Democrația liberală nu se ocupă cu adevărul, cu
întemeierea resurselor de cunoaștere, și nici nu are de ce, scopul e alocarea
resurselor și serviciilor publice ca să rezolve rezonabil problemele de interes
comun. Dacă ni se pare că autoritatea noastră a celor care cunoaștem cu rigoare
diverse tipuri de cunoaștere specializată și cum se produce, sau o reprezentăm
pe cea a Adevărului, e subminată de democrație, că vocea noastră nu se face
auzită cum ar trebui, vine dintr-o combinație a ce avem de spus (calitate), cum
spunem (adaptare la publicul țintă) și contra ce spunem, dăm marfa gratis sau
fără respect pentru ea, sau cerem ceva dacă relația e profesională, ori nu o
aruncăm mărgăritare în fața porcilor dacă e duhovnicească.
Autoritatea în cunoaștere se câștigă prin putere
personală bine antrenată, răbdare, neinstrumentalizare excesivă a cunoașterii
deținute (dar trebuie să și ai ce mânca) și sacrificiu care să denote că ce e
adevărat e mai important decât presiuni sociale, interese pe termen scurt.
Sacrificiul nu merge bine fără Adevăr autentic, devii un taliban al științei,
un decuplat spiritual de realitate, sau un taliban religios. De-asta Hristos e
central față de alți fondatori fie și din perspectivă lumească.
Scurtăturile instituționale pun la dispoziția
impostorilor o variantă ieftină de a înșela pe alții prin scăderea standardelor
de intrare în club/instituție, sau prin mimetism (își fac instituții cu nume
asemănătoare). Nu instituția te face om care are cunoaștere, ci oamenii care au
cunoaștere țin instituțiile în viață pentru rezolvarea unor probleme de interes
comun legate de resurse și servicii de scară mare (să ai o cantină într-o o
universitate, să nu ți se rupă treptele la intrarea la biserică de la vreme,
etc).
Cum poate cineva să creadă că rigidizarea socială și
instituțională a țării va servi adevărului, sau Adevărului? Prin pretenții de
cunoaștere pe care nu le are în mod real și prin roluri instituționale asumate
care îl fac să se simtă obligat să apere ce nu știe cum, necunoscând. Adevărul implică o cunoaștere a lui efectivă,
dar și una de la nivel superior lui. Când e vorba de știință modernă, ai nevoie
de nivelul filosofic, dacă le ai pe amândouă, ai nevoie de nivelul spiritual,
dacă le ai pe toate, ai nevoie de așezarea de a nu vorbi cele mai înalte de la
tine, ceea ce proiectează smerenia pe lanț de ființă la scări mai mici și te
face să înțelegi că nu ești cu nimic superior ontologic unui ignorant care știe
numai ce e esențial pentru viețuire, de bun simț.
Cum poate cineva să se înșele pe sine că poate face ceva
pentru țara ta eludând adevărul? Din interes și slăbiciune. Unul dintre
mecanismele istorice ale degradării culturale, intelectuale și profesionale a
instituțiilor statului în postcomunism a fost că la momentul formării CNSAS cu
legislația aferentă elitele culturale și intelectuale ale României au fost de
acord să gireze moral ofițerii acoperiți din sistem și să condamne moral
exclusiv informatorii. Pentru asta au primit roluri, funcții, influență, iar
după ce au fost folosiți au fost îndepărtați sau înghiontiți în diverse zone
fără influență. Primii urmași la conducerea țării fără ei au fost de o
impostură flagrantă, iar apoi s-a trecut la cei mai tineri formați afară și
compatibili cu occidentul, de o impostură soft, departe de a fi performanți la
nivelul elitelor îndepărtate. Asta a dus la faptul că în ultimii 2-3 ani s-a
generalizat opinia și în elitele culturale îndepărtate și mai larg în
societate, exprmată chiar în publicații, că preluarea statului de către
ofițerii acoperiți după 1989 este imorală. Avem o întârziere de circa 25 de ani
în dezvoltare națională mulțumită abilității ofițerilor acoperiți în a se
folosi de oameni folosindu-le slăbiciunile. Singura problemă a acestor oameni e
că nu sunt capabili să catalizeze producția a nimic serios, perfomant,
competitiv, nivelul standardelor de performanță fiind cel din comunism. Există
excepții în sistem, dar sunt în minoritate socială, iar influența lor exprimată
ca procent din buget e cam cât e raportul dintre bugetul competiției PCE în
derulare și bugetul total al cercetării pe anul acesta în România.
Situația e un dat obiectiv. Primul lucru de făcut este să
nu ne facem iluzii că oamenii de bine din sistem, indiferent că sunt în
Biserică, stat, NATO, etc, vor face ceva de folos pentru cetățenii României
dacă cetățenii nu cer explicit statului asta, nu responsabilizează instituțiile
care lucrează pentru ei. Pentru a le cere explicit trebuie să nu intrăm la
remorca mediatică a agenților de influență, opiniile trebuie exprimate separat,
fără aliniere voluntară. Nu ajută la nimic să hrănim industria de nudging, legitimare
și delegitimare a vocilor cetățenilor. Fenomenele mediatice care acoperă
simultan tot spectrul presei din România nu sunt autentice.
Adevărul nu se impune prin presă. Democrația liberală nu
se ocupă cu adevărul, cu întemeierea resurselor de cunoaștere, și nici nu are
de ce, scopul e alocarea resurselor și serviciilor publice ca să rezolve
rezonabil problemele de interes comun.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu