O tarifare la 1 milion de euro pe an a valorii existențiale a fiecărui urs european asigură un flux
financiar suficient din țările occidentale spre România pentru managementul
acestei specii. În acest text sugerez un instrument financiar care ar putea să
mulțumească deplin comunitatea transumană animale - oameni și societățile
tradiționale cu capital natural bogat în același timp.
Cadrul teoretic al problemei include câteva elemente:
·
Nevoile
spirituale ale societăților seculare care nu mai dispun de capital natural
·
Nevoile
de bază ale societăților tradiționale care dispun de capital natural
·
Piața
serviciilor de mediu
O modalitate bine profilată de satisfacere a nevoilor spirituale ale
societăților seculare este prin adoptarea unei etici salvaționiste bio- și
eco-centrice. Acest tip de religie seculară are semnificație politică
importantă în statele occidentale și la nivelul Comisiei Europene, unde deține
vectori de influență în directoratele care se ocupă cu mediul și cu cercetare.
În abordarea progresistă vehiculată (există un progres de la gândirea
preanalitică asociată relgiilor clasice la religa transumanistă fundementată
ștințific modern) se dorește pe termen mediu crearea unei identități spirituale
europene de acest tip prin educație. Acesta e un proiect politic european explicit,
dar prin caracterul său epistocratic detaliile sunt accesibile numai oamenilor
de știință și funcționarilor publici. Proiectul verde are în spate deja
interese economice masive și nu mai poate fi schimbat la nivel strategic. Se
poate însă acționa de către țări ca România la nivel tactic și operațional.
Capitalul natural care satisface preferințele spirituale ale
postumaniștilor occidentali de a construi un comunitarism animalocentric în
care omul recunoaște drepturi ale entităților biologice din alte specii și le
restrânge corelativ pe ale sale se află în țări în care oamenii preferă alte
religii, în particular creștinismul. Datorită stadiului economic mai puțin
avansat cetățenii din aceste țări nu sunt interesate de cedarea unor drepturi
către animale. În același timp, tot datorită puterii economice mai reduse, nu
pot nici schimba agenda politică de mediu europeană creată în funcție de
preferințele cetățenilor occidentali.
Conflictul de interese economice și spirituale se rezolvă printr-un flux
financiar net dinspre vest spre est în interiorul Uniunii Europene. În acest
moment sunt două căi principale de transfer al banilor:
·
Prin programe
publice de finanțare a unor proiecte de mediu în teren.
·
Prin
programe de finanțare a unor organizații neguvernamentale care să schimbe
percepția publică și să pună presiune asupra grupurilor de interese care sunt
împotriva abordării transumaniste, bio- și eco-centrice.
Banii din primul canal sunt interceptați de câteva organizații publice și
ong-uri, banii de pe al doilea canal sunt interceptați de câteva organizații
ecologiste radicale. Din toți acești bani nu ajunge nimic la cetățenii români
în sensul unor servicii publice de interes general perceput ca atare, nu prin
obligație legală rezultată din modificarea legislației în sensul european. În
aceste condiții se întrevede că nici nevoile spirituale ale cetățenilor
occidentali nu vor putea fi satisfăcute prea bine în viitor, deoarece
politicile de mediu se vor schimba în România într-un sens defavorabil conservării.
Schimbarea este posibilă prin lobby-ul vânătorilor, care au interese economice
în acest sens.
Ursul este o specie fanion (flagship) care poate funcționa ca umbrelă
pentru multe alte specii și indirect contribui la asigurea multor servicii
ecosistemice de interes public, legate de circuitul apei și de climă. Există un
interes al cetățenilor români pentru aceste servicii ecosistemice, și indirect
prin rolul de umbrelă pentru conservarea ursului. Nu e nevoie de o schimbarea a
religiei creștine în sens postumanist pentru a dori să protejăm urșii. Ce
lipsește este legătura financiară între adepții religie bio-ecocentrice din
occident și cetățenii români.
Această legătură se poate institui printr-un instrument financiar nou, taxa
spirituală a ursului european. Dragostea, atașamentul religios al cetățenilor
occidental pentru populațiile sălbatice din România sunt echivalente
atașamentului românilor pentru un proiect cum este Catedrala națională. Fără a
se reduce la bani, acest atașament se reflectă și în bani. În acest moment
postumaniștii din vest nu plătesc suficient și cui trebuie pentru faptul că noi
le asigurăm o catedrală funcțională în teren. Soluția de a finanța proiecte și
ong-uri radicale este prea ieftină, nu duce nici la rezultatele dorite, nu e
nici în serviciul cetățenilor români în general.
În debutul textului am menționat o taxă anuală de 1 milion de euro pe cap
de urs. Ar însemna un flux de bani de 5-10 miliarde spre România pentru funcția
spirituală a urșilor. Poate că e prea mult. Se poate calcula mai exact, se
poate negocia. Mărimea taxei ar trebui să fie oricum simbolic ceva mai mare
decât valoarea unui trofeu de vînătoare. Acești bani ar putea susține
managementul habitatelor valoroase și restaurare ecologică în toată țara, nu
numai în zona populată de urs. Cu ei s-ar putea finanța de către stat
managementul ariilor protejate și organiza competiții pentru manageri în
funcție de calitatea planurilor, nu pe baza monopolului asupra resurselor
naturale. Cu o parte s-ar putea crea și forumuri de socializare și cunoaștere
între adepții din România ai Bisericii tradiționale și cei ai Bisericii
ursului. Într-o democrație liberală toate
au dreptul la existență.
Ca un efect colateral, s-ar putea ca identitea europeană dorită să evolueze
spre forme mai subtile, poate mai realiste, iar reziliența organizației
supranaționale să crească semnificativ, ceea ce e în interesul tuturor.
Parlamentarii noștri europeni pot explora dezvoltarea legislației europene
în acest sens.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu