Cum influențează pelerinajul rețelele globale de comunicare, deschiderea
granițelor țărilor, bunăstarea economică tot mai mare care ne permite să facem
călătorii cu rost duhovnicesc ? E ceva deosebit în a pelerina azi față de
ieri?
Pelerini care traversează lumea sunt toți creștinii, pelerini în lume sunt
mai vechi și mai noi, după vremuri. Pelerini de acest fel sunt și oamenii care
n-au ieșit din satul lor, sau țara lor, mereu așezați în matca neamului lor.
Pelerini între părți ale lumii au fost geografic, între comunități spre locuri
sfinte, și prin minte, între orizonturi de cunoaștere. Din lumea științei în
cea a rugăciunii, din lumea teoretizării moderne și a tehnicii folosite pentru
binele altora în cea a îndumnezeirii. Asemenea Sf. Luca al Crimeii și
doctorilor fără de arginți, asemenea arhitecților și inginerilor marilor
așezăminte, ai lucătorilor faptelor bune cu instrumentele vremii.
Pelerinajul spre locuri sfinte e o extindere a mersului toată viața între
casă și biserica satului sau cartierului. Pelerinajul cunoașterii de la cele
descoperite de mintea omului prin voia lui Dumnezeu la sfințirea vieții punând
umărul și susținuți de El e o formă a lucrării talanților între rugăciunea de
dimineață și cea de seară.
Felul de a-ți câștiga o pâine, a-ți susține o familie, se înnoiește mereu
în istorie. Nou înseamnă începător, novice. Drumul noului este de verificare
prin încercări. Noul fie se pierde, fie poate rămâne dobândind vechime, după
folosul său. Noul folositor și vechiul se împletesc cu răbdare în manifestarea mereu
vie a Adevărului. Cât va rămâne folositor din felul nou, recent, de a pelerina
al oamenilor, la o scară socială tot mai amplă ?
Soluția instituționalā de acomodare a învāțāturii evanghelice a evoluat în
trecut spre separarea creştinilor mai râvnitori în mānāstiri şi marcarea lor
prin coduri vestimentare şi restricții de circulație. În parohii e programatic
o acomodare la nevoi lumeşti, familia fiind cea naturalā, nu frații şi surorile
creştine (Matei 12, 46-50). Între aceste douā zone se exprimă azi tot mai mult pelerinii noi, permanenți, nu odatā în
viațā. S-ar părea cā au rolul sā dezvolte unitatea creștină la un nou nivel de
complexitate, dincolo de dezvoltarea personalā prin pelerinaj. Se vede destul
de clar harta socialā a zilei din felurile de ziceri în circulație de Paşti,
pornind de la iepuraşi, superstiții, urāri generale (în care fericirea are
înțelesuri neprecizate) şi salutul mārturisitor de credințā asimetric: spune
primul cel mai iubitor de Hristos - de unde şi rolul curajului în a zice. E
remarcabil cā toate mesajele sunt bine intenționate în felul lor, prin bucuria
specificā fiecāruia.
Azi, vrem, nu vrem, pelerinăm între situații și locuri în care dragostea se
manifestă prin simboluri comerciale ale copilăriei și cele în care primim pe
Hristos în noi, nevrednicii, după orele slujbei din noaptea de Înviere. Facem acest fel de drum cu dragoste
înțelegătoare, fără reproșuri, unind, dăruind fie și un zâmbet. Alături de
trup și minte punem inima.
Vremurile de azi permit evoluția cātre ceva mult mai dificil de atins în
alte societāți, anume apartenența
cālātoare la tot, niciodatā de atins, ci ca drum, printr-un soi de incluziune
informalā multiplā. Nu mai e nevoie să apelăm la tactici de felul nebunilor lui
Hristos, ci pāstrăm centralitatea socialā în condițiile scāderii anxietāții
fațā de strāini datoratā vizibilitāții sociale mult mai ample prin costuri mici
de obținere. Strāinul frate sau sorā devine mai repede al tāu nu numai ca
oaspete recurent.
Contraponderea sistemului politic democratic, pentru că nu există nimic bun
în sine pe lumea asta, adică desprins de Creator, e riscul secularizārii
totale, prin aceleaşi libertāți şi toleranțe sociale care permit şi dezvoltarea
pe scarā largā a modul de viațā de cālātor cu trupul și mintea între nuclee ale
bogāțiilor tradiției. Cale de întoarcere nu existā spre rețele sociale mai
puțin mişcātoare, dar e plinā lumea de repere cratofanice şi arhitecturale
pentru a pune degetul pe ele.
Lumea noastră, a noilor pelerini, e fragilă, învățămintele pandemiei ne-o
arată limpede. Dacă o dorim înapoi, dacă ne e dor de Țara Sfântă, mănăstirile
din celălalt capăt al Europei, sau al țării, avem puternică nevoie de vechiul
pelerinaj, cel simplu : între casă și biserică, între medicină și
rugăciune, prețuind pe fiecare, fără a neglija pe nici una. Și să primim cu
inima tot noul care se va arăta folositor, ca pe un dar al Domnului și al altor
oameni.
Adevărat a înviat !
Foto: pelerină rugându-se în drum spre insula Eghina, august 2016.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu