La predica de după Liturghia de
azi s-a pus problema, indirect, că trebuie să îi iertăm pe acești oameni. Mai
general, trebuie să îi iertăm pe toți cei care au jefuit sau susținut pe bani
pe jefuitorii României din ultimii douăzeci de ani.
Noi, creștinii, avem o problemă
suplimentară față de restul cetățenilor în relația cu acești indivizi.
Problema este următoarea: când
ne confruntăm cu o situație de genul contrareformei statului sau a plagiatului
lui Ponta, nu e suficient să le neutralizăm faptele din punct de vedere al
impactului social, dar trebuie să îi și iertăm pe protagoniști - dacă vrem să
mai călcăm fără de osândă pe la Liturghie, să dăm un pomelnic, o prescură, sau
un dar Bisericii.
Ca să putem face asta trebuie
să ne gândim ce mult ne folosesc faptele lor reprobabile. Ne evidențiază
propriile limite, capacități de a fi buni, de a ne lăsa călcați în picioare și
de a ierta, sau au un rost de neînțeles pentru noi acum, dar care face parte
din iconomia lumii [1].
Vi se pare imposibil să faceți
asta? Înseamnă că nu credeți destul în Iisus Hristos.
Rugați-vă să credeți și veți
crede.
În ce constă practic iertarea,
odată acordată, e altă chestiune.
Problema mai generală este cum
trebuie să te comporți cu oameni de stat idolatri și abuzivi rămânând în
același timp creștin. Răspunsul
e deja cunoscut din istorie: mărturisind pe Hristos și suferind. Sinodul 1 Ecumenic era plin de episcopi mutilați pentru
credința lor.
Apare, totuși, o diferență
importantă, din împrejurarea că azi avem un stat secularizat, fără
posibilitatea asumării valorilor creștine de către stat, fie și doar
declarativ. Nu mai avem ce instituții convinge despre moralitate. Nu mai poate
exista un succes civic al creștinilor, ci doar al susținătorilor legii seculare
(domnia legii).
Pe creasta subțire
multidimensională dintre Biserică, Stat și Societate civilă există acum în
spațiul privat și public doar drumul inefabil al discernământului.
Rugați-vă
!
[1]
"Iar de te înșală pe tine cumva cu înălțarea, fă și tu un lucru oarecare
prin care să te necinstească pe tine oamenii; că să ști tu aceasta, că de nimic
nu se scârbește așa tare și se necăjește și se topește satana ca de aceasta -
când dorește însuși omul și își iubește necinstea și smerenia". "Nici
necinstea, nici scârba, în orice chip ar fi, nu vine omului fără știrea și voia
lui Dumnezeu, pentru ispitirea și îndreptarea lui, sau pentru păcatele
lui". "Osteneala și tăcerea și sărăcia nasc omului smerenia, iar
smerenia iartă toate păcatele." (Pateric egiptean, Ed. Sofia, p. 300-301)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu