A mai avea discuţii ideologice după încă o crimă în masă este un moft. Nu mai este foarte clar pentru ce scriem,
educăm copiii sau facem cercetare. Mâine cineva ar putea încerca să îi arunce
în aer pe stradă.
Problema are trei părţi. Prima este că cineva ar putea să încerce asta, a
doua este incapacitatea cetăţenilor de a se apăra, adesea laşitatea lor, a
treia e îndreptăţirea că e bine aşa, că statul trebuie să facă totul.
E ceva ce nu vrea populaţia de pe aceste meleaguri de la stat fără nici un
efort de organizare proprie, fără iniţiativă personală ? Cred că dacă eram
teleportaţi în vestul sălbatic în vremea colonizării am fi dispărut în şase
luni cu totul.
Deocamdată a dispărut doar virtutea curajului, iar statul trebuie să o
suplinească. Virtutea curajului e esenţială pentru existenţa unui stat.
Când statul comemorează sau Biserica pomeneşte eroii ambele au în vedere
nişte oameni care au ucis ca să îşi apere ţara şi au fost omorâţi apârând-o. Mausoleul
de la Mărăşeşti e tot despre astfel de oameni.
Într-o societate în care valorile nu sunt impuse top-down, ci emerg
bottom-up, cum au fost cândva cele occidentale şi cea americană, nucleele
sociale violente aflate la originea terorismului pot fi neutralizate în numele
dreptului la autoapărare şi mânie. Sau măcar poţi avea o reacţie demnă, care să
inducă respect advresarului care a trimis criminalul. Indiferent cine este el
în realitate.
Într-o societate în care toţi oamenii se uită mai întâi la reglementări şi
politici publice înainte să acţioneze pentru a-şi apăra proprietatea şi viaţa
cetăţenii pot fi ucişi permanent de un
duşman infiltrat sub privirile neputincioase ale statului. Iar entităţile şi
statele adversare îşi râd în barbă, eventual mai ţin şi discursuri de
solidaritate.
Din câte pot să îmi dau seama cultivarea curajului în Europa se reduce la
sporturi extreme, şi acestea privite ca o ciudăţenie. E trendy să nu mai poţi
tăia nici măcar o găină, ca să faci o ciorbă la ţară.
Cum proiectul european nu va fi schimbat la scara de timp a vieţilor
noastre, iar pentru noi e un avantaj decisiv să fim în Europa dată fiind
înapoierea culturală şi economică, tot ce putem spera este să operăm în acest
cadru:
·
susţinând
lichidarea surselor externe ale terorismului
·
făcând
ceva pentru ca oamenii să aibă mai mult curaj şi responsabilitate.
Deocamdată la noi acasă suntem vulnerabili, e ca-n brânză. Nu mai există o
reacţie de auto-apărare cetăţenească. Fugim mâncând pământul şi din faţa
hoţilor, darămite din cea a unor ventuali terorişti.
Odată în 783 am intervenit împotriva unui hoţ şi când am fost ameninţat cu
cuţitul toată maşina a paralizat. Am trecut peste capetele călătorilor peste
bănci până la şofer fără ca nimeni să spună ceva. Un poliţist mi-a spus mai
târziu “să nu mai bag vreodată”, pentru că au avut chiar ei oameni sub
acoperire bătându-se cu hoţii, iar după ce i-au imobilizat victima a refuzat să
depună plângere. De frică.
Sunt multe surse ale acestei laşităţi generalizate pe care o vedem dramatic
cu ocazia unor atacuri, deocamdată în Europa, dar şi în mod cronic în
instituţii, în lipsa iniţiativei publice împotriva celor corupţi sau care pur
şi simplu aruncă gunoiul din maşină la stop pe geam.
Una dintre ele este fără îndoială incapacitatea bărbaţilor de a se mai
apăra măcar pe sine, darămite pe cei din jur. Funcţia de protecţie pe care prin
natura biologică a lor şi mentalitatea tradiţională o puteau exercita la scara
unor evenimente unde statul nu poate preveni totul a fost externalizată
instituţiilor. Cerem statului să ne apere partenera cu care mergem pe stradă. Dar
statul poate doar să reducă densitatea hoţilor şi să-i elimine pe cei mai
periculoşi în limita unui buget existent. Să aperi costă.
Avem nevoie de o cultivare a curajului. De o educare a lui. Asta nu se face
prin eseuri ideologice. Tradiţional se făcea prin armata obligatorie.
Nu suntem încă în situaţia Israelului ca să avem nevoie de armată şi pentru
fete şi pentru băieţi.
În ce formă se poate face astfel încât bărbaţii să fie capabili să aibă o
reacţie de apărare e treaba profesioniştilor în domeniu. Armata în comunism era
concepută greşit. Mult timp pierdut.
Viitorii recruţi, dintre care unii vor ajunge poliţişti, ar putea fi
învăţaţi să tragă la ţintă, astfel încât să ucidă un criminal prin parbriz
dintr-un foc, nu prin 30 după ce a omorât cu caminul 80 de oameni, ca la Nisa.
Mămăligile nu pot
susţine un stat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu