvat, dintre interesul
social şi egocentricitate.”
Maturizarea
conștiinței ar duce la dispariția sentimentelor de vină și apariția
responsabilității:
·
“Responsabilitatea
apare în momentul în care are loc o decizie, a face sau a nu face, şi un lanţ
al cauzalităţii începe, care va aduce efecte dezirabile sau nedezirabile. Alegerea drumului ce va fi urmat depinde de buna
sau proasta funcţionare a conştiinţei cuiva. O bună funcţionare va îndemna
către un drum ce presupune adoptarea şi asumarea unor asemenea responsabilităţi
şi obligaţii faţă de ceilalţi pentru binele comun. O funcţionare slabă a
conştiinţei va căuta să evite un asemenea drum, şi va căuta o soluţie prin care
ceilalţi s-ar simţi obligaţi să se aplece asupra individului din centru. Sentimentele de vină, aşadar, se pot dezvolta
doar la un individ care are o conştiinţă slab dezvoltată, nu suficient de
slab încât să fie făcut vinovat, nu suficient de puternic încât individul să
fie dispus să înfrunte responsabilităţile. Ele
sunt simptomele unui conflict nevrotic între interesul social şi evaluarea
personală, şi ca orice alt simptom nevrotic, ele permit individului să
trăiască o stimă de sine imaginară fără să se angajeze în acţiuni care ar putea
implica riscul sau eşecul;”
Doar indivizii
care au o conștiința matură pot progresa comportamental [4, 5]:
·
Drumul progresului este deschis indivizilor acestui grup ale căror
convingeri asupra responsabilităţilor lor îi ajută să depăşească şi să
corecteze greşelile făcute fără a pierde
respectul de sine [n.m fără a avea sentimente de vină, sau
mai degrabă de rușine - conform schema din tabel] şi fără să se ascundă în spatele imaginii pozitive acolo unde a fost
făcut răul.
Din perspectivă adleriană putem
interpeta situația doamnei Udrea astfel :
·
Asumarea vinei proprii în comparație cu alții care fac la
fel ca dânsa fără însă să și-o asume este o încercare de a părea bun fără să
îți asumi responsabilitatea propriilor fapte, adică proiectare în spațiul
public a unei chestiuni de interes personal. Dacă ne simțim sau nu vinovați e o chestiune de
interes personal. De interes general este să ne asumă responsabilitatea
construirii unui prezent mai bun.
·
declarația
de la care am pornit pare a fi simptomul unei persoane egocentrice și care nu
este în măsură să își asume responsabilitatea.
Trebuie însă spus că:
·
Este
rațional ca doamna Udrea să acționeze astfel.
·
În
același mod s-au manifestat majoritatea politicienilor români în situații
similare: Năstase, Voiculescu, Andronescu, nenumărați alții.
Pentru a argumenta că este rațional să
acționeze astfel să vedem care sunt efectele suferinței percepute (de către
noi, cei care auzim declarațiile) asupra evaluării situației morale (a celui
care face declarațiile). Grey
și Wegner (2010) dovedesc experimental că există diferențe între modul cum
evaluează moral cei aprope de persoana care pare să sufere și cei aflați
departe de persoana care pare să sufere sau prin extensie să fie nedreptățită [6]:
·
„Participants in the proximal role
of prison staffer saw suffering torture victims as relatively more guilty,
while participants in the relatively distant role of a radio listener saw
suffering victims as more innocent”.
Pe lângă proximitate intervin și alte variabile în evaluarea situației morale: dorința de
răzbunare, de putere, sau responsabilitatea indirectă:
·
“those
who feel closer to a country’s government (e.g., by having voted for its
current leader) may have a stronger need to justify its actions.”
Extrapolarea de
la cazul torturii la la alte situații de suferință cunoscute public e făcută
chiar de autori:
·
„These findings
provide an insight into not only torture, but also instances in which we
simultaneously observe pain and form judgments of guilt, such as instances of
domestic violence, workplace harassment and child abuse. They imply that those
close to harms of any kind will blame victims more than those further away.”
Din cele de mai sus
rezultă că e rațional ca doamna Udrea să expună suferința sa în public, pentru
a induce celor aflați la distanță ideea că nu ar putea face rău de vreme ce
suferă [7].
În ce privește faptul că mai toți
politicienii români acționează în acest fel, îmi vine în minte un singur
politician care a reacționat în alt mod la acuzații, domnul Funeriu, un
politician a cărui dezvoltare personală nu a avut loc în România.
Pornind de la ultimele două paragrafe ne
putem întreba dacă România are ceva special în privința acestui mod de a
reacționa în raport cu alte țări. Există cercetări empirice și în acest sens.
De la situația individuală la cea socială
Un articol academic recent despre
capitalul civic raportează (Elingsen și
colab. 2010, cu o co-autoare româncă):
·
“We
experimentally investigate the nature of cooperation in various repeated games,
with subjects from Romania and USA. We find stark cross -country differences in
the propensity to sustain multilateral
cooperation through bilateral rewards and punishments. U.S. groups perform well because
sufficiently many cooperators are willing to discipline free riders. Romanian cooperators are less prone to
jeopardize their productive bilateral relationships for the benefit of the group, collectively
failing to provide adequate discipline. Our analysis indicates that the performance differences
constitute a group -level phenomenon, being largely due differences in shared beliefs rather than
differences in individuals’ preferences.”
Studenții
americani s-au dovedit responsabili din punct de vedere organizațional:
·
“An organizationally responsible individual not
only starts out with high contributions to the public good, but also promotes
cooperation by risking productive personal relationships to discipline low
contributors by withholding rewards, and refrains from targeting destructive
costly punishment at high contributors”.
Studenții români au adoptat practici împotriva binelui
comun:
·
“often
engage in antisocial punishment of high contributors [to the public good]”
Modul de acțiune al studenților români nu
a fost unul resentimentar, emoțional, ci ca rezultat al unui calcul rațional:
·
“retaliation
for previous punishment does not seem to be a major motivator of this
antisocial punishment.” „This does not mean that Romanians play a
bad equilibrium. Instead, the data suggest that Romanian subjects fail to reach
an equilibrium at all. Behavior oscillates, with periods of low contributions
coming to an end as some individual suddenly increases the contribution.
Frequently, some of the other group members follow suit, but usually not all of
them – and eventually the majority
returns to low contribution levels, until a similar episode starts. Overall, the
difference seems to be caused not by differences in preferences, but by a
difference in the groups’ ability to construct a productive shared
understanding of (appropriate behavior
in) the situation.” „Romanian
participants are less inclined to assume such a social leadership role [de disciplinare a beneficiarilor
clandestini – eng. free riders]
Long-run costs in terms of damaged relationships outweigh the small gains in
terms of improved group performance.”
Problema controlului corupției în România
este o problemă de tipul celei a controlului beneficiarilor clandestini, a unor
defectori care vor să beneficieze de rezultatele producției sociale fără a
aduce o contribuție, sau chiar subminând-o. Din articolul de mai sus rezultă nu
doar că există stimulente să defectezi, dar că nu există nici stimulente
suficiente pentru ca cineva să își asume rolul de lider pentru a face asta
subminându-și relațiile personale bilaterale.
Concret, declarația de ieri a doamnei
Alina Gorghiu (link)
vine să contra-careze o posibilă astfel de reacție de subminare a
lidership-ului anticorupție în ce privește încuviințarea arestării deputatului Elena
Udrea:
·
”Ştiu că este dureros, ştiu că oamenii au
relaţii personale, dar cred că orice fel de opoziţie pe care vreun parlamentar
sau vreun partid politic parlamentar o va avea pe un anume caz sau altul,
înseamnă o mie de paşi înapoi în toată reforma şi în tot ceea ce înseamnă luptă
anti-corupţie”
Din punct de vedere științific s-ar părea
că România este un caz școală de societate post-totalitară pentru cercetarea
imaturizării psihice și a disfuncționalităților sociale asociate ei
(incapacitatea de comunicare și organizare). Putem interpreta că în România
există lipsa de maturizare a conștiinței decidenților și nu numai, însoțită de
absența empatiei și de decizii de a defecta social dintr-un calcul rațional.
Rezultatul net este capitalul civic precar.
Din punct de vedere politic clasa
conducătoare românească s-ar părea că nu poate fi reformată, ci mai degrabă ar
trebui înlocuită. Semnificația social-politică a reacției doamnei Udrea ar
putea fi că un fel nou de politicieni poate să apară numai din societatea
civilă autentică românească și din diaspora. Adică dintre oamenii de aici care
au făcut deja eforturi pentru organizarea acțiunii colective în interes public,
sau dintr-o societatea unde indivizii au internalizat pe scară largă acest tip
de cunoaștere socială. Totuși, după eliminarea unei mase critice de politicieni
corupți și intrarea în politică a unor oameni capabili să se organizeze pentru
acțiune colectivă probabil că structura de stimulente se va schimba și cei
rămași care anterior au avut comportamente anti-sociale se vor adapta dintr-un
calcul rațional noilor condiții.
Încheiere
Toată discuția de mai sus are ca miză practică asigurarea domniei legii.
Soljenițîn spune că acesta ar fi doar un
început pentru mai bine, dacă nu vrem să trăim fariseic (link):
·
“Litera legii este prea rece şi prea
formală pentru a avea o influenţă benefică asupra societăţii. Când întreaga
viaţă, în ansamblul ei, este înţesată de relaţii în spiritul legii, se degajă o
atmosferă de mediocritate spirituală care paralizează şi cele mai nobile
elanuri ale omului. Şi va fi pur şi simplu imposibil să facem faţă provocărilor
secolului nostru, înarmat ameninţător, doar cu armele unor structuri sociale legaliste.”.
Drumul propus de Soljenițîn mi se pare o
capcană. Nu în ce privește conținutul, ci în ce privește scara socială de
aplicare. Viața personală nu este totuna cu viața socială. Într-un model
obiectiv științific, construit cultural, viața personală este partea din cea
socială, dar în sens subiectiv viața socială este parte in cea personală. Nici
un om nu are acces la sensul obiectiv „real”ca să poată da o direcție obiectivă
vieților altora. Nimic nu poate paraliza “cele mai nobile elanuri
ale omului”. Dar poate crea stimulente să renunți singur la ele.
Cred că trăirea spirituală înaltă, în
general orice fel de viață culturală performanță, precum și capacitatea de a
admira sincer sunt posibile doar în spațiul privat, individual sau în grupuri
mici. La nivelul societății ca întreg tot ce putem spera fără a cădea în hubris-uri
totalitare este o democrație funcțională. Un obiectiv social rezonabil este să
avem o societate modiocră pașnică, în care există controlul celor care ies din
tipare în mod negativ și sunt tolerați cei care ies din tipare în mod pozitiv.
Așa ceva poate exista când politicienii și
cetățenii de rând sunt responsabili împreună de domnia legii și când de
conținutul proiectelor de viață ale fiecăruia este responsabil fiecare om în
parte.
Dacă politicienii vor să ne dea sensul
vieții în loc să ne furnizeze resurse și servicii publice pentru a ne contrui
singuri viața, ei sunt vinovați că au făcut-o, iar noi suntem vinovați că am
acceptat [8].
Note:
[1] Acest paragraf a fost introdus doar pentru captarea atenției. Nu cred
că se va întâmpla așa ceva și nici nu suspectez pe nimeni că ar dori să se
întâmple așa ceva.
[2] Mecanismul biologic de rezolvare a conflictelor este agresiunea
intra-specifică. Moralitatea în oricare dintre perspectivele menționate permite
rezolvarea conflictelor într-un mod neviolent, iar rolul ei e susținut prin
alte mecanisme culturale (legi, instituții). Teoriile despre moralitate nu sunt
teorii biologice, ci ale științelor socio-umane. Cuplajul dintre teoriile
despre moralitate și teoriile biologice se face prin teorii de
interdisciplinare despre relația dintre procesele cognitive din minte sau
comportamentele verbale/culturale umane și teoriile biologice despre
funcționarea și evoluția creierului. Teoriile biologice de reducere a
moralității la procese biologice, de exemplu prin avantaje conferite grupului
de organisme, au în vedere doar moralitatea înțeleasă ca domeniu al judecării
comportamentelor unor organisme (primul
sens al moralității din Baumeister și Vonach 2012). Moralitatea care face apel
la noțiuni precum „voință liberă” și „instituții” nu este traductibilă în vocabularul teoriilor
biologice. Are sens să spunem că persoana poate fi vinovată sau nu, dar a aplica atributul vinovat unui
organism biologic (fie și uman) al cărui comportament este determinat în mod
natural de procesele din creier este ceva lipsit de sens (tehnic vorbind o
eroare categorială).
[3] Ca o observație colaterală, se pare că modul tradițional de construire culturală
a identității feminine tinde să ducă la punerea accentului pe vina subiectivă
propriu-zisă, sau rușine normo-centrică, iar cel de construirea a identității
culturale masculine pe ego (rușine ego-centrică, nu vină propriu-zisă).
[4] Accentuarea sentimentelor de vinovăție în educația religioasă în dauna
oferirii de repere și cărămizi culturale și spirituale pentru auto-construirea
unui proiect de viață întârzie maturizarea psihologică a tinerilor și
reprezintă o deturnare a mizei vieții spirituale. Cu implicații asupra
capitalului civic și la funcționării societății democratice.
[5] Depășirea și aruncarea vinei și a conceptului de
vină, ca o treaptă intermediară, e prezentă și în abordări filosofice și
teologice. Absența vinei indică fie o trăire animalică, într-o absență de
proiect personal sau național (beția, disoluția instituțională), fie
spiritualizarea vieții, luarea ei în propriile mâini, atât cât depinde de tine,
starea de a fi în proiect, pe drum (hotărârea către ceva, organizarea pentru
ceva). Ocuparea cu ceva. Dar nu oricum: „să nu afecteze nici o altă persoană în mod negativ, să nu fie peste
puterile noastre” (link),
să fie conceput și aplicat astfel încât să nu ne ducă la ratare sau bovarism (link), și să
fie cuplat cu un proiect colectiv minimal care să asigure pacea socială.
Proiectul personal cultural de rostire universală nu se poate desfășura în
afara păcii sociale. Proiectul colectiv care depășește vina, dar
prin natura sa anulează pacea este un eșec și duce la reinstalarea vinei
personale și colective. Starea
de vinovăție este o coordonată a umanului, dar și depășirea ei permanentă este
o tot o coordonată a umanului. Totul pare să depindă de felul în care ne
depășim vinovățiile. În jos, sau în sus. Dacă le depășim în sus pare să depindă
de felul cum le depășim, individual sau colectiv, iar când le depășim colectiv
de felul cum o facem, prin proiecte colective constructive sau distructive. Atunci când
proiectul colectiv de depășire a vinovăției este prost conceput este preferabil
să te opui lui, sau dacă asta e nerealizabil, să izolezi într-un proiect
personal, să te decuplezi de cel colectiv.
[6] Tehnic vorbind ei fac apel la teoria
catalogării morale și teoria disonanței cognitive „Dissonance will apply for those
closely associated with perpetrating the torture, while moral typecasting will
apply for those distant from it.”
[7] Acest
fenomen a fost exploatat și de către domnul Iohannis în campanie după ce a
suferit atacuri la familia sa, atunci când a comunicat că suferă celor aflați
la distanță, votanții, și a întărit evaluarea morală pozitivă cu afirmația “mai
bine pierd, decât să fiu mârlan”.
[8] Acest
articol nu are nici o valoare științifică sau filosofică. Nu sunt specializat
în domeniul psihologiei sau al teoriei sentimentelor morale. Desigur că
lucrurile sunt mult mai subtile decât cum sunt descrise aici, și că vocabularul
tehnic de specialitate este probabil altul. Este un articol civic, în care am
folosit elemente din literatura de specialitate disponibile la o căutare rapidă
oricui caută pe google scholar sau google folosind cuvintele „vină”,
„auto-învinuire”, „guilt”, altel din familia de cuvinte. A fost scris într-o
zi, în week-end. Dacă ați găsit ceva folositor în el ca persoană interesată de
ce se întâmplă în spațiul public, atunci scopul pentru care a fost scris
articolul a fost atins.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu