Lupta dintre
intelectuali pentru putere simbolică ridică întrebarea ce înseamnă a fi intelectual. Definiție: un intelectual
este o persoană care are scopul de a fi creator și îl pune în practică în mod
curajos și cu stil. În continuare
voi discuta chestiunea individuării intelectualului și cele trei elemente ale definiției propuse.
Identificarea unui om ca fiind intelectual
E riscantă
individuarea ontologică a cuiva ca intelectual, deși fără îndoială că însăși
această opțiune are valoarea ei prin faptul că susține un elitism tare. Se
poate lucra alternativ cu un model de om în care oamenii derulează proiecte
intelectuale fără a fi ei înșiși în mod esențial intelectuali.
Cu un astfel de model se poate formula
următoarea opinie: proiectele culturale ale oamenilor cu preocupări
intelectuale se află în anumite circumstanțe în competiție unele cu altele ca
mijloace/resurse (sub-proiecte) în proiecte sociale și politice în care
îndeplinesc rolul de a oferi putere simbolică și legitima retoric diverse
soluții sociale și politice. Cu acest model se justifică doar un elitism al
proiectelor, nu al oamenilor. Folosesc în continuare cuvântul
intelectual ca pe o prescurtare a sintagmei “persoană care are proiecte de
natură intelectuală”.
Comentarii la fraza anterioară:
·
Intelectualul
poată să nu vrea ca produsul său fie preluat în astfel de lupte pentru
existență culturală și politică, dar nu mai are controlul odată ce a emis
produsul ; știind că e posibil să piardă controlul are responsabilitatea
evaluării explicite a riscurilor cultural-politice asociate produsului său,
pentru a submina forța retorică a produsului deturnat de la intențiile sale.
Dacă n-o face este responsabil de ceva similar neglijenței în serviciu.
·
Relațiile
între proiecte pot fi și de altă natură decât de competiție, într-o analogie
biologică pot fi de simbioză de exemplu, mutualism, sau pur și simplu decuplare
totală, fiecare cu ale lui.
·
Ce
tip de relații există între aceste unități elementare de producție culturală,
proiectele culturale, e o chestiune de cercetare descriptivă și funcțională a
culturii, faptul că relațiile sunt dominate de competiție fiind doar o ipoteză
de lucru validă în anumite contexte și invalidă în altele.
Scopul de a fi protejat și scopul de a fi creator
Libertatea și nevoia nu sunt compatibile
conceptual: nevoia angajează o schemă deterministă de gândire și e tipică gândirii
de stânga. Nu cred că există o nevoie de a fi protejat și una de a fi creator.
A fi protejat și a fi creator sunt mai degrabă scopuri: un om le poate avea pe amândouă, ordinea priorităților poate varia
de la om la om, iar la fiecare om de la un moment la altul în funcție de
context.
Un astfel de model :
·
Nu
mai duce la o categorisire tare a cui e în elita intelectuală și cui e în publicul
acestei elite, ci doar la o caterisire relațională într-un context dat, al
unora în raport cu ceilalți la un moment dat.
·
Dă
seama de circulația persoanelor între public și elite în funcție de ce proiecte
au.
·
E
compatibil cu creștinismul pentru care autoevaluarea ca elită e ceva
indezirabil.
Varianta tare de elită în sensul de
persoane cu nevoi intrinseci creatoare duce la o aristocrație a spiritului la
care nu subscriu pentru astfel de argumente (dar subscriu pentru altul, a se
vedea mai jos). Creatorii, consumatorii produselor culturale și barbarii
consumatori doar de grătare se individuează pe baza a cine ce produce, cine ce
sau nu consumă și de facto pot fi și
instituționalizați, dar nu au nimic special în termeni de spațiu de stare al variabilelor
"naturale" umane unii în raport cu ceilalți, diferă doar la nivelul
variabilelor organizațiilor în care se înscriu sau pe care le inventează.
Deosebirile sunt de mod uman de funcționare ales, exersat, muncit, incluzând aici și folosirea implicită a unui
set de presupoziții sau adoptarea deliberată a unor scheme metafizice, inclusiv
despre ei înșiși, cu toate consecințele instituționale ale acestora.
Curajul creator
Rațiunea fără curaj este sortită eșecului. Curajul
înseamnă deschiderea lumii personale către ce este în afară atunci când mulți
oameni din jur din teamă și-o închid. Prima treaptă a curajului e deschiderea
către natură, a doua către oameni și a treia către Dumnezeu. Fără curaj omul și
comunitatea oricât s-ar gândi nu pot ști încotro se îndreaptă. Cu cât urcă
treptele curajului, cu atât direcția devine mai
clară, iar mijloacele disponibile pentru atingerea scopurilor sunt mai ample.
Dragostea este o formă a curajului. Ea vine în forme diferite pe cele trei trepte. Treptele nu se pot sări, iar după ce au fost parcurse nu trebuie confundate. Trăim pe fiecare treaptă în parte, nu doar pe una. Parcurgerea e o creștere organică. Treptele nu se întrepătrund. Omul trebuie iubit ca om, nu ca maimuță sau Dumnezeu, iar Dumnezeu ca Dumnezeu. Este ofensator pentru un om să îi spui că îl iubești ca pe Dumnezeu: nu e un compliment, e o prostie, o lipsă de rațiune, pentru că omul ceree altceva decât cere Dumnezeu.
Indiferent la câte probleme au dus pentru cineva deschiderile creatoare, singura soluția rațională rămâne curajul.
Curajul nu își
poate exprima valoarea de unul singur, ci sub constrângerea unor reguli:
prudența, bunul simț, respectul. Rațiunea trebuie să
gestioneze nu doar lumea personală, ci și modul de manifestare a curajului.
Erorile de gândire în condițiile unei firi curajoase duc la calamități pentru
autorii lor și pentru grupul lor.
Manifestarea curajului generează cunoaștere nouă și scade riscul erorilor de gândire. Omul locuit de dragoste de natură sau/și oameni sau/și Dumnezeu e ca o flacără arzând permanent. Omul locuit doar de dragostea de el însuși e un om al fricii asemenea unui jar mocnit pe care să se stingă. El își poate vedea propria lume doar datorită luminii împrăștiate de flăcările arzând din jur, pe care nefiind deschis poate că nici nu le observă.
Un intelectual n-ar putea scrie nimic dacă n-ar avea lumină primită din jur. N-ar putea arde dacă flăcările altor persoane n-ar fi ars înaintea ei sau lui, n-ar arde acum, sau dintotdeauna.
Un intelectual nu are proiecte deliberate de schimbare în
bine a lumii, nu poate avea o dragoste mutilantă pentru ființa altora. Asta e o
lașitate, o instrumentalizare a celor din jur. Lui sau ei i-ar fi suficient să se ridice el însuși măcar puțin din starea
deplorabilă în care se află. Când dă drumul unui text sau unui comentariu care
depășește simpla interjecție e din bucuria că alte minți îl vor avea la
îndemână, așa cum el se bucură de dovada gândului altor oameni.
Stilul intelectualului
Intelectual fără stil nu există. Aristocrat
al gândirii înseamnă om cu proiecte creatoare, curajoase și stilate. Stilul dă
noblețea proiectelor creatoare și curajoase.
Iar stilul vine din imaginațe. Oricâte
resurse și IQ am avea cei mai mulți nu putem construi nimic admirabil în
România pentru că ne-a fost distrusă imaginația. Patul procustian
comunist a amputat subtilitățile tradiției, rafinamentul care exista pe
alocuri, autenticitatea vieții urbane și rurale, mediul cultural care susținea
nașterea în fiecare om a gustului și inexprimabilului unor feluri de a trăi.
Putem face din București cel mult un Dubai, nu și o Florență.
Prestigiul
unor intelectuali români vine din normalitatea câștigată prin ucenicia la
oameni cu stil. După tabula rasa
mentală oricât ne-am da peste cap cu rațiunea nu putem obține decât produse cu
mica lor piață de desfacere, dar care nu vor impresiona altundeva în lume pe
nimeni.
Nu știu cum se poate rezolva situația
asta, e un soi de impotență națională. Comunismul a castrat imaginarul
României. La scară mare poate că o soluție ar fi sacrificarea unei noi Ane a
lui Manole. Pentru nerafinații postcomuniști ca mine e însă probabil prea
târziu, vor rămâne niște țoape gânditoare. Arhitecturile minții nu pot
substitui forța persuasivă a stilului. Constructul rațional e un schelet pe
care s-au pleznit niște fleici cu pretenții de carne suavă, îi lipsește fluidul
circulant inefabil al unui fel autentic de a fi. E un soi de păpușă gonflabilă
în raport cu Venus din Milo.
Noroc că nu e absolut necesar să fii intelectual ca să te mântuiești.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu