Să nu ne fie lene să vorbim despre lene. Pentru că lenea e în
spatele multor rele din țara noastră.
Lenea te face să rămâi în urma ta însuți, să nu ajungi să fii
ceea ce crezi pe bună dreptate că ai putea fi. Atunci cineva trebuie să fie de
vină, iar dragostea de sine te face să crezi cel mai adesea că alții sunt de
vină. Sunt vinovați că nu sunt leneși. Sunt demni de a fi urâți pentru că tu
crezi că ei se cred altceva decât ești tu. De fapt ei doar sunt altceva, fără a
se crede, iar tu ești ce ai ales să fii. Fugi de răspundere și proiectezi
asupra lor disprețul față de tine însuți. Când îți asumi răspunderea ieși din
lene și te pui pe treabă.
Lenea te face să ajungi la vicii și irosire. Omul care lucrează are
mulțumire din rezultatul muncii lui. Omul leneș trebuie să caute mulțumire în
alt fel și folosește roadele puținei munci ca să obțină ceva despre care crede
că înseamnă mai mult decât a făcut. Dar nu este mai mult. Fie o plăcere
cultivând un viciu, fie obiecte de status pe care avându-le bănuiește că va fie
privit de către ceilalți altfel decât ca ceea ce este, un leneș. Viciile îl vor
scufunda în decrepitudine, iar lucrurile valoroase contrastând cu realitatea
din spate îl vor trimite în ridicol. Când te privești în oglindă și vezi realitatea
așa cum este poți ieși din lene. Când sesizezi compasiunea din privirile unora
în care ai încredere poate exista o oportunitate să te pui pe treabă.
Dacă n-o vei face lenea te duce la supărare și furie. Furie față de tine și
față de ceilalți. În fond nu ești singurul leneș, de ce tu să fii demn de milă
și nu alții ? De ce doar tu să fii ridicol ? Așa e omul, leneș, Homo ignavus. A munci e o cruzime față
de firea omului, față de starea sa naturală. Vizitarea unei țări de oameni
harnici sau a unei regiuni cu astfel de oameni din țara ta te poate trezi la
realitate, te poate face să te pui pe treabă.
Dar nu faci asta, ți-e lene. Ajungi atunci la hoție. Ce altceva esta a fi
corupt și a plagia decât un semn al lenei, refuzul muncii pentru a atinge
bunăstarea și recunoașterea pe care alții le-au dobândit în mod corect ? Ai
putea să îți propui doar ceea ce poți avea și fi în mod corect. Dar complexele
de inferioritate datorate propriei leni te fac să vrei mult mai mult, ca să
devii demn de respect în proprii tăi ochi. Leneșul are doar planuri mari. Nu
iubește munca, nu iubește răbdarea, nu înțelege că drumul contează la fel de
mult ca destinația, că destinația e definită prin drum, că nu are nici o
realitate în afara acestuia. Nu înțelege de ce un om de 75 de ani dă la coasă. Vârf
fără pantele muntelui nu există. Ca leneș ajungi furând la „destinație”, ai o hârtie
fără acoperire, o vilă, dar vezi că e lipsit de sens să fii acolo. Atunci îți
spui că drumul e absurd și o spui și altora. Ridici minciuna la rang de lege.
Și toți mințim și ne mințim într-un spectacol social ionescian. Cu lenea îți
pierzi mințile. Iar apoi îți aperi nebunia.
Ajungi la ipocrizie. Ipocrizia apără reduta vieții nemuncite și bunurile
furate. Te liniștești alături de alți leneși, lădând și primind laude pentru
roade precare prezentate ca reale. Tot ce ai furat e munca ta, accentuezi. Zi
și noapte ai lucrat. Ba chiar începi să lucrezi pe ici pe colo ca să arăți că
tu ești altfel, nu ești leneș. Dar la ce-ai obținut pe alte căi nu renunți.
Împăratul e gol. O știm în singurătate, însă ne e frică de consecințele
rostirii adevărului și de muncă. Cei care o spun sunt calificați ca nebuni, sau
necivilizați, sau dușmani. Când lenea e un mod social de viață se instalează o
cultură a disprețului ascuns sub forma respectului formal. Ne e greață de felul
în care trăim.
Leneșii și harnicii au drumuri despărțite. Nu e nimic de făcut împreună.
Drumurile se pot unii doar prin ridicare din lene sau prin cădere în lene.
Leneșii nu trebuie disprețuiți sau urâți pentru că sunt leneși, asta îi va
bloca în lene. Leneșii trebuie, pur și simplu, puși la treabă.
Nu ajuta niciodată leneșii mai mult decât strictul necesar. Dă-le
mijloacele pentru lucru, nu rezultatul final.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu