Prin natură căzută a omului lumea este un
loc de manifestare a răului. Controlul său complet este ontologic imposibil,
sunt posibile numai acţiuni punctuale personale şi sociale. Acţiunile personale
ţin de metanoia personală, acţiunile sociale sunt rezultatul interacţiunilor
celor care urmăresc mântuirea între ei şi cu cei care nu urmăresc acest scop.
Din perspectivă publică ne interesează acţiunile sociale, care le includ şi pe
cele politice.
Controlului răului pe cale socială se
poate face în cel puţin câteva planuri:
·
Prin
formularea şi comunicarea unei ontologii cât mai realiste. Eludarea
contribuţiei teologiei la construirea unei astfel de ontologii duce la un
produs nerealist.
·
Prin
evidenţierea limitelor epistemice ale omului, care îi constrâng posibilitatea
obţinerii unor resurse de cunoaştere utile în proiecte de control punctual al
răului. Aici interesează atât mecanismele de nivel individual, cât şi cele de
producţie socială, inclusiv evolutiv, care punctează scara de timp
caracteristică validităţii diverselor tipuri de cunoaştere.
·
Prin
acţiune socială pragmatică evaluată ca atare la scări de timp relevante pentru
interesele umane, de la cele personale la cele sociale.
Primele două planuri sunt cel mai adesea
la nivelul presupoziţiilor cu care lucrează organizaţiile şi grupurile sociale.
Filosofia este utilă pentru identificarea lor. Al treilea plan ţine de un a şti
cum rezultat dintr-o tradiţie a efectuării binelui. Cunoaşterea din ştiinţele
sociale şi din istorie este de folos pentru înţelegerea posibilităţii şi
limitelor acţiunii cu scopuri bune. Observăm că ştiinţele naturii, vieţii şi
pământului şi cele formale nu au nici o contribuţie în acest domeniu, produsele
lor sunt neutre, relevanţa lor pentru discuţie fiind numai indirectă, prin
aplicaţii.
Într-o societate civilizată se discută
public cvasi-permanent, se chestionează sursele răului de la nivelul
presupoziţiilor ontologice şi epistemice, precum şi tradiţia binelului şi
corelativ răului. Instituţionalizarea acestor demersuri nu este nici bună, nici
rea în sine, ci în funcţie de cum este folosită de oameni. Deficitul şi excesul
de instituţionalizare sunt ambele indicatori ai unui rău excesiv, care ar fi
putut fi mai mic prin acţiune socială adecvată.
Posibilitatea controlului răului pe cale socială
este o externalitate pozitivă a reţelelor sociale implicate în metanoia, nu
poate exista în absenţa unor proiecte personale de mântuire ale cel puţin unei
părţi din societate. Tentativele de internalizare a acestei externalităţi
pozitive subminează ambele tipuri de scopuri bune, personale şi sociale.
Controlul social al răului este fundamentat ontologic şi pragmatic sacrificial,
prin emularea modelului originar.
Controlul răului pe cale socială depinde
de existenţa unei societăţi civilizate în care există un nucleu durabil de
viaţă religioasă.
Din cele de mai sus se pot contura unele
consecinţe cu privire la relaţia dintre Biserică şi alte grupuri sociale şi
instituţii atât din punct de vedere descriptiv, cât şi normativ. Consecinţe
concrete pentru acţiune în România se pot obţine adăugând şi informaţii
specifice de la nivel naţional şi local.
Dacă acţiunea noastră pentru bine este
naivă şi neinformată, nestructurată cognitiv, e de dorit ca acţiunea să fie cât
mai modestă posibil, pentru că riscurile de deturnare a ei către rău sunt
enorme, lumea fiind ontologic un loc de manifestare a răului prin alegerile
noastre. Important nu e să faci cât mai mult bine, important e să îl faci.
Cantitatea de bine nu e sub controlul nostru.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu