Nu locul ci modul

Nu locul ci modul

luni, 27 aprilie 2015

Pornind de la un best-seller ortodoxist

Week-end-ul acesta am citit la recomandarea cuiva o carte ortodoxistă în sens tare, "Lucrarea", a domnului Ciomâzgă. Este o carte intimă. Este o carte ininteligibilă pentru cineva care nu are cât de cât o viață ortodoxă. În măsura în care ai priceput despre ce este vorba este lipsit de bun simț să vorbești pe fond despre ea. Ca atare încerc câteva meta-idei de folos din punct de vedere al intereselor publice.

Viața spirituală trăită la modul serios într-o anumită tradiție te duce la autoconstrucția unei lumi personale și grupale total incompatibilă cu ceea ce numim civilizație modernă. Nu e vorba numai de acceptarea unor entități de tipuri diferite de cele asumate de științe în teoriile lor aflate în evoluție culturală, de exemplu nevizibilele, ci și de noțiuni diferite de cauzalitate. Luimea are cu totul alt înțeles. Chestiunea mai puțin confortabilă este că aceste tradiții spirituale sunt mai multe. Totul e ok câtă vreme sunt decuplate politic. Când se pune problema comunicării într-o societate globalizată nu cred că e ceva de comunicat pe fond, lumile sunt total incompatibile în profunzimea lor.

Din punct de vedere economic o societate cu preocupări spirituale serioase nu poate fi competitivă în sens modern. O dată pentru că nu produce decât strictul  necesar conform necesităților minimale pentru asceză, a doua oară pentru că nu are nici un sens existențial să producă mult, a treia oară pentru că nu apelează la metode economic eficiente de creștere a calității și cantității producției. Astfel de oameni nu au îndoieli că zarzavaturile crescute în România sunt mai bune ca altele din cauza apelor sfințite la Bobotează care îmbrățișează toată țara, nu datotorită caracteristicilor biologice ale soiurilor, pedologice ale solurilor și metodelor agronomice. Nefiind competitivă o astfel de societate nu poate rezista decât prin izolare sau în cazul norocos când are la dispoziție multe resurse naturale.

De facto o societate cu preocupări spirituale serioase are tendințe autoritariste. Principiul ascultării față de îndrumător, absolut necesar pentru evoluția spirituală a persoanei este extrapolat la nivel social printr-un artificiu retoric cu utilitate ideologică în principiul supunerii față de conducători. O dată stabilizată această stare politică măsura în care mai funcționează pe baze spirituale o astfel de societate e la voia lui Dumnezeu. Nu mai există nici o posibilitate de control bottom-up, nimeni dintre oameni nu mai poate garanta că cei în funcții își îndeplinesc rosturile. Cum însă orice e interpretabil, situația rea poate fi citită în cheie spirituală, printr-un feed-back pozitiv care stabilizează societatea în starea respectivă.

Pe de altă parte, o societate bazată strict pe știință nu are valențe spirituale decât pentru cineva care:
·         fie nu știe despre ce este vorba în propoziție și supralicitează ce poate oferi știința, acești oameni cred că atunci când mor se reintegrează circuitelor biogeochimice;
·         fie are o minte capabilă să baleieze cunoștințele din mai mult științe ale naturii, sociale, umaniste și ceva părți importante ale filosofiei și se apucă de reconstrucții ale lumii pe cont propriu pentru o soluție personală sau de grup mic la întrebările existențiale. Acești oameni vor avea niște reprezentări cu privire la moarte de uz personal. Ei își umpu timpul cu tot felul de lucruri care privite din exterior sunt ridicole, de exemplu în ce sens apa este H2O, sau dacă propoziția “zăpada este albă” e adevărată numai când zăpada este albă.

Într-o astfel de societate, bazată exclusiv pe știință, doar o infimă minoritate poate avea preocupări spirituale, pe criterii de inteligență și resurse disponibile pentru dobândirea cunoașterii. Cum toată lumea ajunge să moară, iar acest fenomen e foarte vizibil în cazul oamenilor diferiți de tine însuți, există riscul ca viața să pară a fi lipsită de orice sens. Dar omul care crede asta nu are de ce să consume prea mult, prin urmare pentru o producție economică mare el trebuie stimulat să uite asta, să se considere nebun sau irațional dacă se mai gândește și la asta, să meargă la psiholog și să se rezolve ca apoi să muncească pe brânci și să consume cât mai mult atâta vreme cât e capabil să o facă. După ce nu mai e capabil să o facă e problema lui.

În aceste condiții, din câte pot să îmi dau seama, rolul civilizației bazate pe știință nu poate fi decât unul superficial din punct de vedere existențial, dar esențial din punct de vedere politic: evitarea războaielor între societățile între care nu poate exista comunicare pe fond. Nu e puțin lucru. Treaba acestui fel de civilizație poate fi la nivelul lumescului gestionat cu bun simț. Sincretismele spirituale globaliste sunt ridicole, iar din perspectiva unei vieți spirituale tradiționale asumate total de-a dreptul absurde.

Atâta vreme cât democrația și gândirea liberală își asumă acest rol de fluid cultural care ține la un loc țesuturile societăților înrădăcinate în diferite tradiții cred că au șanse de supraviețuire. Dacă vor vrea să elimine valorile tradiției printr-un act de explicare rațională sau impunere cred că vor dispărea la modul propriu.

Pe plan național în societăți heterogene ca a noastră modelul practicabil mi se pare asemănător unui cozonac bogat, cum făceau bunicile: coca e civilizația pe baze științifice în condiții de relativă modestie cognitivă, fără supralicitări prostești, iar stafidele unite de fire de cacaco și miez de nucă sunt insulele comunitare de oameni care vor și pot să trăiască viața lor pentru scopuri spirituale, decuplați pe cât posibil de ethosul consumist. Pentru diversitate și echitate culturală sunt desigur dezirabile și niște antistafide, corespunzând grupurilor umaniste militante, cu recomandarea să nu intre în contact direct cu stafidele pentru a nu genera reacții explozive care să distrugă cozonacul.

Oamenii care trăiesc în lumi de felul celor din "Lucrarea" vor încerca în permanență să se extindă în masa cozonacului. Ceea ce propun ei ca mod de viață este însă atât de dificil încât șansele obiective de reușită sunt nule. Nu reprezintă un pericol real pentru cei cu interese exclusiv de consum și distracție ca să uite că vor muri. Nu mi se pare o problemă că aceste grupuri vor să se extindă, la fel fac și cei din antistafide, chiar dacă nu au contribuit cu nimic la generarea societăților actuale. Important politic e ce fac cei cu atitudini sociale și politice rezonabile. Rezonabilitatea mi se pare valoarea fundamentală a societăților heterogene.

Să fim rezonabili cei capabili de asta, cu atât mai mult cu cât oamenii cu preocupări spirituale hotărâte, asumate total, percep intruziunea civilizației pe baze științifice în intimitatea lor ca fiind de natură malefică (demonică, de fapt – ce să o mai dăm după cireș), iar consecințele sunt anticipabile: refuzul democrației și liberalismului fie și cu rolul de fluid circulant și răspunsul la agresiunea percepută prin contra-agresiune din partea castei militare a societăților respective.


A bon entendeur, salut !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu