Smerenia este un act de inteligenţă necentrată pe sine, ieşită din sine. Nu poate fi smerit cine se simte
inferior lumeşte, pentru că smerenia ridică, nu coboară, e un dar. Când spunem
că e legată de inteligenţă înseamnă că e o înţelegere cu mintea. Smerenia nu
vine din gândire proprie, ci din înţelegerea naturii propriei gândiri, a
legăturii ei cu alte persoane umane şi dumnezeieşti totodată. E o aşezare în
rost, o constatare a situării în triunghiul tu-semeni-Dumnezeu. Aceasta nu e
niciodată deplină, are ceva centrifug, reflectând căderea.
Smerenia nu este o stare psihologică, nu poate fi analizată în raport cu
sentimente, voinţă, toţi oamenii pot deveni smeriţi dacă li se dă asta, indiferent
de caracter. Inferioritatea şi superioritatea psihologică sunt la fel de
depărtate de smerenie, ele ţin de registrul comparaţiei şi chiar al judecării.
Judecării altora şi de sine. Comparaţia poate fi făcută local, e utilă lumeşte,
dar ea însăşi se aşează în ceva mai important, în dragoste, care nu e a ta. Ce
vezi se spune, sau nu se spune, după cum e de folos.
Smerenia dă şi bucurie, dă şi înspăimântare în faţa a ce se întâmplă.
Rosturile lumii nu sunt indiferente, dar sunt vizibile. Niciodată nu vezi
îndeajuns, iar ce vezi te poate tulbura sau nu în funcţie de cum eşti gata să
primeşti, nu de cum vrei să primeşti. Voinţa e numai un răspuns. Există şi fuga
de mai multă smerire, înspre familiarul vechi.
Când spunem că inima e smerită înseamnă că mintea e în inimă. „Inima înfrântă și smerită Dumnezeu nu o va urgisi” (Psalmul 50, 18).
Cu ajutorul smereniei apropierea răului devine suportabilă, căpătăm
îndrăzneală, nu mai identificăm oameni ca răi, sesizând diferenţa între duh şi
persoană. Putem circula mai bine social purtând un mesaj tăcut al bunei
vestiri. Cine are nevoie va întreba. Nu noi decidem.
Fericiţi cei săraci cu duhul, că a lor este împărăţia cerurilor (Matei 5, 3).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu