Prin cuplarea câtorva resurse teoretice se poate constata că obiectivul în comunicarea publică nu este de a face pe altcineva să înţeleagă, ci
numai de a-l influenţa în acţiunile sale. De aici se pot extrage câteva
consecinţe utile atât comunicatorilor bine intenţionaţi, cât şi receptorilor.
Figura 1 Structura generală simplificată a unui
fenomen de comunicare.
Semiotica ne permite să dezvoltăm ce se întâmplă în zona emiţătorului şi
receptorului. Structura triadică a unui semn este prezentată în figura 2 adaptată
după cea pierciană.
Figura
2 Schema modelului structural al unui obiect semiotic. Legendă: 1 = decodare, 2 = codare, 3 = referire
Un obiect semiotic este un obiect complex
mixt (care include atât proprietăţi din realitatea minţii, cât şi proprietăţi
din realitatea externă, localizată spaţial) de forma:
(Zi,
Si, Bi, L1-4)
unde:
Zi
sunt proprietăți ale unei entități naturale purtătoare de sens (Zeichen)
Si sunt
proprietăți ale unei entități mentale discursive (Sinn)
Bi
sunt proprietăți ale unei entități naturale, mentale sau mixte (Bedutung)
L este structura
sistemului caracterizabilă prin legi (figura 1) de forma următoare:
Si =
L1 (Zi), legea de decodare, de apariție mentală a
sensului pornind de la purtătorul de sens
Zi =
L2 (Si), legea de codare, de creare de noi purtători de
sens ai unui sens mental
Bi =
L3 (Zi), de referire, descriptivă, folosind un sens
existent
Zi =
L4 (Bi), de creare mentală a unui sens nou pentru un
referent
În cazul unei comunicări umane emiţătorul vrea să spună ceva despre un referent
unei alte persoane umane şi codifică ce vrea să spună într-un purtător de
înţeles (procesele 4 şi 2 din structura obiectului semiotic). Receptorul e
implicat în procesele 1 şi 3, înţelege ceva în mintea sa şi asociază ce
înţelege unui referent, în principiu acel referent la care s-a referit
emiţătorul, dacă e o comunicare de succes. Comunicarea umană are loc după
modelul din figura 3.
Figura 3 Modelul caracteristic comunicării umane.
Emiterea şi receptarea sunt încadrate de procese semiotice în care sunt
implicate entităţi care au minţi (persoane).
În comunicarea publică ceea ce e caracteristic este asimetria dintre
numărul de emiţători şi cel de receptori. În cazul cel mai simplu avem o
persoană emiţătoare şi foarte multe receptoare. Persoanele receptoare adesea nu
mai sunt cunoscute personal de cea emiţătoare, şi de la un număr în sus nici nu
mai pot fi cunoscute practic. Abordarea este prin publicuri ţintă, cu un anumit
“profil”.
Deşi pare ceva foarte avansat uman, acest fenomen de a emite către
publicuri ţintă generice este convergent cu fenomenul biologic de semnalizare
către indivizi biologici generici. Un cerb cu coarne mari nu semnalizează eligibilitatea
sexuală unei femele anume, ci întregului “public” ţintă al său. O pasăre prin
trilul său nu marchează teritoriul numai pentru un anumit alt individ, ce
pentru toţi competitorii din populaţia din care face parte. Trăsătura biologică
purtătoare de informaţie, a corpului sau comportamentală, are rolul de a
influenţa comportamentul altor organisme în general, nu e personalizată.
Ceea ce este specific omului, diferit de latura sa biologică, este
comunicarea având ca obiectiv înţelegerea mesajului cu privire la referent, nu
cea de semnalizare pentru a induce un comportament. Înţelegerea în sens propriu
are loc printr-o comunicare personală, sau către un număr restrâns de persoane.
Omul nu are capacitatea să comunice pentru a fi înţeles către un număr masiv de
persoane, aşa cum se întâmplă în comunicarea publică. Procesele semiotice de la
persoana emiţătoare nu pot fi calibrate pentru a fi receptate adecvat de foarte
multe persoane simultan. Unde se află limita empirică este o chestiune de
cercetare empirică şi probabil de context.
Putem observa acum câteva lucruri :
·
Nu poate
exista aşa numita educaţie on-line, receptarea reciprocă a persoanelor
umane aflate în act de comunicare este puternic perturbată de canal. Evidenţa
proceselor semiotice reciproce practic dispare, nu mai pot fi percepute în mod
adecvat. Chiar şi educaţia on-line 1 la 1 are dificultăţi.
·
Tot ce este construit prin mass-media ca un act
de comunicare ţintind anumite publicuri, nu persoane bine precizate este un act de influenţare, are o funcţie
de semnalizare pentru inducerea unui comportament. Percepţia receptorului că i s-ar adresa ei sau lui
este greşită. Atitudinea corectă a receptorului ar trebuie să fie nu de
înţelegere directă a mesajului mediatic, ca în comunicarea inter-personală, ci
de întrebare cu privire la ce efect doreşte să inducă mesajul mediatic.
·
Emiţătorul
public în mass-media naiv (de ex. cazul IPS Teodosie) va avea mesaje interpretate distorsionat,
pentru că ele vor fi percepute nu în sensul înţelegerii, ci al unei intenţii de
a influenţa comportamentul publicului ţintă general, ca o manifestare a
puterii. De aici dezvoltări conflictuale. Acelaşi mesaj poate fi împachetat
altfel, contextualizat în funcţie de publicul ţintă, dacă se doreşte o
influenţare, sau nu îşi rostul decât în alt context, dacă se urmăreşte o
înţelegere a lui.
· Comportamentul de comunicare publică al utilizatorului general naiv de social media, nu pentru un cerc restrâns de cunoscuţi, este de pură semnalizare cvasi-biologică. Această semnalizare cvasi-biologică oferă informaţii celor avizaţi de situaţia comunicării publice pentru profilarea publicurilor ţintă în vederea transmiterii unor mesaje de influenţare. Dacă utilizatoarea respectivă de social-media urmăreşte să fie înţeleasă efectiv strategia de comunicare este complet inadecvată, ea trebuie restrânsă la puţine persoane şi calibrată pentru acestea.
Faptul că în comunicarea publică avem de a face cu o semnalizare nu este
ceva bun sau rău în sine, ci o extindere tehnologică a capacităţilor biologice.
Totul depinde de intenţiile celor care semnalizează şi de adecvarea mijloacelor folosite. Cunoaşterea situaţiei de fapt
este esenţială pentru ca intenţiile bune să poată fi puse în practică. În acest
sens alfabetizarea unui public cât mai larg în privinţa particularităţilor
comunicării publice are caracterul unui serviciu public. Acest text s-a limitat
la aspecte structurale teoretice accesibile publicului instruit. Pentru
publicul şcolar şi de liceu se pot face lecţii practice de către profesioniştii
în domeniu. Nu poate exista în contextul actual comportament cetăţenesc
responsabil fără a cunoaşte aceste lucruri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu