Ştiinţa şi religia în modurile lor proprii de funcţionare nu interesează pe
multă lume.
Odată ce ştiinţa îşi va pierde aura de mit care poate substitui modurile
religioase de a înţelege lumea ea va interesa doar pe oamenii care vor să
cunoască ceva în mod obiectiv - în limitele constrângerilor epistemice
caracteristice ştiinţei.
Odată ce se va înţelege pe scară largă că religia nu poate spune nimic
despre lumea caracterizabilă obiectiv şi că poţi fi moral şi fără a fi o
persoană religioasă ea va mai interesa doar pe cei care vor să aibă o viaţă
spirituală, o comunicare directă cu Dumnezeu.
Ambele categorii de oameni menţionate mai sus sunt foarte restrânse
statistic.
Marea majoritate a oamenilor îşi doresc nişte lucruri de altă natură, care
n-au vreo legătură de fond cu ştiinţa
sau religia. Nu e nimic rău în asta, numai că instrumentalizează ştiinţa sau
religia în lupta pentru resurse, punând proptele retorice cu conţinut zis
ştiinţific sau religios discursurilor lor în care clamează, în fond, bunuri şi
servicii.
Aceste proptele retorice au două funcţii:
·
să le
dea impresie lor înşile că vor altceva decât ce vor. Imaginea că nu vrei de la
viaţă decât să consumi bunuri şi servicii şi să ai un rol cât mai ridicat în
societate se pare că nu mulţumeşte pe nimeni.
·
să
impresioneze competitorii neavizaţi. Ştiinţa şi religia sunt folosite ca nişte
insigne în piept, sau ca nişte doctorate plagiate.
Dezvoltarea masivă instituţională a ştiinţei şi religiei are în spate nu
doar funcţiile lor fireşti, de cunoaştere obiectivă şi de susţinere a vieţii
spirituale, ci în mare măsură şi (dis)funcţia lor ideologică, de instrumente
pentru luptele pentru putere.
În focul disputelor ideologice oamenilor care competiţionează pentru
resurse folosind instrumentar religios sau ştiinţific nu le pasă de funcţiile
normale ale acestor domenii ale culturii. Ei sunt dispuşi să distrugă tot ce
foloseşte adversarul. Folosirea sau practicarea autentică a ştiinţei sau
religiei deranjează, pentru că ea obligă la discernământ, la o atitudine
rezonabilă, iar acestea evidenţiază caracterul aberant al utilizării
ideologice. Instituţiile ştinţifice şi religioase tind să devină simple
oportunităţi pentru interese economice, golite de conţinut.
Un exemplu. De patru ani în România are loc o luptă pentru a re-pune
conţinut în instituţiile academice acaparate de interese economice şi de
impostură asumată pentru bani. Ce arată presa şi experienţe personale ale
credincioşilor indică probleme similare şi în instituţii religioase, despre
care realitatea obiectivă nu o putem şti noi deoarece prin natura lor sunt mai
puţin transparente.
Alt exemplu. În ziua de azi atât teoria evoluţiei, cât şi credinţa creştină
se află sub presiune din partea unor tabere diferite. Nu e ceva necesar, atât
doar că ele s-au aflat la îndemână când oamenii aveau ceva de împărţit. Nu erau
în jur alte reteveie sau pietre. Nu era alt IPad cu care să baţi cuie.
Oamenii care controlează statul sunt direct implicaţi în acest fenomen. Ei
încearcă prin sistemul de educaţie să asigure o unitate ideologică a populaţiei
folosind baze manipulative "ştiinţifice" sau "religiose". Se
crede că ar fi mai ieftin decât să livrezi nişte servicii publice reale la un
preţ cât mai avantajos cetăţenilor - singura bază corectă pentru unitatea
statului.
Datorită dezvoltării gândirii critice şi a creşterii accesului la
informaţie strategiile manipulative de inducere a unui mod de a vedea lumea în
populaţie nu prea mai dau roadele scontate. De aici acutizarea competiţiei
între adepţii unităţii ideologice prin ştiinţă şi cei ai unităţi ideologice
prin religie.
Dacă prin absurd ar fi lichidate atât credinţa creştină, cât şi teoria
evoluţiei de către cei din tabăra opusă care le doresc asta, amândouă ar
reapărea. Cea din urmă pentru că reflectă un adevăr ştiinţific obiectiv, prima pentru
că este despre un Adevăr spiritual a cărui trăire de către oameni e reală.
Dar la fel ar reapărea şi folosirea lor improprie, ideologică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu